Päiväkoti valittaa kun lapsi ei nuku päiväunia
Kyseesä siis pienten ryhmä ja juuri 2 täyttänyt lapsi. Aloitti pvk:ssa keväällä eikä ole koskaan siellä nukahtanut päikkäreille. Ilmeisesti se häiritsee heidän päivärytmiä ja muiden unta ja ovat kuulemma myös huolissaan lapsesta kun näin pieni ei nuku. Mutta minkä minä sille voin? Lapsi on aina ollut hidas nukahtamaan päikkäreille, pikkuvauvanakin ja silloin nukkui päikkäreitä ihan lyhyissä pätkissä. Olen yrittänyt kaikkeni mutta päiväunet ei suju. Kotona nukahtaa kyllä aina ennen pitkää mutta päiväkodissa ei koskaan vaikka olisi todella väsynyt. neuvoja?
Kommentit (56)
Sanot vain, että ei tarvitse nukkua, ei nukuttaa. Siinähän sitten valvovat vieressä, ettei herätä muita. Sinä päätät lapsestasi ja hoitajat saavat sen vain kestää.
Ammattitaidotonta kyllä sinulle siitä valittaa. Ethän sinä tilanteelle töistä käsin mitään voi. Sano, että koet sen todella raskaana, että valittavat sinulle ja toivot heidän ammattilaisina löytävän tilanteeseen ratkaisun.
toki voi olla, että eivät ole valitukseksi tarkoittaneetkaan vaan halunneet kertoa asian, mutta eivät osaa vain ilmaista asiaa kohteliaasti ja syyllistämättä.
Niinhän ne valittaa vaikka olisi 5v joka ei nuku. Ei sille lapselle voi nuijanukutustakaan antaa. Käy lepäämässä, kuuntelee sadun ja sitten hoitajat ohjaa hiljaisiin puuhiin. En ole ikinä ymmärtänyt tuota valitusta. Minkä se äiti tai isä sille mahtaa jos lapsi ei vaan nukahda?
Meillä osa lapsista jättänyt päiväunet 2-vuotiaana. Osa nukkunut vielä eskarin aikana pienet unet satuhetken aikana tai eskarin jälkeen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei sille mitään voi, lasta pitää vaan kehottaa makaamaan hiljaa ja lepäämään, ei tarvitse nukkua.
Meillä molemmat lapset lopettivat päiväunet kotihoidossa ollessaan kaksivuotiaana, nukkuivat yöunet kellon ympäri ja se riitti. Päiväkodissa päiväunet oli pakko nukkua ja ne hajottivat vuorokausirytmin niin, että lapsia ei meinannut millään saada illalla nukahtamaan ennen puolta yötä. Onneksi saivat isompien ryhmään siirtyessään nousta ylös leikkimään sitten, ei pakkonukutettu.
Voisit tietysti - jos päiväunet olisivat lapselle muutoin hyväksi - kokeilla vähän lykätä illalla lapsen nukuttamista myöhemmäksi, josko hiukan lyhyemmät yöunet saisivat päiväunet maistumaan paremmin. Miten lapsesi nyt nukkuu yöllä, koska menee unille ja koska herää?
Nukahtaa klo 2030 ja herää klo 0730. Tarvisi kyllä päiväunet koska ilman niitä on jo klo 14 alk loppupäivän aika väsynyt. Mutta en minä voi sille mitään että eivät saa häntä uneen. Ap
Tuo päiväkotien pakkonukutus on ihan syvältä. Meillä myös pakkounet sotkivat koko perheen vuorokausirytmit moneksi vuodeksi.
Mulle valitettiin myös, että mun lapsi ei osaa eauhoittua ja häiritsee muita. No minkä minä sille töistä käsin mahdoin... Sen sijaan, että lasta ei olisi pakkomakuutettu, niin hänet laitettiin varastoon sänkyyn. Onneksi sentäs varaston oven jättivät auki ja varasto oli unihuoneen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vain, että ei tarvitse nukkua, ei nukuttaa. Siinähän sitten valvovat vieressä, ettei herätä muita. Sinä päätät lapsestasi ja hoitajat saavat sen vain kestää.
