Liikkeitten tarkkailu / laskeminen
Esikoisen hermoileva odottaja taas kyselee:
Eilen neuvolassa kehotettiin tarkkailemaan vauvan liikkeitä. 5 liikettä / 30 min. Kuinka usein tuollaista laskemista pitäisi suorittaa? Alkoi suorastaan hermostuttaa, kun terveydenhoitaja sai asian kuulostamaan jotenkin kovin vakavalta. Sanoi, että suoraan vaan sairaalaan tarkastuttamaan vauvan tilanne, ellei liikkeitä tunnu. Erityisesti mainitsi, että yöllä etenkin pitää vaan mennä sairaalaan näytille kun puhelimella ei varmasti saa ketään kiinni. Minä olen kyllä melko varma siitä, että vauva nukkuu toisinaan sen 30 min ihmeemmin liikkumatta. Ja muutenkin liikkuminen on enemmän tiettyihin vuorokaudenaikoihin painottuvaa. Mikä nyt olisi järkevä linja tässä liikkumisen vahtimisessa?
Epätietoinen Suippo 38+6
Kommentit (6)
tarkkailu tapahtuu silloin kun on vauvan virkein aika- varmaan vauvallasi joku rytmin tapainen on. siis kerran päivässä riittää hyvin.
ensin seurataan se puolisen tuntia ja jos ei tunnu niin sitten toinen puoli tuntia. vauvathan nukkuvatkin joten ei niitä liikkeitä koko ajan voi tuntua.
sitten jos tuntuu että vauva ei liiku normaalisti niin soitto lekurille- osaavat kyllä sanoa että seurataanko lisää vai kutsutaanko käymään käyrillä.
liikkeiden tarkkailusta ja nyt on menossa rv37. Kuulostaapa hassulta pelottelulta! Minunkin vauva saattaa olla hipihiljaa 30-45min ja sitten kova myllerrys... Olen kyllä kuullut että tunnissa pitäisi se 10 liikettä tulla mutta en ole laskeskellut, ehkä nyt lasken kun loppua kohden nuo liikkeet vissiin muutenkin vähenee.
Meille neuvottiin perhevalmennuksessa että pitäis tuntua 5-10 liikettä/tunti, jos tunnin aikana tuntuu kuitenkin jotain mutta ei viittä liikettä niin kannattaa juoda puoli litraa vettä, vaihtaa asentoa ja koittaa toinen tunti, jos ei vieläkään tunnu edes viittä liikettä niin kolmatta tuntia ei kuulemma kannata odottaa vaan sitten lähteä näytille, vauva voi kuulemma nukkua 30-45 min ja siksi tuo tunti on parempi kuin puoli tuntia.Kaikki pienetkin hipaisut lasketaan.
Kerran päivässä kehotti noita laskemaan jos ei ole varma vauvan sen päivän liikkeistä.
Queen rv 36+0
Minulla on vko 39 lopuillaan ja olen huomannut, että pikkuinen pitää välillä lepopäiviä eikä liiku juuri ollenkaan, saattaa antaa muutamia töytäisyjä. Kävin tarkistuttamassa sairaalassa yhtenä päivänä kun oli ihan hiljaista ja kävi niinkuin epäilinkin eli heti kun saatiin piuhat mahan päälle niin neiti alkoi elämöidä :-) Lääkäri neuvoi että jos tuntikausiin ei tunnu yhtään mitään niin on hyvä käydä tarkistuttamassa, parempi käydä pari kertaa turhaan kuin mennä liian myöhään. Kyllä ainakin itse menisin tarkistuttamaan jos päivän aikana ei mitään liikkeitä tunnu.
KTG kontrollissa katsotaan myös liikkeet ja lääkärini otattaa kyllä uuden käyrän jos ei ensimmäisellä seuranta-ajalla näy liikepiikkejä.
Tällaiset ohjeet sain itse:
Jos tuntuu, että vauva on ollut tavallista hiljaisempi tai liikkeet laimeita, pitää käydä kyljelleen makaamaan. Tunnin ajan lasketaan kaikenlaiset hipaisut ja muljauksetkin. Jos ei tule kymmentä, pitää jatkaa toinenkin tunti.
Vauvat nukuvat 20-40 minuutin pätkissä. Eli jos olet aloittanut laskennan juuri, kun vauva on nukahtanut, ei pidä pelästyä 40 min hiljaisuutta!
enkä ole koskaan ymmärtänyt noita liikkeiden laskemisia. Minusta on turha yöllä mitään liikkeitä tarkkailla. Jos päivällä tuntuu, että ei liikettä masussa tapahdu - edes tönimällä - niin silloin tarkistukseen, kuuntelemaan sydänäänet. Tämä siis vain minun mielipiteeni/kokemukseni.
Minni rv8+1