Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahapulaa valittava ystävä

15.07.2020 |

Olemme tunteneet 20 vuotta ja viimeiset 10 vuotta olleet läheisiä ystäviä.
Viimeiset 2-3 vuotta hän on lähes joka tapaamiskerralla valittanut rahapulaansa ja velkojaan. Tämä on kuormittavaa. Olen varovasti kysynyt, onko hän tehnyt budjetin ja neuvonut menemään Velkaneuvonnan verkkosivuille.
Sama valittaminen vain jatkuu. Viimeksi hän kertoi maksaneensa taas henkivakuutusmaksun, etteivät velat jää hänen lastensa maksettaviksi. Hän on jo 64-vuotias ja kaikki lapset aikuisia.
Olen yrittänyt keventää hänen tilannettaan tarjoamalla autokyytejä, kylpylä- ja elokuvalippuja ja reissuja paikallisen yhdistyksen saunapäiviin järven rantaan.
En enää tiedä miten häntä auttaisin enkä tiedä, miten kauan kestän enää kuunnella rahan puutteesta valittamista.
Tiedän, että hänellä on monia luottotilejä verkkokauppoihin ja ostaa osamaksulla esimerkiksi kodinkoneensa.

Kommentit (22)

1/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse toimisitte tällaisen ystävän kanssa? Voinko tehdä huoli-ilmoituksen kunnan sosiaalitoimeen? Hänellä on monia sairauksia ja rahapulasta jatkuva stressi ja unettomuutta, joka ei ainakaan paranna terveydentilaa.

Vierailija
2/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahapula ei ole syy huoli-ilmoituksen tekemiseen.  Oletko ehdottanut, että voisit auttaa häntä laatimaan budjetin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/22 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen toinen ystävänsä on parempi raha-asioissa kuin minä ja on aikoinaan tarjoutunut auttamaan budjetin tekemisessä. Sama ystävä meni hänen kanssaan pankkiin ja takasi pitkän ja halpakorkoisen lainan, että hän sai silloiset velkansa maksetuksi. Ystäväni oli mm. ottanut pikavipin saadakseen maksetuksi vuokran ja vuokratakuun.

Soitin tälle yhteiselle ystävällemme, mutta hän sanoi, että ei enää aio puuttua uudelleen velkaantuneen raha-asioihin. Oli sitä mieltä, ettei minunkaan pitäisi. Sitäkin ehdotin, että päästäisi velkansa menemään ulosottoon. Tämä ei ole vaihtoehto, koska hänen lapsensa (ainakin nuorin) on mennyt takaamaan hänen velkojaan eikä tietenkää  halua ajaa lapsensa ja lastenlastensa taloutta kaaokseen.

4/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai auta kuin lopettaa yhteydenpito ja olla itse kovin kiireinen, kun kaveri haluaa tavata.

Mitta tuli täyteen hyödytöntä rahapulan valittamista. En pysty auttamaan. Kuunteleminen ei myöskään auta kaveriani, joten hukkaan heiettyä aikaa.

Vierailija
5/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Ei kai auta kuin lopettaa yhteydenpito ja olla itse kovin kiireinen, kun kaveri haluaa tavata.

Mitta tuli täyteen hyödytöntä rahapulan valittamista. En pysty auttamaan. Kuunteleminen ei myöskään auta kaveriani, joten hukkaan heiettyä aikaa.

Mistä päättelet, ettei kuunteleminen auta? Tietenkään se ei poista hänen rahaongelmiaan, mutta saattaa helpottaa hänen oloaan, kun voi edes puhua tilanteesta. 

Vierailija
6/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velat periydy.

Vierailija
7/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikeasti tosi ärsyttävää kun toinen kokoajan jankkaa jotain ongelmaa, oli se sitten kivut, sairaus tai rahahuolet. Jotkut ei vaan muusta pysty puhumaan hetkeäkään. Ei sitä jaksa loputtomasti kuunnella. Minkäs voi, myös omasta hyvinvoinnista on pidettävä kiinni.

Vierailija
8/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikuttaa siltä, että ystäväsi haluaa rahaa eikä neuvoja. Tuon ikäisen pitäisi osata järjestää raha-asiansa itse kuntoon. Onko hän jo eläkkeellä? Ellei ole, miten hän arvelee silloin pärjäävänsä?

Et kai voi muuta tehdä kuin irrottautua, jos tilanne on sinulle raskas mutta ei loppuakaan sille ole näkyvissä.

9/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei velat periydy.

Ei velat periydy, mutta kun on saanut ainakin nuorimman lapsensa takaamaan velkojaan.

10/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikuttaa siltä, että ystäväsi haluaa rahaa eikä neuvoja. Tuon ikäisen pitäisi osata järjestää raha-asiansa itse kuntoon. Onko hän jo eläkkeellä? Ellei ole, miten hän arvelee silloin pärjäävänsä?