Olen heidän kanssa samaa mieltä että lapsi hyötyisi päiväunista mutra jos ei käskemällä nukahda niin ei. Ap
Sellaista se noissa paikoissa on, kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Olin joskus päiväkodissa työharjoittelussa ja olii se melkoista, kaikkien olisii ollut pakko nukkua ja jos ei nukkunut, siellä haukuttiin vanhempia ihan urakalla selän takana. "Hemmoteltu", "tuotu liian myöhään päiväkotiin eikä sopeudu" jne. Joskus itse ehdotin että voisinko mennä parin päiväunettoman lapsen kanssa hiljaa toiseen huoneeseen leikkimään tai vaikka lukea heille, mutta se oli ehdoton EI, sellaista ei aleta tekemään, siitä ei tule mitään jos täytyy alkaa eri lapsien kanssa eri tavalla tehdä, ja hoitajatkin tarvii tauon päiväuniajasta. Päätinpä silloin että omia lapsia ei koskaan päiväkotiin laiteta. Eikä kyllä ollut uniasia ainoa syy, paljon muutakin.
Olen ollut viimeiset pari vuotta kiertävänä sijaisena ja kaikissa näissä päiväkodeissa on ollut käytäntö, että puolentunnin satuhetki ollaan lepäämässä, mutta sen jälkeen hereillä olijat saavat nousta ja lähteä hiljaisiin puuhiin. Tuona ainakan myös unen tarvitsijat ehtivät nukahtaa yleensä hyvinkin.
Kannattaa ehdottaa tätä niihin päiväkoteihin, joissa sitä ei vielä jostain syystä ole otettu käyttöön.
Kysy heiltä, mitä ratkaisua he ehdottavat. Eihän lasta voi pakottaakaan nukahtamaan, ei varsinkaan vanhemmat töistä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sille mitään voi, lasta pitää vaan kehottaa makaamaan hiljaa ja lepäämään, ei tarvitse nukkua.
Meillä molemmat lapset lopettivat päiväunet kotihoidossa ollessaan kaksivuotiaana, nukkuivat yöunet kellon ympäri ja se riitti. Päiväkodissa päiväunet oli pakko nukkua ja ne hajottivat vuorokausirytmin niin, että lapsia ei meinannut millään saada illalla nukahtamaan ennen puolta yötä. Onneksi saivat isompien ryhmään siirtyessään nousta ylös leikkimään sitten, ei pakkonukutettu.
Voisit tietysti - jos päiväunet olisivat lapselle muutoin hyväksi - kokeilla vähän lykätä illalla lapsen nukuttamista myöhemmäksi, josko hiukan lyhyemmät yöunet saisivat päiväunet maistumaan paremmin. Miten lapsesi nyt nukkuu yöllä, koska menee unille ja koska herää?
Nukahtaa klo 2030 ja herää klo 0730. Tarvisi kyllä päiväunet koska ilman niitä on jo klo 14 alk loppupäivän aika väsynyt. Mutta en minä voi sille mitään että eivät saa häntä uneen. Ap
Ok, joo ei tuota höunta kannata tuosta lyhentää, kaksivuotiaat vielä keskimäärin tarvitsevat 11 h yöunien päälle päikkäritkin.
Sinuna en stressaisi asialla sitten, sanot vaan lapselle, että ei ole siis pakko nukkua, jos ei nukuta - hiljaa pitää silti olla ja levätä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut viimeiset pari vuotta kiertävänä sijaisena ja kaikissa näissä päiväkodeissa on ollut käytäntö, että puolentunnin satuhetki ollaan lepäämässä, mutta sen jälkeen hereillä olijat saavat nousta ja lähteä hiljaisiin puuhiin. Tuona ainakan myös unen tarvitsijat ehtivät nukahtaa yleensä hyvinkin.
