vauvan kiinteiden ruokien aloitus
Kasvisten,puurojen ja lihakokeilujen ym. jälkeen kokeilen vauvalle hedelmäsoseita.Miten olette valmistaneet hedelmäsoseet vauvalle, purkista suoraan vai tuoreita hedelmiä soseuttaneet?Oletteko ensin kiehauttaneet hedelmät pienessä vesitilkassa tms.?
Kommentit (6)
ei kai niitä keittää kannata. Banaanin voit antaa sellaisenaan käteen, samoin nektariinin, persikan jne kuorit ja leikkaat isoiksi lohkoiksi Ja annat lapsen syödä sellaisenaan. Omenan ja muut kovemmat hedelmät voit raastaa hienoksi raasteeksi.
Olen tehnyt niin, että kasvis ja liha ruuat teen itse, mutta sitten totesin, että helpompaa antaa hedelmät pääosin purkista. Suuri osa hedelmistä on vain tiettyyn vuoden aikaan makeita, että niistä saisi hyvän makuista sosetta, niin ajattelin etten jaksa alkaa niitä metsästämään mikä milloinkin on hyvää, ja samassa merkissäkin tuntuu aina olevan maku eroja vaikka samalla viikolla ostaisi. Jaksa aina arpoa mistä tulee hyvää. En itsekää ala mitää kitkeriä ja kauhean kirpeitä hedelmii syömään niin ei tuntunut luontevalta alkaa lapsellekaan niitä antamaan :D Tiiä vaikka olisi syönytkin mutta eipä sen enää väliä. Muutama kuukausi syötiin pääosin kaupan hedelmäsoseita, nyt ollaan siirrytty enemmän ja enemmän itse sormin popsimaan erilaisia pehmeitä hedelmiä.
Mutta jos itse haluat tehdä niin tiedän että toiset keittävät kovia hedelmiä muutaman minuutin todella pienessä vesimäärässä, että hedelmä hieman pehmenee ja siitä saa sileämpää sosetta. Ja toiset taas muussaavat suoraan. Ihan on vauvasta kiinni suostuuko syömään karheampaa. Meillä ei onnistunut minkään vähänkään karhean tai paakkuisen syöminen aluksi, mutta tuossa 8kk kynnyksellä alkoi ihan yks kaks uppoamaan ihan kaikenlaiset koostumukset. Ennen vain yökkäili ja oksenteli kaaressa :D Eli meillä olisi tarvinnut hieman keitellä ja varmaan vielä siivilöidäkin paakut ettei ykä tule :DD Onneksi meni tuo yökkäily ongelma itsestään ohi.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 22:27"]
ei kai niitä keittää kannata. Banaanin voit antaa sellaisenaan käteen, samoin nektariinin, persikan jne kuorit ja leikkaat isoiksi lohkoiksi Ja annat lapsen syödä sellaisenaan. Omenan ja muut kovemmat hedelmät voit raastaa hienoksi raasteeksi.
[/quote]
niin siis riippuu minkä ikäinen tyyppi, jos alle 6kk joudut toki soseuttamaan kun sormiruokaa ei sa antaa. Ei silti tarvi keittää, tuskin ne vitamiinit ainakaan lisääntyy keittämällä.
Olen surauttanut hedelmät sauvasekoittimella ja sekoittanut puuroon, koska nehän on aika vetistä tavaraa. Siksihän hedelmäpiltit on saostettu tärkellyksellä. Banaanin ja omenan, päärynän jne nyt voikin kotona surautella, mutta esimerkiksi passelin kypsää persikkaa, mangoa, aprikoosia tms. on meidän lähikaupasta niin vaikea saada, että ostin ne suosiolla piltteinä.
Ei niitä hedelmiä tarvitse keittää. Soseeksi vaan ja tarjoat vauvalle.