Viddu mitä pelleilyä: valmistujaislakki joka ammattikunnalle!
Hei ihan oikeesti, lakkitehtailijalle ihan loistobusiness, mutta että suunnilleen jokaiseen ammattiin mistä oon ikinä kuullut, ja muutamaan josta en edes ole kuullut, on valmistujaislakki! En todellakaan väheksy ammattiin valmistuvia, mut joku raja...YO lakki on mun mielestä jotenkin osa historiaa, vähän kuin joku Suvivirsi. Nostalgista, mutta that's it. Nyt nää lakkitehtailijat kerää rahat pois, että ei muuta kuin jokaiselle valmistuvalle sihteerille, lähihoitajalle jne jne 60-70 eur maksava lakki kertakäyttöön = valmistujaisiin. Tässä teille linkki, katsokaa ja ihmetelkää!
https://www.salon.fi/catalog/index.php?cPath=38&osCsid=1dc077d3e6e9f80cf8f89489435cbd1b
Kommentit (57)
Mulla on merkantin lakki vuodelta -95. Tupsu on muistaakseni tummanvihreä... Että ei noi nyt ihan uusi juttu kuitenkaan ole. Myönnettäkööt etten ole kertaakaan käyttänyt sitä valmistumisen jälkeen. Silloin meillä oli kaikilla lätsät päässä kyllä.
Mun mielestä on ihan turha esittää, että amis on yhtä hyvä koulutus kuin lukio. Molempia tarvitaan, mutta on ylioppilas parempi :) Muut eivät tarvitse mukalakkeja.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 21:30"]
Mun mielestä on ihan turha esittää, että amis on yhtä hyvä koulutus kuin lukio. Molempia tarvitaan, mutta on ylioppilas parempi :) Muut eivät tarvitse mukalakkeja.
[/quote]
Niin totta. Yhtään väheksymättä ammattikoulua. Samahan se on yliopiston ja AMK:n välillä, molempia tarvitaan mutta kyllä se yliopistokoulutus vaan on vaativampi ja parhaimmat menevät sinne. Mielestäni sekä amikset että AMK:t sortuvat itsensä ylentämiseen ja vouhkaamiseen siitä, kuinka ovat parempia kuin lukio ja yliopisto.
Ei tää mikään uusi asia ole, mulla on 2 Salon lakkia, toinen -88 ja toinen -05
Siitähän se historia alkaa, kun aletaan käyttää. Tosin harva sen lakin hankkii. Mä valmistuin -90 insinööriksi ja silloin oli jo lakki. En oo kertaakaan kellään nähnyt.
Joo kyllähän noita osakuntien ja insinöörien ja ainakin merkonomien lakkeja on ollut jo kauan, mutta onhan tuossa linkissä kyllä muutama aika hassun oloinenkin (ja erittäin keinotekoinen) lakki...Taidan haluat laulajan lakin, olis kiva :)
Johan noita on pidemmän aikaa ollut. Systeri osti valmistujaislakin itselleen, kun valmistui kokiksi samaan aikaan kun veli luki ylioppilaaksi. Sisko halus lakin, koska halus näyttää "virallisemmalta", samaan aikaan ja samassa paikassa, kun nuo juhlat pidettiin, sisko vei huomion veljeltäni, koska sisko nyt sattui olemaan esikoinen...
Itse en ostanut, kun en järjestänyt juhliakaan. Arvostan suuresti niin lukiolaisia, kuin amiksiakin, kummatkin ovat opiskelleet ahkerasti kolme vuotta. Amiksesta suoraan töihin ja lukiosta lisää opiskelemaan, miten vain :)
Apua! Valmistuin tradenomiksi muutama vuosi sitten enkä tosiaan ole tiennyt että siitäkin hyvästä olis voinut osaa kätsän lippiksen itelleen : ))
Voi ei, ja mulla on peräti 2 lakkia hankkimatta, sihteerin ja merkonomin, yo-lakki kyllä on :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:39"]
Apua! Valmistuin tradenomiksi muutama vuosi sitten enkä tosiaan ole tiennyt että siitäkin hyvästä olis voinut osaa kätsän lippiksen itelleen : ))
[/quote]
Ei ole koskaan liian myöhäistä hankkia lakkia. Nyt ostoksille vaan. Pääset keekoilemaan:)
Musta on jo aika noloa, että amiksessakin käyttävät lakkeja ja käyvät risteilyllä vikana vuonna... Sehän on pelkkää matkimista yo-lakista ja abiristeilystä. Kohta varmaan pitävät tanssijuhlatkin, jotta saadaan vastinetta Wanhojen tansseille.
Keksisivät nyt oikeasti jotain uutta, OMAA juttua.
Samahan se tosin on AMK:n ja yliopiston puolella, AMK matkii minkä kerkeää yliopistoa. En tiedä onko se jotain alemmuudentunnetta sitten.
Enkä nyt sano ettei amiksen käyminen olisi kunnioitettavaa, onnea kaikille valmistuneillekin!
Samaa mieltä! Harmi kun jäi aikanaan valmistuessani hankkimata lähihoitajan lakki (joo, ihan oikeesti sellainenkin on olemassa), olisi niin siistiä vetää se päähän aina vappuisin. :D
Musta oli ihanaa, kun sain selville, että ammattikoulusta valmistuvakin voi ostaa oman lakin, joka kertoo mihin ammattiin on valmistunut. Se oli ainoa syy, miksi olisin halunnut lukion, halusin semmoisen lakin. Sitten ammattikouluaikoina selvisi, että voin sen siltikin ostaa. Ja sitten tietysti ostinkin. Kallishan se oli, yli 50 euroa ja on ollut päässä vain kerran - valmistujaisjuhlissa. Silti ei yhtään kaduta sen ostaminen. Musta ne luovat tasa-arvoa, koska kaikki valmistuminen on yhtä arvokasta.
Höh, ehdin jo innostua saavani teekkaritupsun, kun mulla on ammattitutkinto (siis sellainen konsultti-Suomen höpöhöpö) suoritettuna, mut ei ollut meidän tutkinnolle!!!
Onneks oon kuiteski ylioppilaskin.
Eiköö se olisi ainakin ylioppilaslakin saaneille hyvä systeemi, että olis vaikka erivärisiä tupsuja, teekkaritupsun lisäksi, eri valmistumisista, joita vois lisätä lakkiin...? Mut voishan se olla hassun näköistä jos jollain olis sitten vaikka 5kpl tupsuja. Mut jos 3:n jälkeen olis mahdollisuus yhteen tupsuun laittaa vaik neljää eri väriä...? Niin, mutta että kyllähän tosiaan kolmestakin vuodesta, sitten kun ns. "valmistuu" ihan kiva on joku plärä saada...
Hahaa..risteilytkö kuuluvat vain lukionuorille:) Ja lakit:) Ja tanssit:) Amiksilla on omia juttuja (vaikka Taitaja kilpailut ja muu opiskelijatoiminta) ja sitten samantapaisia juttuja. Ei kannata kadehtia muita! Terv. VTM ilman lakkia
Tää olis mun lakki ;) Joo ehkä en osta en halua mainostaa itseäni tai tuoda esiin..
Onko täällä muita jotka tuli vaan seurailemaan tätä taistelua lukion ja amiksen välillä?:D
T: Tänä vuonna ylioppilaaksi kirjoittanut, jolla ei ole sen enempää omaa kantaa asiaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 15:47"]
Hahaa..risteilytkö kuuluvat vain lukionuorille:) Ja lakit:) Ja tanssit:) Amiksilla on omia juttuja (vaikka Taitaja kilpailut ja muu opiskelijatoiminta) ja sitten samantapaisia juttuja. Ei kannata kadehtia muita! Terv. VTM ilman lakkia
[/quote]
Tarkoitin vain, että kannattaisi keksiä jotain omaa juttua eikä aina apinoida muita. Eihän lukiossakaan ole taitajakilpailuja.
Ei tässä ketään kadehdita, ja toivotin myös valmistuneille onnea. Suosittelen ettet vedä turhaan hernettä nenään ja tule kehuskelemaan huikaisevan hienolla tutkinnollasi ;)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:49"]
Höh, ehdin jo innostua saavani teekkaritupsun, kun mulla on ammattitutkinto (siis sellainen konsultti-Suomen höpöhöpö) suoritettuna, mut ei ollut meidän tutkinnolle!!!
Onneks oon kuiteski ylioppilaskin.
[/quote]Teekkaritupsun saa tuleva dippi.