Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkykyarviointi, kokemuksia?

Vierailija
27.05.2013 |

Olin pomon juttusilla tänään ja tuo totesi, että minun olisi hyvä käydä työkykyarviossa. Minulla on tänä vuonna ollut muutama sairauspoissaolo masennuksen takia ja käyn kyllä yksityisellä psykiatrilla juttelemassa säännöllisesti.

Mitä siis tuo työkykyarviointi käytännössä tarkoittaa, nimenomaan masennuksen suhteen? Uskaltaako siellä puhua miten asiat oikeasti on vai pitääkö pelätä että kohta lähtee työpaikka alta? Ei tuntunut mitenkään kannustavalta kehityskeskustelulta vaan siltä, että yritetään savustaa ulos.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa, mutta kannattaa pitää varansa. Työnantajan intresseissä on terve ja tuottava työntekijä, mutta riippuu paljon työpaikasta, että onko heille edullisempi, että juuri sinä olet se työntekijä, vai kannattaako hakeutua sinusta eroon ja kouluttaa tilalle uusi.

Kannattaa pysyä rehellisenä, mutta ei ajatella, että kyse on terapiasta tmv. tilanteessa, jossa ajatellaan sinun taloudellista parastasi. Rehellisyys, niukat vastaukset ja mahdollisimman positiivinen kuva kokonaistilanteesta. Ja kannattaa itse odottaa, että mitä sinusta sanotaan ja mitä ehdotetaan, ennen kuin tuo oma-aloitteisesti toiselle osapuolelle tietoa. Sillä tavallakin voi sitten päätellä, että mihin suuntaan ollaan menossa.

Vierailija
2/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koet suoriutuneesi töissäsi? Saatko tehtyä sinulle annetut tehtävät? Onko suorituksesi muuttunut sairastumisesi jälkeen? En siis tarkoita sairaslomiasi, vaan työssäolopäiviäsi. Miten olet selvinnyt työssäolopäivinäsi?

Työkykyarviot on todella kalliita, kunnolla tehdyt, 1-2 viikkoa kestävät maksavat helposti yli kymmitonnin työnantajalle eli joku syy heille on sinut sinne lähettää.

Sinun omalta kannaltasi tämä olisi mahdullisuus määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle tai jopa uudelleen koulutukseen ( riippuu työnantajan vakuutusyhtiöstä)

Se että kannattaako sinun olla rehellinen työkykyarviossa riippuu omista haluistasi ja tulevaisuuden suunnitelmistasi. Mitä haluat tulevaisuudeltasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen suorittavaa työtä ja meillä on tietty taso johon työajan puitteissa on päästävä ja yllän kyllä siihen ja ylikin, suoritepalkkiotakin olen saanut useaan otteeseen joten siis työn laadussa ei pitäisi olla moitetta.

Tällä hetkellä voin siis jo paremmin, pahempi masennusjakso on jo takana päin, joten sikäli tämä asiaan puuttumisajankohta oli kummallinen.

Itse kyllä kokisin pärjääväni töissä ihan mainiosti, totta kai välillä on huonoja päiviä kaikilla ja niin on minullakin. Nyt vaan iski kamala pelko, että kohta ei ole työpaikkaa enää ollenkaan. Harmittaa että tuli koskaan edes mainittua pomolle masennuksesta. Nyt tuntuu vain siltä, että yritetään vain saada pois jaloista pyörimästä ja uusi tilalle :( Ihan niin kuin olisin saanut leiman otsaani.

Vierailija
4/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkykyarvio on sinällään ihan rutiinia kun on paljon poissaoloja, syystä viis. Eli siis vaikka ois ollut viisi kertaa vuodessa saikulla flunssan takia.

Olisin kuitenkin varovainen mielenterveyspuolen asioissa.

Vierailija
5/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki pakottaa ohjaamaan kaikki keskusteluihin, jos paljon poissaoloja. 

Vierailija
6/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rajana 5 poissaoloa/vuosi niin keskusteluun automaattisesti. Naurettavan pieni määrä.

Vierailija
7/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa kohdallasi muutama sairauspoissaolo masennuksen vuoksi? 2 päivää?  2x2viikkoa, 2x 2kk? ..

Vierailija
8/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton sanoa näillä tiedoilla. Paljonko olet ollut rehellisesti poissa ja paljonko töissä ns puolilla valoilla?

Vierailija
9/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä työkyvyn arvioinnissa tehdään? Onko se lääkäri vai mikä joka sen tekee?

Vierailija
10/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kanssa jutellaan ja sanot että et ymmärrä mikä tää juttu on, koska olet jo parantumassa.

Vierailija
11/15 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 21:03"]

Meillä on rajana 5 poissaoloa/vuosi niin keskusteluun automaattisesti. Naurettavan pieni määrä.

[/quote]

Viisi sairaslomaa per vuosi on todella paljon.

Vierailija
12/15 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 21:03"]

[/quote]

Viisi sairaslomaa per vuosi on todella paljon.

[/quote]

No tämähän voi olla yksi päivä x 5 tai vaikka 10 päivää x 5, typerä keksintö, pitäisi rajata päivien perusteella mieluummin, olisi paljon fiksumpaa.

Vierailija
13/15 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskolla ilmeisesti. Itse samassa tilanteessa nyt. 

Vierailija
14/15 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkykyarvion tulokset menee työnantajan tietoon vain jos sä annat luvan. Ja arvion perusteella, vaikka se olisikin että et ole soveltuva työhösi, ei voi vielä irtisanoa vaan sitten otetaan tukitoimet käyttöön eli osa-aikainen työaika tai uusi toimenkuva tms. 5 kertaa on tosi paljon, suurimassa osassa firmoja tuo on 3krt saman sairauden takia.

Vierailija
15/15 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aihe, mutta kerron oman kokemukseni. Kerroin esimiehelle, että minulla on aspergerin oireyhtymä. Vähän tämän jälkeen hän lähetti työkyvyn arvioon. Olin ollut samassa työssä jo neljä vuotta, ennen kuin kerroin asiasta. Ajattelin, että se auttaisi ymmärtämään, miksi olen toisinaan sulkeutuneen oloinen, miksi asiat pitää puhua suoraan, eikä kierrellen...Töissä pärjäsin kyllä, uusien asioiden oppiminen on hieman hitaampaa, mutta mitään suurempia virheitä ei sattunut, pieniä unohduksia silloin tällöin (ei vaarantanut työtä). Tapasin psykologia muutaman kerran, lääkärin kerran. Arvio oli, että sovin työhön hyvin ja pystyn siihen. Esimies ei tainnut olla tuloksesta mielissään, kun vähän tämän jälkeen antoi tekaistuista syistä huomautuksen, muutti työpisteeni toiseen ja ilmaisi tyytymättömyytensä työhöni. Kuitenkaan hänellä ei ole mitään konkreettista syytä tähän, en saa kuin ympäripyöreitä selityksiä, kun kysyn mikä ei kelpaa...Minä en taida kelvata...Ja mainittakoon, että asperger on minulla lievä....