Paljonko tavallisella ihmisellä "pitäisi" olla puskuria tilillä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ihminen? Onko epätavallinen kun tienaa vaikkapa 1200 €/kk ja kaikki menee elämiseen?
Tavallinen ihminen tienaa itse elantonsa. 1200e tuloilla vähintään osa rahasta tulee Kelalta. Jos tuo olisi pelkkä palkka, saisi päälle tukia.
Hah! En ole koskaan hankkinut yli 1200e kuussa, yleensä reilusti vähemmän. Enkä ole koskaan mitään tukia hakenut tai tarvinnut. Suu säkkiä myöten.
3-6 kk menot minusta aika hyvä nyrkkisääntö. Riippuu tosin monesta asiasta: onko taloudessa useampi tienaaja ostamassa jääkaappia hajonneen tilalle, kuuluuko työttömyyskassaan, onko työsuhteet määräaikaisia ja seuraavasta ei tietoa, ovatko omat vanhemmat tai lapset kuinka todennäköisesti tuen tarpeessa... Tai kuinka kykenevä on tarvittaessa tinkimään kulutuksesta nopeastikin, jos tulot putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ihminen? Onko epätavallinen kun tienaa vaikkapa 1200 €/kk ja kaikki menee elämiseen?
Tavallinen ihminen tienaa itse elantonsa. 1200e tuloilla vähintään osa rahasta tulee Kelalta. Jos tuo olisi pelkkä palkka, saisi päälle tukia.
Usko tai älä, mutta kaikki eivät hyödynnä tukia, jos suinkin pärjäävät ilman. Vähemmän stressiä, eikä tarvitse olla tilivelvollinen kenellekään tai potea huonoa omatuntoa siitä, että oikeastaan on ihan kiva että on vähän enemmän vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, mutta kaikki eivät hyödynnä tukia, jos suinkin pärjäävät ilman. Vähemmän stressiä, eikä tarvitse olla tilivelvollinen kenellekään tai potea huonoa omatuntoa siitä, että oikeastaan on ihan kiva että on vähän enemmän vapaa-aikaa.
Mäkin olisin varmaan tienannut työttömänä enemmän mutta se työttömäksi ilmoittautuminen näytti niin hankalalta, joten tein sitten 3 osa-aikaista työtä samaan aikaan, 2 näistä provikka palkalla ja asuin kaverin kämppiksenä. Lopulta sain kokoaikaisen pienipalkkaisen työn , ja vuokrasin 19m2 asunnon. En ole opiskeluajan jälkeen ollut päivääkään työttömyystoimiston kirjoilla, enkä hakenut asumistukea. Joskus kun tästä tulee puhetta, ihmiset pitää mua tyhmänä,,, mutta omatunto on puhdas.
Tällä hetkellä on 7000e. Kohta tulee veronpalautuksia ja puskuri kasvaa. Ajattelin maksaa taloyhtiön rahoituslainan pois. Mitä enemmän rahaa tilillä sitä turvallisempi olo. Minimi on 2000e. Olen sinkku.
Yksinasuvana eläkeläisenä pidän puskuritilillä 2-3 kuukauden nettoeläkkeen. Jos joku kodinkone hajoaa, niin voi mennä ostamaan sen samantien. Laitan säästöön 20-30 % joka kuukausi eläkkeestäni. Ihan tavallinen eläke, nettona vähän alle 2.000 e /kk.
Kahden kuukauden nettopalkka on hyvä perussääntö.
Meillä kummallakin on tilillä aina kuukauden nettopalkan verran hätäpuskuria eli n. 2 x 2500 e. Tää on sovittu ja onkin mun mielestä se minimi, mikä ois hyvä olla heti käytettävissä.
Meillä on tällä hetkellä hyvä taloudellinen tilanne ja myös muita säästöjä ja sijoituksia on kertynyt, mutta nää on tarkotettu vähän pidemmälle tulevaisuuteen mm. isomman asunnon vaihtoon.
Mulla on tähtäimessä 3 kk nettopalkka eli viitisen tonnia. Se oli jo hyvässä vaiheessa kasassa mutta sitten ostin auton niin tällä hetkellä on säästöjä 1000 euroa.
Minulla on nyt 5250, tavoite 8000 mikä siellä vielä tovi sitten olikin. Tasaisesti säästän palkasta. Toisaalta puskuriksihan tuo on tarkoitettu ja voi olla että tulee uusi sieltä tarve ottaa.
Ei siellä tilillä mitään puskuria tarvita, vaan rahaa. Puskurit kuuluu autoon.
En tiedä paljonko 'pitäisi' olla, itselläni on noin 5kk:n nettotulot säästössä. Olen aika säästäväinen, vaikka tulot ei ole suuret. Turvallisempi olo näin, varsinkin kun työpaikalla tuntuu olevan yt-uhka päällä vähän väliä.
Suositus taitaa olka 3-6kk nettotulot.
Omalta osalta en oikein tiedä miten se pitäisi määritellä; onko vararahapuskuri kaiken muun ulkopuolella vai voiko osa sijoituksista olla ”puskuria”? Tällä hetkellä nettotulot on hyvät mutta talouden sakkaaminen tulee väistämättä pienentämään tuloja. Eikä työpaikka ole mitenkään varma saati uudelleen työllistyminen kun ikä lähentelee viittäkymmentä.
Tilivarallisuutta on vaihtelevasti 2000- 7000€; sijoituksissa lähemmäs 100 000€. Mutta niitä ei äkkiä rahaksi muuteta ja jos kurssit on pohjamudissa; käteen saa paljon vähemmän kuin mitä on vuosien varrella sivuun siirtänyt.
Olon työtön pidempään, mulla oli 20 000. Nyt töissä ja kerännyt n 15 000. Pakko olla puskuria edes vähän, jos vuokralainen jättää vuokrat maksamatta ja häädön saa vasta 6kk päästä.
Kahden tai kolmen kuukauden tulojen verran on ihan ok.
Joskus ahdisti nuo jutut, pitäisi... Köyhällä kun vain muutama satanen, sekin rauhoittaa. Viimeksi sain 700 e säästöön mutta se kului hätätilanteessa.
No jotain kuuluu sanoa, ehkä 5000 euroa, menee vain aikaa ennen kuin kasassa.
Jättäkää ne kalliit autot ostamatta, joissa arvo tippuu tonnin kuussa.
Ostakaa tonnin parin rutku, joka on ammattilaisen korjaama ja leimaa lähes vuosi. Jos hajoaa, ette menetä siltikään rahaa kuin uudessa autossa. Korjaus todennäköisesti halvempi kuin tonni, eli se minkä verran uus auto menettää arvoaan.
Talous, jonka pelkät nettotyötulot ovat 5600e/kk, ei ole pienituloinen. Toiseksi euron osayksikkö on sentti, ei penni.