Kannattaa ehdottaa tätä niihin päiväkoteihin, joissa sitä ei vielä jostain syystä ole otettu käyttöön.
Siis alle kolmevuotiaiden ryhmässäkin? Yleensä noin toimitasn vain vanhempien lasten ryhmässä.
Päiväkotien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsi saa laadukkaan varhaiskasvatuksen.
Nuo päiväunet ovat jotain vanhaa päivähoitomaailmaa missä tarkoituksena oli säilyttää lasta vanhempien työpäivän ajan, ja pienimmillä vaivalla se toki onnistui niin, että lasta pakkomakuutettiin kurituksen uhalla sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis alle kolmevuotiaiden ryhmässäkin? Yleensä noin toimitasn vain vanhempien lasten ryhmässä.
Noista moni päiväkoti on ollut pieni, missä kaikki nukkuvat samassa. Pienimmät ovat olleet noin kaksivuotiaita jotka eivät nuku vanhempien toivomuksesta. tai nukkuvat vain pienen hetken.
Yleensä päiväkodissa saattaa olla lapsi joka ei nuku eikä lepää päiväunilla koska vanhempi näin haluaa. Vanhemmasta ok, koska lapsi nukahtaa sitten varmuudella kotona aikaisin illalla paremmin.
Yksi ylimääräinen hoitaja tulisi siis varata pelkästään tätä yhtä valveilla olevaa lasta viihdyttämään kun muut lepäilee nukkarissa, lasta kun on kielletty väkisin nukuttamasta ellei lapsi kerran halua.
Loppupäivästä lapsi käy ylikierroksilla, törmäilee, kaatuilee, itkee yliväsyneenä, kiukuttelee ja kiusaa muita.
Mutta nukahtaa aikaisin kotona jo iltaseitsemältä että vanhempi saa omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsi saa laadukkaan varhaiskasvatuksen.
Nuo päiväunet ovat jotain vanhaa päivähoitomaailmaa missä tarkoituksena oli säilyttää lasta vanhempien työpäivän ajan, ja pienimmillä vaivalla se toki onnistui niin, että lasta pakkomakuutettiin kurituksen uhalla sängyssä.
Kyllä lapsikin tarvitsee ilman muuta rauhallisen lepohetkensä päivän touhuista ja hulinasta.
Ei hän mikään duracell pupu ole mikä käy pattereilla.
Jaahas, sellainen päiväkodintätivihaketju tälläkertaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, sellainen päiväkodintätivihaketju tälläkertaa.
Itse taidat väheksyä lastesi varhaiskasvattajia kun nimittelet heitä päiväkodintädeiksi.
Jos on iltapäivällä kuitenkin väsynyt, voi kyse olla siitä, ettei vain osaa rauhoittua päiväkodissa.
Toisaalta yöunen lyhentämistä puolella tunnilla kannattaa ehkä kuitenkin kokeilla. Jos siitä ei ole apua, palaatte nykyiseen.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että pidentäisitte yöunia, jolloin ei ehkä olisi iltapäivällä niin väsynyt, vaikka ei päiväunia nukukaan.
Mutta jos ette saa lastanne nukkumaan enemmän paivällä ettekä yöllä, ei auta muu kuin kestää. Tuo on kuitenkin vaihe, joka menee ennemmin tai myöhemmin ohi, tavalla tai toisella. Jossain vaiheessa alkaa joko satunnaisesti nukkumaan niitä päiväunia tai iltapäivällä alkaa jaksamaan pidempään ja pidempään, ennen kuin väsymys iskee.
Ei meillä ole pakko nukkua ollenkaan! Mutta levätä täytyy. Siivooja luuttuaa ryhmätilaa, ei sinne voi ketään päästää pyörimään joten sängyssä pysytään tunnin verran.