Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiista: voiko 11-vuotiaan lapsen jättää yksin kaupunkikotiin, kun vanhemmat menee mökille?

Vierailija
18.07.2020 |

Siis voiko jonkun mielestä 11-vuotiaan jättää yksin kotiin viikonlopuksi, kun vanhemmat lähtee mökille? Mökille on matkaa alle 100 km, puhelimet toimii ja ruokaa on? Lapsi ei halua lähteä. Lisäongelmana tässä on, että lapsella on I-tyypin diabetes ja on jonkin verran hoitovastainen.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan voi. Kiitokset kuitenkin päivän provoyrityksestä.

Voi kun olisikin.

Harkitsen vahvasti lasun tekemistä. Minusta se on heitteillejättö.

Eli olet siis itse sivullinen, mutta tiedät tällaisesta tapauksesta? Riippuu toki suhteestasi tähän perheeseen, mutta voisitko tarjota ensin apuasi lasun sijaan? Tarjoudu vaikka ottamaan tuo lapsi kotiisi yöksi ja varmista, että hänen lääkitystarve on kunnossa.

Lasukin on ihan perusteltu, jos tuon ikäinen sairas lapsi jätetään yksin kotiin. Mutta se johtaa kiireelliseen huostaanottoon, jos lapsi todella tavataan yksin kotoaan. Haluatko todella sitä tuolle lapselle?

No näin. Apu tuskin kelpaa, kun mökillä olemme itsekin....

Eikä kuulema ole ensimmäinen kerta tänä kesänä tällainen järjestely. Ei juuri huvittaisi sekaantua lasulla, mutta onhan tuo nyt ihan päätöntä toimintaa.

Eikö lastensuojelu ole myös sitä varten, että opastavat vanhempia? Jos olet itse sanonut, että ei saa jättää diabeetikkolasta yksin, eikä vanhempia kiinnosta, niin jospa viranomaisten ohjeistus kiinnostaisi enemmän. Soittaisin ja kertoisin tilanteen. Viranomaisten tehtävä olisi ratkaista asia niin ettei sairas lapsi joudu vaaraan.

Vierailija
22/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 13v on alaikäraja terveen, harkitsevaisen lapsen jättämiseksi yön yli yksin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhemmat saa tietää, kuka lasun on tehnyt?

Vierailija
24/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhempien pitää päästä panemaan ja ryyppäämään ilman että muksu on samassa paikassa?

Vierailija
25/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne tuossa iässä jo juokse muutenkin yöt kylillä?

Vierailija
26/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olin 11-vuotiaana useammankin viikonlopun ihan yksin kotona, eikä todellakaan ollut mikään paha rasti! :O

Osasin itse tehdä ruokaa, hyviä ystäviä asui lähistöllä... Vanhemmat soitti joka päivä. Vaikkei mun mielestä olisi tarvinnut :D viihdyin muutenkin todella hyvin yksin, ja olin omatoiminen. Ja ihan normaalista perheestä tulen, ei mitään päihdeongelmia tms :D

Ainoa syy, miksi näen että ap:n lasta ei voisi jättää yksin (jos siis osaa laittaa ruokaa itselleen ja tottunut pärjäämään itse) on tuo diabetes. Sen verran vakava sairaus, ja tuon ikäinen saattaa uppoutua johonkin leikkiin, ja unohtaa lääkitä itsensä.

N31

Vierailija
27/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota sairautta ei olisi, ja lapsi olisi ennenkin ollut esim yhden yön yksin kotona, ja osaisi huolehtia ruoanlaitostaan, en näkisi ongelmana jättää yksin kotiin.

Diabeteksen vakavuuden vuoksi en suosittelisi, terveen, yksinoloon tottuneen lapsen kohdalla ok.

Vierailija
28/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut jätettiin 11-v. yksin 2,5 viikoksi. Kauppaan oli ruokatili, muuten odotettiin pärjäävän itse. Vanhemmat soittivat pari kertaa viikossa. Sitten sairastuin angiinaan, kuume 39.9.... no, mene lääkäriin! Varasin ajan, menin fillarilla lääkäriin (ei ollut bussirahaa), lainasin serkulta lääkkeisiin rahat. Toivuin. Vanhemmat palasivat. Näin aikaisemmin toimittiin. Eli varsin omatoiminen pitää olla.

I-diabeetikkoa ei jätetä yksin tuon ikäisenä, varsinkin hoitokielteistä lasta. Muuten olisi ihan OK. Oppisipahan pärjäämään. *kiero wirn*

Lasua puuhaavat: sanokaa vanhemmille asiasta suoraan!

Minkä ikäinen mahdat olla? Itse olen yli 50 v. eikä todellakaan jätetty 11 v. iässä yksin kotiin edes vuorokaudeksi.

Vierailija
29/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Jätän itsekin seitsemän vuotiaan epileptikko poikani joka viikonloppu kotiin kun menen ”töihin”.

terv. sosiaalityöntekijä

Vierailija
30/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sana tenavalle voi valita mukaan tai huostaan lastenkotiin, saa itse valita

Vierailija
31/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse olin 11-vuotiaana useammankin viikonlopun ihan yksin kotona, eikä todellakaan ollut mikään paha rasti! :O

Osasin itse tehdä ruokaa, hyviä ystäviä asui lähistöllä... Vanhemmat soitti joka päivä. Vaikkei mun mielestä olisi tarvinnut :D viihdyin muutenkin todella hyvin yksin, ja olin omatoiminen. Ja ihan normaalista perheestä tulen, ei mitään päihdeongelmia tms :D

Ainoa syy, miksi näen että ap:n lasta ei voisi jättää yksin (jos siis osaa laittaa ruokaa itselleen ja tottunut pärjäämään itse) on tuo diabetes. Sen verran vakava sairaus, ja tuon ikäinen saattaa uppoutua johonkin leikkiin, ja unohtaa lääkitä itsensä.

N31

Olen suunnilleen samaa ikäluokkaa kanssasi, ja meilläkin oli ihan ookoo, että minä 11v ja siskoni 9v oltiin vaikka pe iltapäivästä sunnuntai-iltaan kahdestaan kotona, kun vanhemmat oli mökillä/häissä/kavereidensa mökillä... No, jossain aikuisten menossa! Ihan mainiosti pärjättiin, eikä koskaan käynyt mielessäkään edes vanhemmiten, että toi ois ollut muka lasun paikka!?!?

Tosin, riippuu paljon lapsestakin. Jotkuthan on ihan "mammanpoikia" vielä tuossa iässä, eivätkä osaa käyttää itse edes mikroa tai mennä hampaita pesemään, ellei joku käske ja vahdi....

Vierailija
32/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jättää. Olet aikuisena vastuussa kaikesta mitä lapselle tapahtuu. Et pysty valvomaan.

Vierailija
33/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N31

Siis tiesikö ne ystäviesi vanhemmat, että olit yksin kotona? Eivätkä olleet moksiskaan?

Vierailija
34/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi nykypäivänä jättää, maailma on muuttunut jo siitäkin, kun milleniaalit olivat tuon ikäisiä. Epäilisin, että on suunnitellut kavereiden kanssa jotain, josta ei ole vanhemmille kerrottu. Joku ”kiva nettikaveri” saattaa myös vahingoittaa lasta, kun kuulee, että lapsi on yksin.

Vierailija
35/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapauksesta. Yksi lapsi voi pärjätä hyvinkin yksinään pari päivää kun taas toinen ei vielä vähän vanhempanakaan.

Vierailija
36/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jätettiin 11-vuotiaana huolehtimaan muutaman viikon ikäisestä pikkuveljestä. Muistan että veli huusi ja minä itkin sitten myös, kun en saanut veljeä rauhoittumaan. Aika pieni olin itsekin. Tosin olin vaan illan, mutta ei ollut puhelimia, millä soittaa ja pyytää apua.

Vierailija
37/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jättää missään nimessä. Joku 15v alkaisi olla alaraja tai korkeintaan niin että on täysi-ikäinen sisarus myös kotona. 1t diabeetikko voi saada hypon tms. Päivällä voi olla jonkun kauppareissun tms takia yksin. Tulin minäkin 11v koulusta tyhjään kotiin pariksi tunniksi mutta se ei ollut ongelma. Kavereita ja heidän vanhempiaan tai mummoja oli lähistöllä. Toisaalta minä menin yksin junalla maalle sukulaisiin samassa iässä. Minut käytiin hakemassa asemalta. Nykyään sekin kuulostaa uhkarohkealta. Maailma on muuttunut.

Vierailija
38/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan voi. T: 1-tyypin diabeetikko

Et, vaikka olisi terve.

Vierailija
39/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
40/40 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa kyl mä ainakin 10 vuotiaana pärjäsin viikonloput yksin. Riippuu vähän onko itsenäinen