Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikkamaan perustaminen ja kukkien istutuksesta tarviis apua!!!!

Vierailija
07.06.2013 |

Pitääkö mansikkamaa myllätä kunnolla ja laittaa päälle jotain ruokamultaa?

Tämä on nyt sellaista hiekkasavimulta-maata ja siinä kohtaa kai? joskus on ollut mansikkamaa, mutta myös ed. asukkaiden koira on vapaasti ulostanut koko pihalle, oli siis aika rehvöitymään päässyt koko piha.

Sitten kukat, olen todella tumpelo kukkien kanssa, saan kaikki kuolemaan...ja ennen ollutkin vain muutama valmis amppelikukka.

Jos ruukkuun laittaa kukkia, pitääkö laittaa pohjalle jotain soraa tms. tai pitääkö olla AINA pohjalla reikiä (siis eihän noissa ruukuissa mittän reikiä tietty oo) vai homehtuuko multa muuten? Ja voiko ottaa tollasta savimulta-maata vai pitääkö ostaa jotain "oikeaa" multaa ainakin pintaan?

Entä noi tollaset rottinkikorit joissa muovi? Miten niihin laitetaan multa, sinne muovin päälle jotai soraa vai???ja sitten multa vai suoraan multa ja siihen törkätään kukat...eikö se homehdu jos ei pääse liika vesi pois kuten noissa amppeleissa joissa on reiät pohjalla.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Minulla on ennen ihan maassa oleva mansikkamaa, mutta totesin sen olevan aika rasittava hoidettava. Nyt olen nostanut kaikki mansikan taimet pois ja mies nikkaroi sellaiset isot "lavat" puusta. Eli 30-40 cm reunukset ja sinne pohjalle puutarhamyymälästä sellanen suodatinkangas, jottei kaikki rikkaruohot puske läpi. Sitten uusi multa laatikoihin ja mansikan taimet siihen multaan. Päälle vielä olkia katteeksi, niin ei heti pääse kaikki multaan lentävät rikkaruohon siemenet itämään ja lisäksi olkikate suojaa mansikoita likaantumiselta (ts. mansikat eivät lillu märässä mullassa). On ollut helppohoitoinen "mansikkamaa". Niin ja laatikot ovat n. 80cm*300cm. Niihin mahtuu kaksi mansikkataimiriviä vierekkäin. Ihan riittävästi meidän perheelle.

Kukkien istutuksesta sen verran, että ruukun pohjalle kannattaa laittaa pieniä kiviä, ruukkusoraa tms. Itse olen tehnyt niihin rottinkikorien pohjamuoviin reiän, jotta liikavesi pääsee pois. Tämä tietysti olennaista lähinnä silloin, jos rottinkikori on siten, että sadevesi pääsee vapaasti sinne. Jos kori on katoksen alla, voit tietty itse säädellä kastelua niin, ettei kasvi homehdu. Myös muihin ruukkuihin olen pääasiassa tehnyt reiän pohjaan. Jokunen tosi iso ruukku saattaa olla ilman reikää, mutta niissä olen täyttänyt ruukkua ensin kivillä reilusti ja sitten pinnalle se multa, johon kasvi istutetaan. Näin ollen liiallinen vesi valuu sinne pohjalle niiden kivien sekaan. Multana suosittelen käyttämään ihan kaupasta ostettua pussimultaa, johon voi toki sekoittaa esim. kompostimultaa. Mutta sellaiset vanhat pihalta kaivetut mullat unohtaisin suosiolla :)

Vierailija
2/3 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos perusteellisesta vastauksesta! Tosi hyviä vinkkejä, montako mansikantaimea olet laittanut noihin kahteen riviin? Eikös vielä kerkeä laittamaan mansikkamaan, oliko se kesäkuun puoliväliin saakka?

Ai miksi pihalta kaivetut mullat unohtaisit noista kukkajutuista? Eikö kuki kunnolla vai mikä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai juu, mitä kukkia suosittelet että kestäisivät hyvin ja pitkälle loppukesään, värinä lila/violetti viehättää, myös keltainen.