Paljonko tavallisella ihmisellä "pitäisi" olla puskuria tilillä?
Kommentit (39)
Suurinpiirtein miljoona euroa riittää.
No kyllä joku pari tonnia on minusta ihan minimi.
Itsellä netto 2100 ja menot joku 1300 kuussa. Säästössä n. 40 tuhatta.
Joku puolen vuoden palkkaa vastaava määrä. Käytännössä harvalla sellaista on koska on aika työlästä säästää.
Riippumatta tulotasosta aivan minimissään pari tonnia.
Jos sitä ei ole ja tulee yllättäviä menoja niin hukka perii, etenkin jos lainaa ei tipu mistään.
Itse pidin nuorempana kolmen kuukauden nettopalkkaa tavoitteena.
No ainakin sen verran, että kun kodinkoneet alkavat poksahdella hajalle (yleensä yllättävän pienen ajan sisällä), niin on varaa hankkia uudet kunnolliset koneet tilalle. Ja toivottavasti tilille jää vieläkin varaa esim. silmälasien uusimiseen tai auton isompaankin remonttiin.
Tavallinen ihminen? Onko epätavallinen kun tienaa vaikkapa 1200 €/kk ja kaikki menee elämiseen?
Minulla ei ole yhtään, en ymmärrä miksi tarvitsisin. lyhytaikaisen tarpeen voin paikata luottokortilla, ja aina voi sijoituksia realisoida jos velkoja pitää pienentää.
vähintään kahden kuukauden bruttotulojen verran, mielellään enemmän. sen lisäksi olisi hyvä olla luotollinen tili varmuuden varalle.
sitä päivää odotellessa, että saisi edes 100 euroa kuussa säästöön
no, ehkä 3,5 vuoden päästä
Ei pienituloisena paljon jää jemmaan, vaikka yrittäisikin säästää. Aina tulee jotain menoa. Nettopalkkani n. 2800e/kk, ja saman verran miehelläni, ja penniäkään ei jää useimpina kuukausina. Nytkin piti ostaa molemmille tytöille silmälasit, viime kuussa toinen tarvitsi puhelimen ym. Ym.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ihminen? Onko epätavallinen kun tienaa vaikkapa 1200 €/kk ja kaikki menee elämiseen?
Tavallinen ihminen tienaa itse elantonsa. 1200e tuloilla vähintään osa rahasta tulee Kelalta. Jos tuo olisi pelkkä palkka, saisi päälle tukia.
Nyt seurasin vierestä kun porukka uskoi että "aina jotain hommia löytyy", tuli korona ja lomautus
/irtisanominen eikä kuuluttu liittoon, eikä ollut säästöjä ja niilläkin ketkä liittoon kuuluivat oli pitkät ajat ennenkuin tuet lähti maksuun. Tälläistä korona aikaa ei varmaan kukaan osannut arvata.... 3kk olisi hyvä olla heti saatavilla säästötilillä. Kannataa myös yrittää elää niin että säästää-ostaa, eikä ota osamaksuilla mitään, näin on kk kulut pienemmät.
Meillä on 2,,5v nettopalkka säästössä, mutta siitä on 1,5v verran kiinni rahastoissa, osakkeissa ja sijoitusasunnossa. Näistä pystyy irrottamaan, mutta pahimmillaan miinuksella jos on huono pakonsanelema hetki. Tämäkin säästö tuntuu pieneltä jos toinen vanhemmista kuolee, tai joku perheesta sairastuu/vammautuu vakavasti. Eli eletään yhä säästäväisesti ja pistetään sukanvarteen. Siinä onnellinen tilanne että asuntolainasta ei olla koskaa otettu lyhennysvapaata, eli se onnistuisi ja lainaa on enää 1 v nettotulojen verran.
Vierailija kirjoitti:
Ei pienituloisena paljon jää jemmaan, vaikka yrittäisikin säästää. Aina tulee jotain menoa. Nettopalkkani n. 2800e/kk, ja saman verran miehelläni, ja penniäkään ei jää useimpina kuukausina. Nytkin piti ostaa molemmille tytöille silmälasit, viime kuussa toinen tarvitsi puhelimen ym. Ym.
eipä toi nyt pienituloista ole. teillä on vaan liian suuret menot.
En tiedä. Minulla on puskuria 1 200 000 €.
Se riippuu paljon menoista. Ihanteellista olisi pärjätä säästöillä 2kk (koska liiton ensimmäisessä hakemuksessa kestää normaalisti n. 7-11 viikkoa), mutta jos ei ole isoja tuloja, 2 viikon ruokarahakin riittää. Mulla on pienet tulot, joten 300€ on sellainen mitä yritän pitää jemmassa. Sillä pääsee lääkäriin, saa lääkkeet. Sillä ruokin perheen 2 viikon ajan, ostan pesukoneen tai television tai teen pienen miniloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ihminen tienaa itse elantonsa. 1200e tuloilla vähintään osa rahasta tulee Kelalta. Jos tuo olisi pelkkä palkka, saisi päälle tukia.
Jos olisi säästöjä, ei tulisi tukia kenellekään. Aika monta epätavallista ihmistä on siis tässä maassa.
Älä viitsi olla alentuva.
3000 € eli 3 kk:n menot