Miksi ihmetellään, jos ei juo alkoholia
Jos asiasta mainitsee, alkaa supatus.
En tiennyt että olet alkoholisti? Sinusta ei uskoisi että olet alkoholisti. Käytkö AA:ssa? Luuletko olevasi parempi ihminen? Mikä luulet olevasi? Tarkoitatko että me ollaan jotain juoppoja jos vähän otetaan? Ei, ei ja ei.
En juo, koska en juo. Tiedän millaista se oli, mutta siksi en juo.
Ollaan niin sivistyneitä ja sitten suututaan ja ilonpilaajaksi haukutaan jopa. Herätkää pahvit. Saa juoda ja varsinkin olla juomatta jos siltä tuntuu.
Eikä tarvi perustella yhtään mitään.
Kommentit (8)
En ole koskaan ollut mitenkään ongelmakäyttäjä mutta kerran pikkujouluista bussilla tullessa katsahdin vahingossa itseäni ikkunasta ja järkytyin nähdessäni heijastukseni. En halua enää koskaan juoda itseäni niin ruman ja valahtaneen/väsyneen näköiseksi. Alkaa tässä iässä jo muutenkin posket roikkua ja silmät lumpsua, mutta ehdoin tahdoin että edesauttaisin sitä? Oli oikeasti järkytys ja herätys ja sen jälkeen juominen on jäänyt siitä vähäisestäkin tyystin.
Juu, joillekin tuntuu olevan suuri henkilökohtainen loukkaus jos ei juo.
Itse olen ollut aina melko holtiton alkoholinkäyttäjä mutta olen pitänyt hienona jos ihmiset osaavat oikeasti osaavat pitää hauskaa ilman alkoholia. Monta riitaa on tullut kavereiden kanssa jotka kännissä haukkuvat ihmisiä jotka eivät juo, minä kun itse haluaisin myös osata ottaa ilon irti elämästä ilman alkoholia. No, kenties joku päivä, pystyinhän luopumaan juuri tupakastakin jota poltin pari vuosikymmentä.
No itse aina sanon lakonisesti, ettei elämäni ole niin paskaa, että tarvitsisin viinaa siitä selviämiseen. Saa yleensä vastapuolen hiljaiseksi.
Nykyisen lääketieteellisen konsensuksen mukaan muuten mikään määrä alkoholia ei ole terveellistä.
Olen alkoholisti (kai) mutta en enää juo. Sanoisin noissa tilanteissa varmaan, ettei alkoholi sovi lääkityksen kanssa, mikä on ihan tottakin. Eipä siihen kukaan voisi enää mitään lisätä muuten kuin surkuttelua kamalasta kohtalostani.
Onneksi olen niin epäsosiaalinen, ettei tuota mulle tapahdu.
(En tiedä, olenko lopulta edes alkoholisti, kun psyykenlääkkeet vei juomahalut kokonaan. Ei tarvitse enää lääkitä itseäni alkoholilla. Tosi alkoholisti ei kai tällä tavalla saisi lopetettua.)
Joo, tämä on ärsyttävää.
En juo alkoholia koska en pidä sen mausta enkä humaltumisen tunteesta. Tämä on monelle täysin mahdoton käsittää. "No kai sinä nyt vähän voit ottaa?" Miksi hemskutissa ottaisin, kun en PIDÄ alkoholijuomista?
Moukkamaista kommentoida ja riippuu varmaan vähän kenen kanssa liikkuu että kommentoidaanko. Omat korkeasti koulutetut ystävät eivät kommentoi, eniten sitten ottavat kantaa ihmiset joille alkoholi maistuu hyvin,
Ehkä se on jonkin sortin ongelma jo sillon kun itseä toisen juomisvalinnat häiritsee ja niitä pitää kritisoida.
Tosin uskoisin että kysymisen ”etkö juo” taustalla ei aina ole yhtään mitään muuta kuin ehkä jutun aihe eli se on vain samankaltainen kysymys kun mitäs töitä teet tai onko sinulla lapsia. En usko että sille on syytä aina antaa edes painoarvoa. Mutta sellainen kyseenalaistaminen ja jankkaaminen kielii kyllä jostain ongelmasta.
En ihmettele. Mitään, kenestäkään.