Liberalismi ei toimi
ideahan liberalismisiasa on se että tehdään mitä huvittaa ilman että rajoitetaan toista ja annetaan toiselle vapaus samaan, korjatkaa jos olen tässä väärässä.
Noh tämä ei kyl käytännössä toteudu mitenkään.
Otetaan esimerkki että tupakoitsijoilla on vapaus tupakoida toisten ihmisten läheisyydessä, minä mieluusti haluaisin vapauden ja oikeuden hengittää vapaasti ja olla tupakoimatta passiivisesti mutta minulta riistetään tämä vapaus sen takia että jollain toisella on vapaus myrkyttää itsensä.
On aivan sama asunko maalla vai kaupungissa, tupakoitsijoita on molemmissa ja miksi minun pitäisi paeta niitä ketkä tupakoi? eikö heidän tämän periaatteen mukaan pitäis tupakoida silloin kun kukaan muut ei ole siinä heidän vaikutuspiirissään? mielestäni ei ole reilua että muut eivät voi tauolla mennä haukkaaman ulos happea ilman että joutuu kävelemään kauas, ja tauot ovat aika lyhyet yleensä.
toinen esimerkki on musiikki tai laulujen kautta kumpuavaa ideologiaa.
jos olen bussissa niin minua ei vähempää voisi kiinnostaa kuunnella kun joku puhuu puhelimessa kovaan ääneen ja kertoo kuinka kännissä oli ja kuinka monen kanssa petti puolisoaan jne, onneksi bussissa on vähintään kirjoittamaton sääntö että ota huomioon toisetkin, mut Ootteko kuunnelleet minkälaista sanoitusta kuuluu monesta kappaleesta julkisilla paikoilla? en haluaisi kuunnella mitään niin täysin turhaa mikä ei minua kiinnosta millään tavalla. haluaisin vapauden olla kuulematta. eikö konsertit ja puhelimet ja kuulokkeet ole sitä varten että voi kuunnella omaa mieleistä musiikkiaan? myös työpaikoilla yks ihminen saattaa vaan laittaa omaa mieleistään musiikkia soimaan kysymättä muiden mielipidettä ja jos mainitsee että arvostaisi toista gendreä tai hiljaisuuttaa niin sitten olen rajoittamassa toisten ihmisten vapautta.. samoin puistoissa jotkut kantaa musiikkia mukanan ja soittaa niitä täysillä, välittämättä siitä mitä muut tykkää. itse jos haluan kuunnella musiikkia niin otan toiset ihmiset huomioon ja laitan laput korville, jos pyydän muilta samaa niin rajoitan heidän oikeutta.
voisin jatkaa tätä hyvin pitkään, mutta summa summaarum, liberalismi ei toimi, aina jonkun oikeuksia rajoitetaan.
Kommentit (11)
Se on kyllä valitettavan totta, että laki sallii monenlaisen kusipäisyyden. Käytöstavat kunniaan Japanin tyyliin, sitä tämä persereikien kansakunta kaipaisi.
Kyse ei ole liberalismista vaan äärimmäisesti idiotismista. Nämä esimerkin ihmiset eivät suinkaan ole välttämättä liberaaleja muita kohtaan vasn kaikki vapaudet koskee vain itseä!
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole liberalismista vaan äärimmäisesti idiotismista. Nämä esimerkin ihmiset eivät suinkaan ole välttämättä liberaaleja muita kohtaan vasn kaikki vapaudet koskee vain itseä!
Liberalismi ei siltikään toimi, se on vähän sama kuin että liikenteessä kaikille autoilijoille palaisi vihreä samaan aikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liberalismi ei siltikään toimi, se on vähän sama kuin että liikenteessä kaikille autoilijoille palaisi vihreä samaan aikaan
Liikennevalot ovat osoitus liberalismin toimivuudesta, ihmiset noudattavat valon antamia käskyjä omaehtoisesti koska tietävät sen olevan parasta niin itselle kuin muillekin. Harva ajattelee, että "miksi minä tuota valoa tottelisin, eihän se edes ammu minua vaikka menisin päin punaisia."
Liberalismissa valtio ei rajoita ihmisten toimintaa, eikä esimerkeissäsi valtio ole se, joka pakottaa sinut kuuntelemaan toisten puheluita. Sinua voi ketuttaa kuin pientä myyrää, mutta valtiota ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennevalot ovat osoitus liberalismin toimivuudesta, ihmiset noudattavat valon antamia käskyjä omaehtoisesti koska tietävät sen olevan parasta niin itselle kuin muillekin. Harva ajattelee, että "miksi minä tuota valoa tottelisin, eihän se edes ammu minua vaikka menisin päin punaisia."
Juu, aivan kuten anarkiassakin ihmiset eivät enää ryöstelisi, tekisi huumekauppaa, olisi väkivaltaisia jne. Ihmisen hyvyys nousisi pinnalle XDDDD
Liberalismi perustuu sille, että itsenäiset toimijat voivat neuvotella keskenään sopivan lopputuloksen. Niinpä vahvin ääni tuppaa silloin voittamaan.
Ilman sääntöjä ja niitä toteuttavia voimia, olisi vahvimman laki ja tribalismikehitys alkaisi vain uudestaan. Mikä johtaisi taas saman ympyrän kulkemiseen.
Tässä on hyvä luento, missä tulee esille liberalismin vahvuuksia ja heikkouksia.
The Truth About Critical Methods | James Lindsay
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö ei. Liberalismissa jokainen pelaa omilla säännöillä, liikenteessä kaikille on samat säännöt. Se että joku tekee jotain itselleen vahingollista liberalismin vapauden nimissä vaikuttaa myös ympäristöön ja muihin ihmisiin.
Tuo on totta..