Minkä ikäinen saa aloittaa kahvinjuonnin?
Kommentit (35)
Mä oon juonu ihan pikkumukulasta asti, olin varmaan parivuotias.
Joskus 4-5v aloin itse juomaan säännöllisesti. Kyllä yläasteikäiselle voi kahvia jo suositella, koska se suojaa alkoholin aiheuttamilta maksavaurioilta.
Ihan ihmeellinen perinne tuo että taaperot opetetaan juomaan kahvia, ja jos ei muuten maistu niin runsaalla kahvilla ja sokerilla. "Joo meidänkin Lissu polttelee jo tupakin jämiä vähän pidemmän filtterin läpi ja kossu laimennetaan mehulla niin uppoaa paremmin." Joo vähän kärjistin, mutta Kofeiini ei tee hyvää lapsille, ja lapset voi hyvin hankkia kahviriippuvuuden myöhemminkin
Lieneekö kofeiini porttihuume. Paul Erdoskin käytti paljon kofeiinia, amfetamiinia ja muita piristeitä, muttei koskenut alkoholiin.
Antakaa kahvin sijasta koivumahlaa
Olen nelikymppinen, ja meillä aikoinaan ainakin rippikoulussa tarjottiin kahvia. Useimmat sitä taisivat juodakin, jotkut ehkä valitsivat teetä tai menivät mehu/maito-linjalla. Miten tuo nykyisin on? Onko riparilaisille kahvia aamulla ja iltapäivällä?
Itse aloitin kahvin juomisen jo paaaljon nuorempana, mutta ihan niin nuorena en sitä omalle lapselleni salli. Yläasteella sitten.
Olen jo 64 v ja jäin juuri eläkkeelle. 50-luvulla kahvin juontia ei kyseenalaistettu. Äitini sairastui ja oli pitkään sairaalassa. Sain kahvia ja pullamössöä pienestä vauvasta alkaen isovanhemmilta.
Töissä (vuorotyö) join kahvia 6 mukillista päivässä, nyt kesän aikana kahvinjuonti on vähentynyt ja juon tavallisesti 1 mukillisen, korkeintaan 3 maitokahvia.
Hoitotyötä tekevänä olin hyvin terve ja jaksoin fyysistä työtä, joten ei se kahvi siihen vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinijuomia (kolat, kahvit, teet, yms) vasta 15vuoden iän jälkeen. Vahingoittaa aivoja.
Vahingoittaa aivoja? Niinkö? Lähde? (Kaikkea sitä lukee, kun vanhaksi elää)
Meillä ei juoda kahvia eikä kahvinkeitintä ole. Lapset saa sitten omaan kämppään ostaa keittimen jos tahtoo. Ja viikkorahaa meillä ei anneta eli rahaa lapsilla ei ole mennä kahvilaankaan.
Teetä sen sijaan olen opettanut juomaan pienestä pitäen. Pienin aloitti kylmän teen maistelun kun aloitti kiinteät. Tahtoi itse, niin siksipä annettiin. Pikku hiljaa aletaan antaa lämpimämpää.
Kahvista on juttuja lähinnä sen terveysvaikutusten vuoksi. Mitä huonoa kahvissa olisi? Kofeiinimääräkin pieni verrattuna energiajuomiin.
Itse aloin juoda kahvia 12 vuotiaana. Omista lapsistani yksi juo. Aloitti myös 12 vuotiaana.
Mun mielestä aikaisintaan n 16 v jos todella tahtoo. Tai ei sitä kai oikein voi estääkään. Sitä nuorempana voisi vain maistella toisinaan.