Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sulla oli vaatteita seiskaluokkalaisena?

Vierailija
04.06.2013 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt 7. luokkaa vaan me oltiin vielä keskikoulussa silloin :). Mulla oli periaatteessa yhdet 'paremmat', kouluvaatteet ja kotiintultua sitten vaihdettiin 'römppävaatteet' vapaalla oloon. Sitten oli yhdet juhlavaatteet, verkkarit, talvitakki, kesätakki, kumisaappaat, kumitossut, sandaalit (sannikkaat silloin) ja pakkassaappaat.

Ja oltiin muuten ihan hyvätuloinen perhe! =)

Vierailija
2/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet todella olivat kalliimpia siihen aikaan. Halpiskauppana pidettiin silloin oikeastaan vain Seppälää ja äidin mielestä sieltä ei kannattanut ostaa, kun hän ei luottanut laatuun. Esim. Farkut maksoivat yli 500 markkaa, siis ne Levikset, eikä niitä ostettu kuin pari tai kaksi vuodessa. Paidatkin (ihan merkittömät) olivat ihan eri hinnoissa, kuin nykyään mitkään ketjuliikkeiden vaatteet. Aloitin yläasteen v. 1987.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla aina oli kaapillinen, ja vielä henkarikaapissa lisää, samalla lailla kuin kasilla ja ysilläkin, aina vaan ne vaatteet on sitten vaan lisääntyivät kun ei enää kasvanut pituutta, ei jäänyt pahemmin kasin jälkeen enää pieneksi. Ei kai sitä nyt kellään vaan muutamaa rettua ole, kyllä 80-luvulla oli kalliita vaatteita merkkivaatteet kuten nytkin, mutta kyllä halpahallin rytkyjä oli kaikilla varaa ostaa.

Vierailija
4/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te voitte muistaa noin hyvin, kuten esimerkiksi numero 8?

Itse muistan vain, että kyllä niitä vaatteita aina tarpeeksi oli, joskaan ei todellakaan samalla tavalla, kuin myöhemmin parikymppisenä tai varsinkaan nyt, kun on onneksi varaa ostaa vaatteita aina halutessaan. Olen aika saman kokoinen, kun 10 vuotta sittenkin, joten vaatteita kertyy ja lähinnä pitää olla huolissaan, että muistaa heittää  vanhoja pois, kun ostaa uusia.

Mutta nyt eksyin aiheesta. Seiskalla mulla oli varmaan 2-3 farkut, eli totta kai Levikset. Muita ei 80-luvulla voinut käyttää, ellei halunnut olla muiden silmissä totaalinen luuseri.  (Ihan hirveää aikaa!) Parit muut housut, urheiluvaatteita ja paljon (kymmeniä?) eri paitoja ja neuleita. Hameita opin käyttämään vasta myöhemmin, niitä ei varmaan ollut kuin pari mökkikäyttöön. Päällysvaatteita vuodenajan mukaan, talvisin ehkä yksi toppis ja yksi villakangastakki. Kesäisin anorakki ja farkkutakki. Alusvaatteita en muista ollenkaan. Äiti taisi ostaa niitä mullekin omilta ostosreissuiltaan, itseäni ne eivät vielä siinä vaiheessa niin kiinnostaneet.

Vierailija
5/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mäkään muista mitä mulla oli tarkasti. Mutta ei mulla mitään mielikuvaa ole, että vaatteita olisi ollut erityisen vähän, siis niin kuin joku kertoi yhdilellä paidalla kulkeneensa koko viikon. kyllä mulla varmaan pari farkut oli tai jotkut muut housut.  Mä tykkäsin pitää sammareita jossain vaiheessa. Useampi neule/college-paita ja niiden alla pidettiin pikeepaitaa tai jotain poolopaitaa. Ei mulla ollut silloinkaan mitenkään määrättömästi vaatteita, ei nytkään aikuisena. Jos pitää kohtuullisen pientä varastoa vaatteita, saa ostaa aina välillä uuttakin kun ne kuluu loppuun.

Yläasteen aloitin 1986.

Vierailija
6/14 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 07:22"]TArpeeksi. Kahdet mukavat farkut ja jotku lötkyttelyhousut. Ehkä neljä mukavaa pitkähihaista ja lyhythihaisiahan nyt oli kaappi pullollaan ko ei niitä ny sai muutamalla eurolla läjän.[/quote]

Sama täällä, olin 13 v vuonna -85. Farkut ei mielestäni kylläkään olleet mukavat vaan aivan sairaan tiukat, elastaania tuskin oli keksitty vielä tuolloin..

Sitten lisäisin tähän vielä kengät; urheilulenkkarit, lenkkarit, kumpparit ja talvisaappaat.