Et kai voi muuta tehdä kuin irrottautua, jos tilanne on sinulle raskas mutta ei loppuakaan sille ole näkyvissä.

Hän on eläkkeellä ja on pieni eläke, kun on ollut kotona lasten kanssa suurimman ajan työiästään. Erosi myös kolmannesta puolisostaan, eli ei saa edes leskeneläkettä.

Vierailija
11/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Velat ei periydy. Ystäväsi on monella tapaa kädetön kaheli.

12/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Mistä päättelet, ettei kuunteleminen auta? Tietenkään se ei poista hänen rahaongelmiaan, mutta saattaa helpottaa hänen oloaan, kun voi edes puhua tilanteesta. 

Voihan se olla, että jotenkin huojentaa oloa, kun pyöriittää samaa valitusvirtta minun kanssani. En vaan enää jaksa ja pelkään, että sanon vielä joskus tosi pahasti. Olen usein onnistunut vaihtamaan hetkeksi puheenaihetta, mutta aina hän palaa rahavaikeuksiinsa uudelleen.

Vierailija
13/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ei koskaan opikaan hoitamaan raha-asioitaan, jos velkaantunut uudestaan. Eikä tuon ikäisen enää pitäisi jatkuvasti shoppailla verkkokaupoissa.

Jos haluat ystävyyttä kuitenkin jatkaa, niin sano asiasta suoraan. Kun seuraavan kerran alkaa valittaa, niin totea jotenkin, että nyt et jaksa miettiä, puhutaan iloisemmista asioista. Tämä järjestelmällisesti joka kerts vähän eri sanoin. Ja sitten alat puhumaan muusta.

Vierailija
14/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen haluaa vain purkaa ahdistustaan. Ei hän oikeasti odota, että sinä häntä auttaisit. Miten hän sitten kerjäisi huomiota, jos raha-asiat olisivat kunnossa.

Vierailija
15/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo velat ei periydy on fraasi jonka moni näköjään on opetellut. Kyllä velat pitää pois maksaa jos on vähänkin omaisuutta jolla maksella. Esim asuntolaina, ei se minnekään katoa vaan tarvittaessa asunto on myytävä ja maksettava laina pois.  Toki tarina ei nyt kerro onko omistusasunto tai muuta omaisuutta.

Sinänsä ihan ymmärrettävää ajatella jälkikasvua ettei jätä suuriin ongelmiin.

Vierailija
16/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo velat ei periydy on fraasi jonka moni näköjään on opetellut. Kyllä velat pitää pois maksaa jos on vähänkin omaisuutta jolla maksella. Esim asuntolaina, ei se minnekään katoa vaan tarvittaessa asunto on myytävä ja maksettava laina pois.  Toki tarina ei nyt kerro onko omistusasunto tai muuta omaisuutta.

Sinänsä ihan ymmärrettävää ajatella jälkikasvua ettei jätä suuriin ongelmiin.

Velat ei periydy. Ne maksetaan kuolinpesästä mitä on ottaa ja  jos velkaa jää, kuolinpesä haetaan konkurssiin. Eli velka ei jää perillisille.

Vierailija
17/22 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeutuu velkajärjestelyyn.

Tuo valittaminen on vain tapa maksattaa muilla.

Älkää lainatko näille.

18/22 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeutuu velkajärjestelyyn.

Tuo valittaminen on vain tapa maksattaa muilla.

Älkää lainatko näille.

Ehdotin velkajärjestelyä, mutta jälleen sama ongelma, eli oma lapsi on taannut hänen velkojaan. Ystäväni tietää hyvin nämä jutut, koska on koulutukseltaan sosialityöntekijä. Itse en hänelle aio lainata enkä lahjoittaa rahaa. En myöskään taata lainoja.

"Jos päävelallinen ylivelkaantuu ja hänelle myönnetään velkajärjestely, kanssavelallisena tai takaajana voi maksettavaksesi tulla se osa velasta, joka velkajärjestelyn vuoksi jää päävelalliselta maksamatta. Joissakin tapauksissa voit joutua maksamaan koko velan. Velan maksamisesta ei synny takautumisoikeutta eli et voi periä velkaa myöhemmin päävelalliselta."

Vierailija
19/22 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei velat periydy.

Mutta kun olet mennyt takaamaan niin olet mennyt.

Vierailija
20/22 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Velat ei periydy. Ne maksetaan kuolinpesästä mitä on ottaa ja  jos velkaa jää, kuolinpesä haetaan konkurssiin. Eli velka ei jää perillisille.[/quote]

Mutta jos perillinen on mennyt takaamaan niin ei tuo takaamisen vastuu mihinkään häviä paitsi jos perillinenkin kuolee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan