Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksestä: Kuinka toteuttaa tämä neuvolalääkärin ohje?

Vierailija
29.05.2013 |

Elikkä meillä oli juuri viimeinen neuvolalääkärikäynti ennen synnytystä. Olen aiemmin ottanut neuvolassa puheeksi sen, että pelkään hieman, kuinka jaksan vauvan kanssa (ollut uniongelmia ja hieman masennusta). Neuvolalääkäri kysyi, aionko imettää, johon vastasin, että tottakai, jos vain onnistun! Ja mielelläni pitkään. Lääkäri oli sitä mieltä, että erittäin hyvä juttu!

Myöhemmin keskustelussa lääkäri totesi miehelleni, että opetatte sitten vauvan heti alusta pullolle, jotta saan nukkua tarpeeksi ja mies hoitaa osan yösyötöistä. Aloin tässä kotona miettiä tuota ristiriitaa, kuinka heti pullolle opettaminen sopii yhteen imetyksen kanssa? Tuleeko maitoa tarpeeksi, jos heti alussa jättää yösyötöt väliin, ja mies imettää pullolla?

Oletteko saaneet samanlaisia ohjeita neuvolasta, kuinka käytännössä niitä sovelsitte?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pumppaat maitoa. Mutta pullolla on aina riskinsä, voi toimia tai sitten ei. Lääkärien koulutukseen ei sisälly juuri imetystietoa. Olikohan peräti ettei lainkaan.

Vierailija
2/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöimetykset etenkin alussa ylläpitää maidontuloa tehokkaasti. Toisaalta ne tissit myös täyttyy yöllä, joten jos et imetä tai lypsä, olet kipeä ja valuva... En kyllä lähtisi itse tuohon. Isompana joo ehkä, mutta pari kuukautta ainakin suosiolla imettäisin yöllä. En nimittäin itse kyllä nukkuisk sekuntiakaan kauemmin  jos mies hääräisi yöllä vauvan kanssa ja lämmittelisi pulloja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heiman oudolta tuo ohje kuulostikin. Taidan siis yrittää imettää ihan itse yötkin ja mies saa vaikka aina kantaa vauvan rinnalle ja pois, pullolle vain jos imetys ei toimi lainkaan.

-ap

Vierailija
4/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöimetykset on kyllä tehokkaita maidonerityksen kannalta, ja jo yksikin riittää. Mulla oma ennenaikasesti syntynyt lapsi vietti ekat yöt lastenosastolla, ja mulle annettiin ohjeeks pumpata mahdollisimman usein ja ainakin kerran yöllä. Voisitte vaikka jakaa yöt miehen kanssa niin, että sä hoidat kolmeen asti ja saat nukkua sit vaikka kymmeneen, tai meet ite aikasin (kasilta?) nukkumaan ja nappaat pallon sit kolmen jälkeen, riippuen lapsen rytmistä ja ootko enemmän aamu- vai iltauninen. Sitä maidontuotannon alkua ei kuitenkaan kauaa tarvii käynnistellä, ja saattaapa olla et lapsi nukkuu heti 8 tunnin yöunia. Saattaa myös olla, ettei maidon kanssa oo mitään ongelmia ja pärjäät lapsen kanssa helposti vaikkapa yhellä yösyötöllä. 

Ihanaa, että pohdit näitä juttuja etukäteen. Ei kuitenkaan kannata stressata tai lyödä mitään suunnitelmia lukkoon ennen aikojaan, menkää tilanteen ja tarpeen mukaan. 

Vierailija
5/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti yksinkertaisinta on ottaa vauva perhepetiin. Musta tuntuu etten ikinä olisi jaksanut alun tiheän syömisen takia nousta pitkin yötä. Nukuin samalla kun vauva söi eli en kyllä ois herännyt sitä siitä nostamaankaan, saati että mies olisi herännyt. Vauva voi imeä aika pitkäänkin kerralla. Tuttelille olisi meillä kyllä yösyötöt silloin menneet. Mutta teette niinkuin parhaaksi näette ja koette :)

Vierailija
6/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvatkin ovat erilaisia, mikä onnistuu yhden kanssa, ei välttämättä toimi toisen kanssa. Meillä isä ei ole osallistunut yöhoitoon juuri lainkaan. On silti innokkaasti ja itsenäisesti lapsiamme hoitanut. Yöimetys on enimmäkseen ollut uneliasta touhua perhepedissä. Isä on meillä sitten mahdollistanut äidille päiväunia.

Vierailija
7/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa mies hoiti iltapullotuksen, kun olin itse jo imettänyt koko päivän ja lapsi sen kun lutkutti vaikka olisin kipeästi tarvinnut unta.

Ei vauvaa mitenkään erityisesti pullolle tarvinnut opettaa.

Mies oli vähän haikea kun pulloruokinta loppui, siinä vaiheessa (1 kk ikäisenä) kun pelkästään tissiruokittuna vauva meni yöunille.

Sitten kun 4-kuisena aloitettiin kiinteät, vauva alkoi nukkua kokonaiset yöt (6-9 tuntia). Eli meidän tapauksessa tissiravinto oli vähän nirkoista, sanovat imetysihmiset sitten mitä hyvänsä. Kasvukin nopeutui kiinteiden myötä.

Vierailija
8/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus sai heti alusta sekä plloa että rintamaitoa. Hylkäsi pullon kolmen kuukauden iässä. Jos jokin toimii, toimi niin. Älä laske kovin paljon sen varaan, että vauva varmasti hyväksyisi isän tasavertaiseksi hoitajaksi.

Vierailija
9/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kuitenkin tarkoittanut ihan hyvää, koska yöllä mieliala on vähän kehnompi kuitenkin. Voithan kokeilla, jos maitoa tulee tarpeeksi, voit pumpata ja mies voi hoitaa joka toisen syötön, tai edes yhden syötön yössä?

Vierailija
10/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä harvinaisen asiallista imetyskeskustelua :) Itsekin viimeisilläni odotan ja kahden ei-ihan-putkeen menneen imetyskokemuksien jälkeen tulevaisuus vähän jännittää. Ekalla kerralla saamani neuvot ja apu olivat minusta liian oppikirjamaisia ja epärealistisia, imetyksestä tuli epämiellyttävä kokemus.

Vierailija
11/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaakohan yöimetys uniongelmiin? Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia nukkumisen kanssa ja kun olen imettänyt on tullut aina järjetön väsymys. Monesti nukahdin tahtomatta. Onko uniongelmaisilla sama juttu? Kiinnostaisi tietää.

Vierailija
12/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aikamoinen imetyksen puolestapuhuja mutta sanon silti, että tärkeintä on sun jaksaminen joten jos se on teidän arjen pelastus, että mies syöttää pullosta yöllä niin sitten niin kannattaa kenties tehdä.

Itse kuitenkin lähtisin kokeilemaan täysimetystä ja imetystä myös yöaikaan koska pullotteluun sisältyy kyllä aina riski, että vauva alkaa hylkiä rintaa tai maidontulo hiipuu kun yöimetykset tosiaan pitävät maidontuloa yllä. Imetys on myös toisaalta kätevämpää monen mielestä helpompaa kuin pullojen keittely... Oma vauvani syntyi vähän etuajassa ja oli pieni ja unelias niin sain sairaalasta ohjeen, että rinnan lisäksi hänelle piti antaa maitoa myös pullosta. Tätä pullovaihetta ei kestänyt kuin pari viikkoa mutta se oli aika raskasta kun pumppasin maidot. Vaikka mies hoiti jonkun yösyötön tuona aikana niin välillä ehdin nukkua tuskin lainkaan kun vauvan syöttö oli tosi hidasta ja pumppasin myös tosi tiuhasti. Mutta pari viikkoa vain tätä kesti ja sitten sain täysimetys luvan, se oli omalla kohdallani tosi helpotus vaikka toki joskus olikin rankkaa. Odotan nyt toista lasta ja toivon, että voisin häntäkin imettää. Etukäteen voi ja kannaattaa imetykseen liittyviin asioihin perehtyä niin kuin olet tehnytkin mutta todellisuuden näkee vasta sitten kun vauva syntyy. Jotkut vauvat syövät rintaa aivan jatkuvasti myös öisin ja toiset taas nukkuvat suht hyvin melkein alusta lähtien. Myös äidit kokevat yöimetykset eri tavoin, joku herää täysin ja on vaikea havahtua ja toinen vain puoliksi havahtuu ja nukahaa taas kun vauva on vielä rinnalla joten neuvon yrittämään ja etsimään teille parhaat tavat toimia. Imetyksessä on myös monenlaisia vaihtelevia vaiheita vauvan (ja taaperon jos vielä silloin imettää) kasvaessa.

Joskus voi myös miettiä, mitä tehtäviä kannattaa jakaa puolison kanssa, auttaako esim. se, että mies tekisi ruuat ja siivoaisi enemmän kuin se, ettei tarvisi imettää yöllä. Omalla kohdallani ainakin olisi näin mutta mulla ei ole ollut masennusta, raskausaikoihin on kylläkin liittynyt jonkin verran uniongelmia, jotka liittyvät liian vauhdikkaaseen kilpirauhaseen.

Perhepetiä myös minä suosittelen oman jaksamisen kannalta mutta jos sulla on esim. unilääkitystä tms. kannattaa selvittää onko se turvallinen vaihtoehto teille. Perhepedistä ei myöskään kannata tehdä mitään välttämättömyyttä. Kaikille se ei sovi muutenkaan ja tärkeintä on se, että kaikki nukkuvat mahdollisimman hyvin. Jos perhepeti sitä edistää silloin se on mielestäni hyvä ratkaisu ja jos taas toinen ratkaisu toimii paremmin niin silloin sitä kannattaa käyttää.

Vierailija
13/13 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ketjun 13 ja mielestäni tartut tärkeään pointtiin. Mä koin, että vauvavaiheessa imetys rentoutti kovasti ja unetti joten sinänsä voi toimiakin jonkinlaisena hoitona uniongelmiin. Mutta tämäkin kai eri äideillä ja eri lasten kanssa erilaista, yksi ystäväni ainakin sanoi, että hänellä on imetys väsyttänyt vain ekan lapsen kanssa.