Vierailija
7/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TArpeeksi. Kahdet mukavat farkut ja jotku lötkyttelyhousut. Ehkä neljä mukavaa pitkähihaista ja lyhythihaisiahan nyt oli kaappi pullollaan ko ei niitä ny sai muutamalla eurolla läjän.

Vierailija
8/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1979 vaatteet olivat suhteellisen kalliita. Ei ollut ulkomaisia halpaketjuja ja vaatteita ostettiin harkiten ja samoja käytettiin pitkään. Mulla taisi olla samat Levi's 501:t koko yläasteen ajan eikä puseroita/paitojakaan montaa ollut. Ihan keskiluokkainen virkamiesperhe oltiin, ettei sinänsä vähävaraisia.

Vierailija
9/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei juurikaan. Vanhempani olivat sodanaikaisia ja minä olin iltatähti. Kyllä hävetti välillä. Edes kunnollisista alusvaatteista ei huolehdittu ja minä oli liian arka vaatiakseni.

Vierailija
10/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän. Muistan kun seiskaluokalla joku kysyi miksi käytän aina samaa paitaa. Tapana oli, että syksyllä ostettiin uusi paita ja housut ja niitä sitten käytiin loppuvuosi. Joulujuhliin ostettiin sitten juhlavaatetta.

Tuon kommentin jälkeen sitten kaivoin kaapista pari vanhaa paitaa ja käytin sitten välillä niitä.

Merkkifarkkuja en saanut. Käytiin niitä kaupungin suosituimmassa nuorisoliikkeessä katsomassa. Oli kamalan kalliit, joten jäivät kauppaan. Mentiin sitten läheiseen "tätiliikkeeseen" hakemaan vastaavat. Jälkikäteen sitten harmitti, kun en vaatinut niitä farkkuja.

Vierailija
11/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon oli. Useat farkut ja muut housut, lukemattomia paitoja. Sitten kasvuni pysähtyikin aika tavalla siihen ja lopputulos oli se, että esim. lukiossa meni vielä seiskallakin ostetut vaatteet päälle. Kun ostin vielä jatkuvasti 15 v alkaen omilla tuloillani lisää vaatteita ja kävin niitä usein vielä Helsingistä ostamassa, kun lensin isäni työmatkojen mukana sinne -70% lentoalennuksilla, niin lukiolaisena niitä vaatteita vasta olikin. Puin lukioaikana hyvin myös poikakaverini, joka oli varmaan jälkikäteen ajateltuna poikakaverini perheestä oikein kiva juttu ;-)

Vierailija
12/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13-vuotias vuonna 1989. Minulla oli kahdet farkut, liikuntatunteja varten verskat, jokunen t-paita, isosiskon vanha ylisuuri neulepaita (muotia), villapaita, flanellinen kauluspaita (tehtiin koulussa käsityötunnilla), yhdet rintsikat, läjä alushousuja. Hameita en omistanut, mutta taisi olla jotkut haalarisortsit kesällä. Sitten oli tikkitoppi, jota käytettiin luistelemassa villapaidan kanssa (tosi makee!) ja vielä uikkarit. Kenkiä oli talvikengät, kesällä kävelykengät, saappaat ja lenkkarit. Sukat oli kaikilla perheen naisilla yhteiset. Jossain vaiheessa sain kansitakin, en muista tarkkaa vuotta. Pipo oli ja mummon kutomia lapasia. Siskon rippijuhliin sain juhlahameen, jonkun halvan retaleen. Kesälomareissulta ostin omilla rahoillani kirkkaansinisen nahkavyön.

Meillä ei vaatteilla koreiltu.

Vierailija
13/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi 2000. 1 pitkä pellavainen kesämekko. 1 pitkä ja 1 lyhyt kietaisushame kesäksi. 2 toppia. 3 t-paitaa. 1 farkut. 2 toiset housut. 1 pitkä talvihame.  Vanhat verkkarit. 2 paitaa ja 1 villapaita ja 1 neuletakki. 3 rintsikat. uimapuku. 1 talvitakki. (Muita takkeja ei ollut) Lenkkarit ja tennarit ja yhdet talvikengät.  Sukkahousuja, sukkia sekä karmaisevia pitkiksiä ja alkkareita oli riittävästi. Suurin osa vaatteista oli melko hirveitä ja lähinnä HM:stä ostettuja. Juhlavaatteita ei ollut oikeastaan yhtään.  Vuotta myöhemmin aloin itse saamaan enemmän rahaa jolla ostin lisää vaatteita.

Vierailija
14/14 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vähän. Ehkä kaks-kolme käytettävää t-paitaa, yks huppari ja yhdet farkut. ja yhdet kengät. Seiskaluokan kävin vuosina 2000-2001.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi