Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna pääsykokeet, mennä vaiko ei?

Vierailija
04.06.2013 |

Huomenna olisi pääsykokeet amk puolelle, ja olen varma, että koulutuspaikka irtoaisi, kyseiseen koulutukseen on "helppo" päästä, ja itsellä tulee jo yo-todistuksesta ja työkokemuksesta pisteitä niin, että pääsykoe on lähinnä muodollisuus.

Olen nyt äitiyslomalla, ja kouluun ei siis olisi tarkoitus mennä heti syksyllä. Keväällä olisi ollut ajatuksena osallistua osalle kursseista, joita voisi suorittaa esimerkiksi etänä tai niin, että sopii aikatauluihin, kun mies on vuorotyössä, jotta mies ehtisi olla lapsen kanssa kun olisin koululla, ettei lasta tarvitsisi viedä hoitoon. Tuttuni sai samassa koulussa hoidettua itselleen tutkinnon pikkulapsi aikana, ja tiedän, että koulu joustaa paljon ja auttaa opintojen suunnittelemisessa.

Nyt jotenkin mietityttää, kevätkin tuntuu vielä kaukaiselta, että menisinkö pääsykokeisiin, vai jättäisinkö vielä seuraavalle keväälle ja hakisin silloin uudestaan? Oliko nyt tulossa joku muutos, joka vaikeuttaa ensikeväänä hakemista niillä, jotka eivät tule enää suoraan lukiosta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae nyt, voit siirtää aloitusta vuodella.

Vierailija
2/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida homma alta pois ja mene pääsykokeeseen. Kuten kakkonen sanoi, voit halutessasi siirtää opintojen aloitusta vuodella. Jotain muutoksia hakuihin on tulossa, en niistä sen tarkemmin tiedä, mutta jos teet pääsykokeen nyt, ei sinun niistä tarvitse stressata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt varma, koskeeko amk:ta, koska itse olen yliopistoon hakemassa ja selvitellyt sitä prosessia. Mutta ensi vuoden haussahan tulee uusi käytäntö, että jo korkeakoulupaikan omaavat hakevat eri kiintiössä kuin ne, joilla ei ole vielä korkeakoulupaikkaa mistään. Tarkoituksena tuolla olisi siis helpottaa kaikkia saamaan edes se yksi korkeakoulupaikka ja on arveltu, että alan vaihtajilla tulee olemaan hitusen hankalampaa hakea uuteen kouluun (tiedä nyt sitten, koska muutos on vasta tulossa). Mutta jos nyt otat paikan vastaan ja haluat ensi vuonna hakea jonnekin muualle, saattaa tuo vastaanottamasi paikka hankaloittaa sitä hiukan. Vaikea sanoa, mutta jos kerran nyt olet jo melko varmasti pääsemässä tuolle hakemallesi alalle, niin eikai sillä ole väliä, haetko jo nyt sinne ja siirrät opintojen aloitusta ensi kevääseen.

Vierailija
4/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menet!

Vierailija
5/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:45"]En ole nyt varma, koskeeko amk:ta, koska itse olen yliopistoon hakemassa ja selvitellyt sitä prosessia. Mutta ensi vuoden haussahan tulee uusi käytäntö, että jo korkeakoulupaikan omaavat hakevat eri kiintiössä kuin ne, joilla ei ole vielä korkeakoulupaikkaa mistään. Tarkoituksena tuolla olisi siis helpottaa kaikkia saamaan edes se yksi korkeakoulupaikka ja on arveltu, että alan vaihtajilla tulee olemaan hitusen hankalampaa hakea uuteen kouluun (tiedä nyt sitten, koska muutos on vasta tulossa). Mutta jos nyt otat paikan vastaan ja haluat ensi vuonna hakea jonnekin muualle, saattaa tuo vastaanottamasi paikka hankaloittaa sitä hiukan. Vaikea sanoa, mutta jos kerran nyt olet jo melko varmasti pääsemässä tuolle hakemallesi alalle, niin eikai sillä ole väliä, haetko jo nyt sinne ja siirrät opintojen aloitusta ensi kevääseen.[/quote]

Onko tuo muutos siis tosiaan jo tulossa ensi vuonna? Mistään ei oikein löydy tietoa :-(

Vierailija
6/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiot alalle, niin en ymmärrä miksi lykkäisti hakemista. Opiskelun aloitusta on yleensä helppo siirtää.

Vierailija
8/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, tässä taitaa olla enemmän pieni motivaatio pula alkaa järjestämään kokeeseen pääsemistä, mutta onhan se muutamassa tunnissa ohi :)

Vierailija
9/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:32"]Jos aiot alalle, niin en ymmärrä miksi lykkäisti hakemista. Opiskelun aloitusta on yleensä helppo siirtää.[/quote]

Näin. Jos ala on oikea, niin totta kai käyt tänä vuonna pääsykokeissa. Saat asian pois kalenteristasi.

Vierailija
10/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä on tuommonen koulu, että pääsykoe on muodollisuus ja koulu joustaa sinun aikataulun mukaan? Minäkin haluan sinne!

Vierailija
11/11 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoksia on tulossa, mutta suunnitelmat taitaa olla vasta muotoutumassa. Mä ainakin pelaisin korttini varman päälle ja menisin kokeeseen nyt. Ettei sitten vuoden päästä kaduta, jos kuulutkin vaikka eri kiintiöön, josta sisäänpääsy onkin hankalampaa. Ja vaikka pääsisitkin sisään niin voit vielä pelata sen kanssa, että otatko paikan vastaan ja miettiä asian lopullisesti vasta siinä kohdassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän