Haluaisin imettää myös taaperoani :)
Imetin esikoista vuoden kunnes jouduin lopettamaan, koska esikoisen etuhampaat tekivät imeässä reiän nänniin ja se tulehtui. Olin kauhean surullinen imetyksen loppumisesta, mutta olinkin jo uudelleen raskaana ja nyt kuopus on 2kk ja täysimetän. Haluaisin imettää myös kaksi vuotiasta taaperoani, mutta kannattaa se enää?
Oon varmaan ihan pöhkö :D Olen pari kertaa tarjonnut esikoiselle rintaa mutta hän vain ottaa nännin suuhun eikä osaa imeä :( Harmittaa..
Mies ei todellakaan hyväksynyt ajatusta ja käänsin ehdotuksen vitsiksi :D Tekeeköhän tämän hormonit vai sääli esikoista kohtaan joka näyttää vähän mustasukkaiselta kuopukselle joka saa tissitellä koko ajan ♥
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 00:28"]
Ei ole vielä lapsia, mutta minua inhottaa jo etukäteen ajatus imettämisestä.
Seksin aikana ihan ok, jos mies leikkii nännillä, mutta silloinkin joskus inhottaa. Ja tulee oikeasti, FYYSISESTIKIN, paha, huono olo.
Siis alkaa oksettaa. Onko joku muu tuntenut tällaista ja silti onnistunut imettämään lasta ilman sen kummempia tuntemuksia (inhoa) ?
[/quote]
Täällä eräs. Inhosin kaikenlaista nännien koskettelua, ja pohdin etukäteen, että mitä hittoa siitä imetyksestä tulee. Ihan hyvin se sitten onnistui, vauvan kosketus on ihan erilainen (ainakin minusta) kuin miehen seksuaalinen kosketus.
Mun mielestä sellainen ihminen, jolle tulee imetyksestä mieleen seksi, on sairas. Mä en ihan totta ennen av-palstaa ollut koskaan osannut yhdistää imetystä ja seksitoimintoja. Ihan uus juttu mulle.
Miten täällä on voitu ymmärtää ap:n pointti näin väärin? Ap kysyi, onko muista TUNTUNUT siltä, että haluaisi vielä imettää isompaa lasta uuden vauvan tultua, ei sitä, kannattaisiko hänen alkaa imetyää esikoista uudelleen.
Itslläni on vasta yksi taapero, joten en tiedä alkaako minusta tuntua samalta kuin ap:sta. Johtuuko ap:n tunne osittain siitä, että esikoinen ei vieroittunut luonnollisesti, joten hän haluaisi ikään kuin saattaa asian päätökseen kunnolla?
Niin, pointtini oli nimenomaan onko kenestäkään tuntunut tuolta..
En missään kohtaan väittänyt että olisin taaperolle rintaa tyrkyttänyt, vaan TARJONNUT kun hän on ollut sen näköinen että sitä haluaisi. Esim kuopuksen syötön jälkeen hän on lähestynyt rintaa suu auki tai suihkussa, mutta hänen imurefleksi on täysin kadonnut eikä siis osaa imeä rintaa. Siksi hän vain on ottanut rinnan suuhun ja nauranut ja lähtenyt pois.
Olen puhunut vain haluamisesta en pakottamisesta.
Ja mitä tulee siihen, etteikö rintamaidosta saa vasta-aineita ja se on paskapuhetta. Tiedän että rintamaidosta vauva SAA vasta-aineita niin kauan kun saa rintamaitoa. Myös kohdussa niitä saa mutta myös imetys antaa vauvalle vasta-aineita ja tästä on kenenkään turha väittää vastaan. Siksi suositellaan että vauva saisi edes kolme kuukautta rintamaitoa. Korvikkeesta ei vasta-aineita saa. Meillä esikoinen oli vasta 8 kk ennen kuin ensimmäisen kerran sairastui ja lääkäri sanoi että imettäminen on ehkäissyt vauvaa saamasta tartuntoja vaikka mieheni kanssa sairastimme influenssat ja kaikki paskataudit. Näin se vaan menee. Siksi keskosillekin ennemmin annetaan luovutettua äidinmaitoa entä kuin korviketta.
Ja monet eivät onnistu imettämään vaikka tahtoisivatkin, mutta luovuttaa liian helpolla. Pahimmat kommentit ovat miksi jotkut ovat lopettaneet imettämisen on että voi iltaisin juoda pari siideriä?? Raskaus ja imetysaika on niin lyhyt kun verrataan ihmiselämään että jos ei sitä aikaa voi olla ilman alkoholia niin huoh.
Mutta en ala sylkemään pulloruokkijien kengille, en todellakaan, olen onnekas että imetys onnistuis niinkin pitkään esikoisen kohdalla.
Ja kuten yllä kirjoitettiin, en saanut vierottaa esikoista luonnollisesti vaan pakon edessä koska viimeisey imetyskerrat sattuivat niin että itkin. Esikoisella meni pari viikkoa ennen kuin lopetti tissin haluamisen ja joka kerta olisi mieli tehnyt antaa mutta tiesin että se sattuisi. Olisin halunnut imettää niin kauan että lapsi olisi itse ollut valmis lopettamaan.
WHO suosittelee imettämään kaksi vuotiaaksi ja Suomessa neuvolassa suositellaan että 1-vuotiaaksi. Jos esikoiseni on ALLE kaksi vuotta koen ihan luonnollisena että hän VOISI vielä olla rinnalla. Mutta se ei vaan ole mahdollista.
Ja olisin lopettanut imettämisen viimeistään kuopuksen synnyttyä. Hän tarvitsee nyt kaiken ravinteikkaan maidon koska ei muuta syö.
Ja sille kommentoijalle joka väitti että 8-kuiselle saa antaa jo tavallisia maitotuotteita niin ei pidä paikkaansa. Kyllä vasta 10-kuiselle aletaan totuttaa hapatettuihin maitoihin ja vuoden ikäisestä aletaan totuttaa oikeaan maitoon.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288570121519.html
Imettäminen on Shakiran lempipuuhaa äitiydessä.
Neljä kuukautta sitten pojan synnyttänyt latinolaulajatar Shakirarakastaa äitiyttä, ja erityisesti erästä asiaa siinä.
- Rintaruokinta on eräs elämäni parhaimmista kokemuksista! Rakastan sitä, en voi lopettaa! Luulen että imetän poikaani kunnes hän menee yliopistoon. Olen aivan koukussa, laulajatar hehkutti US Weekly -lehdelleThe Voice -ohjelman jälkeen toukokuun lopussa.
Underneath Your Clothes ja The One -hiteistä tuttu kolumbialaislaulaja ylistää rintaruokintaa myös siksi, että se auttaa häntä pudottamaan raskauskilot. Hän ei tosin ole ihannepainossaan aivan vielä.
- En ole punninnut itseäni. Luulen, että olen lähellä voittoa, mutten aivan siellä.
The Voice –tuomari Shakira keskittyy nyt viettämään aikaa poikansaMilanin kanssa.
- Luulin että olisin hänen kanssaan superkontrolloiva, aivan kuin olen lauluja tehdessäni. Mutta olenkin todella rentoutunut.
Milanin isä on Shakiran poikaystävä, jalkapalloilija Gerard Pique.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 00:45"]
Imetysuutisia 1/2001, julkaisija Imetyksen tuki ry, tiedustelut itu (at) imetys. fi
Artikkelia ei saa kopioida eikä sitä saa käyttää esimerkiksi uuden artikkelin lähdeaineistona ilman mainintaa lähteestä. Tulostaminen ja edelleen jakaminen ei-kaupallisiin tarkoituksiin, lähde mainiten on sallittua.
Vauvaa vanhemmat maitolapset - Karla Loppi
Suomen lastenlääkärien virallinen suositus imetyksen pituudeksi on yhteen vuoteen asti. Sen pidempää imetystä ei suorastaan kielletä, mutta virallisesti katsotaan, ettei yli yksivuotias lapsi saa imetyksestä mitään erityistä hyötyä. Onko näin? Miksi moni imettää vielä kaksi-, kolme... jopa seitsemänvuotiasta lasta? Millaista se on?
... blaa blaa blaa...
[/quote]
Tämähän on sama, kuin rokotefanaatikko lainaisi lähteenään magneettimediaa? :-DDD
Nyt kun tämän lainaaja vielä osaisi kertoa oikeilla lähteillä ja faktoilla perustellen, että mitä vasta-aineita sieltä maidon mukana tulee ja miten ne suolistosta käsin vaikuttavat? Kun eihän se "sairauksia ehkäisevä" vaikutus voi olla muuta kuin suolistobakteereihin liittyvää. Ja se hyvä mikä sieltä ehkä teoriassa tulisi, tapetaan nykyisin aika tehokkaasti rota-rokotteella. 5kk ikäinen lapsi on ripuloinut elämässään 3kk, kunkin rokotekerran jälkeen 4 viikkoa putkeen.
Rintamaidossa on toki jäämiä kaikenlaisista aineista, myös rokotteiden aiheuttamia vasta-aineita, mutta eihän ne sieltä toisen verenkiertoon imeydy. Jos imeytyisivät, riittäisi kun yksi äiti rokotettaisiin ja tältä äidiltä sitten lypsettäisiin maitoa koko maailmalle.
Äidin rasvoihin on kertynyt vuosikymmenien mittaan tuhottomasti paskaa, raskasmetalleja, kemikaaleja, ympäristömyrkkyjä jne. Kun äiti imettää, hän samalla kuluttaa juuri tuota rasvavarastoaan ja vauva imee kaikkea sitä äitiin kertynyttä paskaa, tahtoi äiti sitä tai ei. Lapsen etu on täysimetys puolivuotiaaksi asti, sen jälkeen haitta on hyötyä suurempi. Kehitysmaissa pitkäaikaisella imetyksellä yritetään vaikuttaa lisääntymiseen, sillä imettävä äiti tulee heikommin raskaaksi.
Unohda se esikoisen imettäminen ja keskity vaikka pitämään sitä sylissä enempi
Siis ei siitä mitään tulis kun ei esikoisella oo ees imurefleksiä ja sylitelläänkin aina kun kuopus nukkuu, mutta se olikin haave :)
Hyi yäk, sinä haluaisit mutta taapero ei. Onneksi ei! Unohda moiset ajatukset. Aika aikaansa kutakin ;( ;(
Maito on imeväisikäisen ruokaa. Taapero syö jo ihan jotain muuta. Anna maito sille, jolle se kuuluu.
Onko esikoinen syönyt tuttia tai tuttipulloa sen jälkeen ja kuinka kauan? Kun imetät, ota esikoinen syliin ja lue vaikka kirjaa, jos hän siitä huolimatta haluaa myös imeä, miksei sitä voisi sallia? 2v. ei ole biologisesti mitenkään liian vanha imetykseen, mutta ison lapsen rooli saattaa joskus olla 2-vuotiaalle isosisar-uhmikselle liikaa. Pienihän hän on, vaikka teillä vielä pienempi perheessä onkin. Älä tee asioista liian vaikeita, varsinkaan tässä elämänvaiheessa. Lapset kasvaa, ja pian ei olekaan enää imetettäviä. Joku voi sanoa, että lapsi jää vauvan tasolle tms., mutta onko tosiaan työläämpää vieroittaa paljonkin ymmärtävä leikki-ikäinen kuin taistella alle 3-vuotiaan kanssa? Tietääkseni kukaan teini-ikäinen kun ei ime tissiä tai nuku äiskän ja iskän vieressä, oli kasvatustapa mikä hyvänsä.
Esikoinen ei ole koskaan syönyt tuttia ja tuttipulloa harvakseltaan sen jälkeen kun imetys loppui. Ja en ole pakottanut taaperoa tissille, vaan tarjonnut kun hän on itse koittanut sitä syödä :) Taapero vain nauraa ja pitää tissiä suussa. :D
Olisin imettänyt esikoista varmaan 2-vuotiaaksi jos se olisin ollut mahdollista.
Ja siis ihan selvennykseksi, olen sitä kokeillut ja taapero on suihkussa pari kertaa tullut tissiä lähemmäksi suu auki.
Helpompihan tämä nyt siis on ehdottomasti.
Lähinnä aloitin keskustelun kyselläkseni onko kellään muulla ollut samanlaisia tuntemuksia? :)
Nyt kannattaisi pohtia, että mistä tämä haaveesi oikein tulee.
Miksi ihmeessä haluaisit imettää kaksivuotiasta, joka ei sitä enää tarvitse?
2 jatkaa..
Itsellä on 3v ja 11kk lapset. Kumpaakin olen imettänyt vain 3kk allergian vuoksi (erikoismaito) pääosin täysimetyksellä, joka ollut molempien kohdalle haasteellista. Maitoa ja tahtoa olisi riittänyt, mutta aina ei voi tehdä kuten tahtoo.
No, tuo "johdannosta". Kun kuopus syntyi, olis esikoinen tuolloin 2v 8kk ja totta kai halusi leikkiä vauvaleikkiä, eli leikisti imi tissiä ja sitten piti nostaa hartialle röyhtäisemään ja kun pyllyyn taputti, niin leikisti röyhtäisi ihan ääneen. Esikoinen olisi varmasti ottanut tissin paljaaltaakin suuhun, sillä sen verran ne tissit kuopusta imettäessä kiinnostivat, mutta kyllä sen aika oli jo ohi. Meillä siis kuitenkin leikittiin paita päällä vauvaleikkiä, jolloin esikoinen sai kokea olevansa vauva. Ja lisäksi hän tuli toisinaan oman nukkevauvansa kanssa viereeni, kun imetin, ja nosti paitansa, jotta hänenkin vauva oli tissillä. Tällaista elämä on:)
Täällä taas pulloruokittujen lasten äidit kommentoi. Hyi yök ja buuhuu kun on sairasta. Itse imetän 8-kuista esikoistani, ja hyvin voisin kuvitella tuntevani jotain samanlaista, jos joskus saan toisen lapsen ja esikoinen ei tietenkään silloin enää imisi. Varmaan tulisi muistoja vauva-ajalta ja jotain epämääräistä halua tarjota sille "isolle" esikoiselle jotain niihin ensihetkiin liittyvää. Minä ainakin olen tämän vauvan kanssa viettänyt niin paljon tunteja ja päiviä vauva tississä kiinni, että ei se noin vain unohdu. Tuntuu, että nämä pitkän imetyksen (nykyään tämäkin taitaa tarkoittaa jo yli 6kk imetystä) kammoksujat ovat vain itse imetyksessä epäonnistuneita.
Annatko sille taaperolle tutinkin takaisin suuhun ja alatko käyttää uudelleen vaippoja, ettei sille vaan tule paha mieli, kun pikkusisaruksellakin on?
Toiset nauttivat imetyksestä ja kokevat sen seksuaalisena tapahtumana. Lapsen ravitsemisella ja taaperoimetyksellä ei sinänsä ole mitään yhteistä.
Minusta halusi on melkoisen oudo ja vähän inhottavakin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:27"]
Täällä taas pulloruokittujen lasten äidit kommentoi. Hyi yök ja buuhuu kun on sairasta. Itse imetän 8-kuista esikoistani, ja hyvin voisin kuvitella tuntevani jotain samanlaista, jos joskus saan toisen lapsen ja esikoinen ei tietenkään silloin enää imisi. Varmaan tulisi muistoja vauva-ajalta ja jotain epämääräistä halua tarjota sille "isolle" esikoiselle jotain niihin ensihetkiin liittyvää. Minä ainakin olen tämän vauvan kanssa viettänyt niin paljon tunteja ja päiviä vauva tississä kiinni, että ei se noin vain unohdu. Tuntuu, että nämä pitkän imetyksen (nykyään tämäkin taitaa tarkoittaa jo yli 6kk imetystä) kammoksujat ovat vain itse imetyksessä epäonnistuneita.
[/quote]
Heh, luuletko että joku pullolla lapsensa ruokkinut (kiinteärintainen) äiti arvostaa sinua ja pitää parempana? :DD Minusta on oksettavaa haluta tunkea rinta oman lapsen suuhun, jos lapsi on jo siinä iässä, että syö ihan tavan ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 23:55"]
Mä en siis kerta kaikkiaan ymmärrä ap:n kaltaisia äitejä. Onko teillä ruuasta pulaa, vai onko sulla joku seksuaalinen taka-ajatus?
Suomalaisäidit täysimettävät keskimäärin 1,4kk. Sitten on näitä sairaita tapauksia, jotka imettävät vielä kun poika olisi lähdössä armeijaan...
[/quote]
Eli olisi suotavaa täysimettää vain tuo 1,4kk, sen jälkeen alkaa mennä häiriintyneeksi? Tiesitkö, että noin alhainen lukema johtuu siitä, että moni epäonnistuu imetyksessä kun tietoa ei ole riittävästi? Moni HALUAISI imettää kauemmin. Mä en tajua näitä, jotka kuvittelee imetykseen liittyvän jotain seksuaalista. Imetän itse 9kk vauvaani ja siitä on kuulkaa seksi kaukana. Ihan sairasta edes ajatella niin.