Voiko 17-vuotiaan jättää asumaan yksin?
Jos vanhemmat muuttavat ulkomaille? Jos ei, minkä ikäisen voi jättää?
Kommentit (22)
Riippuu nuoresta. Itse olisin ollu valmis 17-vuotiaana, veljeni tuskin.
ööö, 17-v on melkein jo aikuinen... monet muuttavat kokonaan pois kotoa 16-v:nä. onko kasvatus epäonnistunut vai miksi pelkäät jättää??
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 15:54"]
ööö, 17-v on melkein jo aikuinen... monet muuttavat kokonaan pois kotoa 16-v:nä. onko kasvatus epäonnistunut vai miksi pelkäät jättää??
[/quote]
Suunnitteluvaihe vasta, joten mietin tosi tarkkaan.
Jos nuori on tarpeeksi kypsä niin voi mutta elatusvelvollisuus jatkuu kuitenkin koska lapsi on alaikäinen.
En tiedä onko mitään lakia joka sen kieltäisi, kohtahan lapsi onkin jo 18, sittenhän ei ole mitään velvollisuuksia kun lapsi on täysi-ikäinen.
Mitä lapsi itse on mieltä? Mitä sinä itse epäilet, mikä menisi pieleen?
Voiko vanhemmat siirtää muuttoa ulkomaille? Onhan tuo 17 v tooooosi nuori vielä, mutta on kai teillä joku sukulainen, joka voisi hänen peräänsä katsoa ja auttaa jos ongelmia tulee...
Jotkut muuttavat nuorempana, mutta en tiedä onko se hyvä asia kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 15:57"]
En tiedä onko mitään lakia joka sen kieltäisi, kohtahan lapsi onkin jo 18, sittenhän ei ole mitään velvollisuuksia kun lapsi on täysi-ikäinen.
[/quote]
Eikös siinä jonkinlaisia velvoitteita kuitenkin liene, puhumattakaan sydänten siteestä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 15:58"]
Mitä lapsi itse on mieltä? Mitä sinä itse epäilet, mikä menisi pieleen?
Voiko vanhemmat siirtää muuttoa ulkomaille? Onhan tuo 17 v tooooosi nuori vielä, mutta on kai teillä joku sukulainen, joka voisi hänen peräänsä katsoa ja auttaa jos ongelmia tulee...
Jotkut muuttavat nuorempana, mutta en tiedä onko se hyvä asia kuitenkaan.
[/quote]
Alustavasti olenkin kertonut hänelle harkitsevani esim. vaihtoehtoa, että hän muuttaisi parhaan kaverinsa perheeseen, mutta tosiaan harkinnassa vasta koko asia, joten ei ole äkillistä tarvetta.
Riippuu ihan nuoresta. Veljeni on tällä hetkellä 17-vuotias, ja hänen kohdallaan tuollainen järjestely ei toimisi ikimaailmassa - vanhempani ovat vähän huolissaan, että pärjääkö tämä kotona edes nyt kesällä, kun veli on töissä ja vanhemmat mökillä. Kaverini taas jäi tuon ikäisenä Suomeen suorittamaan lukiota yksin loppuun, kun hänen isänsä joutui ulkomaankomennukselle, ja koko muu konkkaronkka muutti Kiinaan. Kaikki toimi ihan ongelmitta!
Minua arveluttaisi se mitä asunnolle ja asunnossa tapahtuisi liikaa. En siis todellakaan jättäisi omaa 17 vuotiastani asumaan asuntooni. Yhtä hyvin asuntoon voisi laittaa pommin ja lopputulos olisi sama.:D
En usko että se yksin muuttaminen ongelma olisi. Itse muutin 16 vuotiaana ja hyvin pärjäsin. Enemmän huolettaa se että on oikeasti yksin ilman turvaa vanhemmista ja perheestä (jotka asuvat toisessa maassa), se on jo pelottavaa. Kannattaa harkita sitä muuttoa. Lapsi on nuori ja tarvitsee vielä vanhempien turvaverkkoa ja varmuutta siitä että on ihmisiä jotka pitävät hänestä huolta ja rakastavat häntä. Onkai lapsella oikeasti tiiviitä turvaverkkoja? Esim toinen vanhempi, isovanhemmat tai jotain muuta läheisiä aikuisia? Miten kauas muutatte? Onhan siinä ero muuttaako esim. Viroon jonne pääsee suhteellisen helposti vai aasiaan monien tuntien lennon päähän.
jos päätätte muuttaa nyt (esim vuoden sisällä) ei ole väliä mielestäni sillä onko lapsi seitsemäntoista vai juuri täyttänyt kahdeksantoista.
Mielenkiintoinen kysymys. Itse asuin yksin 17-vuotiaana, mutta en varmaan omaa 17-vuotiastani uskaltaisi jättää asumaan itsekseen. Ainakin tekisin jonkinlaisen peräänkatsomissopimuksen sukulaisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 16:05"]
Minua arveluttaisi se mitä asunnolle ja asunnossa tapahtuisi liikaa. En siis todellakaan jättäisi omaa 17 vuotiastani asumaan asuntooni. Yhtä hyvin asuntoon voisi laittaa pommin ja lopputulos olisi sama.:D
[/quote]
Kyllä on tainnut sulla kasvatustyö mennä täysin pieleen!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 15:16"]
[/quote]
mitä tarkoitat tuolla "jos ei, minkä ikäisen voi jättää?"
kun ihminen täyttää 18 niin ei siinä enää vanhemmilta kysellä yhtään mitään. nuori voi muuttaa vaikka toisella puolelle maapalloa YKSIN. kyllä olet huonosti kasvattanut lapsesi kun pitää tuollaista edes miettiä. melkein aikuista hyysätä, huh huh.
Me asumme ulkomailla ja esikoisemme mieli pitkään, että tulee Suomeen käymään lukion. Ei lopulta tullut, mutta se olisi ollut meille ok, koska lähellä olisi ollut hyvät turvaverkot kuten läheiset sukulaiset. Itse olin 18-vuotiaana jo äiti, joten luulisi, että tuon ikäiset pärjäävät, mutta nykäänhän nuo aikuistuvat hitaasti. Tärkeintä on mielestäni se, että lähellä on turvaverkko.
Riippuu ihmisestä. Itse muutin 17-vuotiaana pois kotoa, ja hyvin on mennyt.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 15:16"]
[/quote]
mitä tarkoitat tuolla "jos ei, minkä ikäisen voi jättää?"
kun ihminen täyttää 18 niin ei siinä enää vanhemmilta kysellä yhtään mitään. nuori voi muuttaa vaikka toisella puolelle maapalloa YKSIN. kyllä olet huonosti kasvattanut lapsesi kun pitää tuollaista edes miettiä. melkein aikuista hyysätä, huh huh.
[/quote]eli heti kun on kahdeksantoista niin lapsen voi feidata miten tahansa minne tahansa? kyllä perhe on perhe ja perheen pitäisi olla tukena toisilleen. Itse en haluaisi jättää lastani vieraaseen tilanteeseen yksin. Mutta kukin tavallaan.
Ei nuoret aikuistu nykyään hitaasti, vaan nopeasti, vanhemmat vaan eivät sitä suostu uskomaan. Kun vertaa muutama vuosikymmen sitten kun lapset elivät usein kuin tynnyrissä, mutta kotoa piti lähteä aikaisin leipäänsä tienaamaan, kotoa ei ollut saanut tietoa seksistä eikä juuri mistään muustakaan. Nykään on netti, ja kaikki maailman tieto napin painalluksen päässä, mikäs hätä siinä. Kyllä nuori pärjää, kun antaa tilaisuuden, eikä pyöri ympärillä hyysäämässä. Juuri täällä joku sanoi että 7 vuotias on jo luopunut nukeista, jos niin nuorena luopuu leikkimisestä, niin mien voi vielä kymmenen vuoden päästä siitä olla ihan lapsi? Mitä se lapsi tekee 7-17 vuotiaana kun ei enää leiki? Seurustelee ja harrastaa seksiä?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 16:05"]
[/quote]
Kyllä on tainnut sulla kasvatustyö mennä täysin pieleen!
[/quote]
Lapset on erilaisia eikä kyse vain kasvatuksesta. Varmasti virheitäkin olen tehnyt.
Kiitos kommentoinnista! Sain tukea ajatteluuni.