Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti puolisona, kokemuksia

Vierailija
15.07.2020 |

Oon ihan loppu. En nyt narsismilla tarkoita tässä mitään ikävää ihmistä, vaan tosiaan häiriöistä. Useampi ihminen todennut minulle, myös asiantuntija. Tätä on vaan niin vaikea hyväksyä täältä kuilun pohjalta.

Te joilla kokemusta, niin kertokaa mistä tunnistitte narsistin? Pääsittekö pakoon ja mikä sai aikaan sen päätöksen? Mitä seurauksia tuli?

Nyt tiedoksi, että en kaipaa syyllistämistä. Ilmiötä ymmärtää vain sen kokeneet tai tietoa omaavat. Oon rikki ihan riittävästi jo.

Lapsia ei ole eikä yhteistä omaisuutta. Tuntuu,että kuolema on ainoa mihin.paeta.

Kiitos kun kerrot kokemuksista.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään joku sekopää pamahti jo paikalle. :D

Vierailija
2/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi voi puhjeta vasta vuosien kulutua. Ei ole harvinaista, että eletään monia vuosia ihan normaalia parisuhdetta. Yks kaks toisen narsismi puhkeaa pintaan. Laukaisevana tekijänä voi olla stressi, lapset tai kateus. Jos seukkaamisvaiheessa narsismi paljastuisi, niin he olisivat kaikki yksin eläjiä. Ero saattaa pilata narsistin elämän lopullisesti, kun purkaantumisen kohde poistuu elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuuntele tuon sekopään jankutuksia. Sain paljon apua naistenlinjalta, soitin myös nollalinjalle. Turvakotiin voi aina mennä ja soittaa. Tottakai itsensä riuhtaiseminen siitä tilanteesta sattuu, mutta se on tehtävä, että voit hengittää vapaasti jonain päivänä. Se on sen arvoista. Älä kerro narsistille aikeistasi.

Vierailija
4/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on narsisti puolisona. Onhan tässä kaikkea ikävää ollut, mutta yhdessä ollaan ainakin vielä. Muista, että toista et voi muuttaa, ainoastaan itseäsi ja omaa käytöstäsi. Narsisti ei saa sinuun valtaa, jos et sitä anna. Siinä voi olla avain sinun ulospääsyysi.

Vierailija
5/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No narsistihan ei aluksi ilmene eli siksi lähdin suhteeseen. Googlatkaa gashlightin, se manipulaatio tehoaa kaikkiin, myös teihin. Kun sanon suunnittelevani itsemurhaa, niin siitä voinee päätellä tilanteen vakavuuden. En siis kaipaa syyllistystä keltään jolla, onneksi kylläkin, ei kokemusta ole.

Kyllä narsisti minuun vaan hyvin pystyy käyttämään valtaa mm. uhkailemalla ja en myöskään lainkaan epäile etteikö niitä toteuttaisi. Tilanne on Vakava! Tämän vuoksi kaipaan kokemuksia, en typerää kommentointia niiltä, jotka eivät tässä painajaisessa elä. Kiitos.

Ap

Vierailija
6/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No narsistihan ei aluksi ilmene eli siksi lähdin suhteeseen. Googlatkaa gashlightin, se manipulaatio tehoaa kaikkiin, myös teihin. Kun sanon suunnittelevani itsemurhaa, niin siitä voinee päätellä tilanteen vakavuuden. En siis kaipaa syyllistystä keltään jolla, onneksi kylläkin, ei kokemusta ole.

Kyllä narsisti minuun vaan hyvin pystyy käyttämään valtaa mm. uhkailemalla ja en myöskään lainkaan epäile etteikö niitä toteuttaisi. Tilanne on Vakava! Tämän vuoksi kaipaan kokemuksia, en typerää kommentointia niiltä, jotka eivät tässä painajaisessa elä. Kiitos.

Ap

Täytin eropaperit samana päivänä kun mietin, jatkanko suhdetta vai ajanko rekan alle. Mitä uhkailun toteuttamisesta voisi seurata? Mieti, onko turvakoti ja rikosilmoitus poliisille tarpeen.

Vierailija
7/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täytin eropaperit samana päivänä kun mietin, jatkanko suhdetta vai ajanko rekan alle. Mitä uhkailun toteuttamisesta voisi seurata? Mieti, onko turvakoti ja rikosilmoitus poliisille tarpeen.

Okei. Mullakin itsemurha välillä pakonomaisesti päässä. En voi vaan laittaa eropapereita, vaan lähteä ensin ja ilmoittamatta. Rahatilannekin jo romuttunut, niin sekin vaikeuttaa asunnon kanssa.

Uhkailusta voisi seurata mm. vakavia ongelmia uralle (mustamaalaus) ja mun hyvin yksityisten asioiden tuominen julki. Yleinen mustamaalaus ja valehtelu joka suuntaan jne. jne. Stalkkaus, pelottelu, vakoilu jne. En tiedä, kaikki mahdollista, varmaan turpaan saaminenkin.

Onneksi olen nyt uskaltanut pyytää ystäviltä tukea, siis niiltä, jotka vielä jäljellä.

Ap

Vierailija
8/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistit narsistin?

Otin itsestäni selfieitä ja luulin olevani iloinen. Kuvista katsoi surulliset ja väsyneet silmät. Heräsin miettimään, miksi olen niin onneton vaikka puolisoni on täydellinen. Meni vielä useampi vuosi ennen kuin ymmärsin puolisoni olevan narsisti.

Luin narsismista ja tunnistin puolisoni kuvauksista. Tekstit antoi selityksen kaikelle tapahtuneelle: Ei pyydä koskaan anteeksi, joustamaton, vähättelee minua ja saavutuksiani, jos joku loukkaa minua se on aina minun syyni ja olen ansainnut sen, vähättelee pelkojani, ei ole valmis muuttamaan käytöstään vaikka se loukkaisi, jättää kertomatta oleellisia asioita ja kuulen ne muilta, pitää minut pimennossa aikataulujensa suhteen/ilmoittaa viime hetkellä, ei kehu ulkonäköäni vaan arvostelee, kyseenalaistaa kaikki puheeni, joudun jatkuvasti vakuutella asioiden olevan kuten sanon, on sitä mieltä että terapia vie vointiani vain huonommaksi, jne.

Omassa olossa: muistamattomuus, väsymys, masennus, elämänhaluttomuus, huimaus, lopussa halu kuolla.

Pääsittekö pakoon ja mikä sai aikaan päätöksen?

Pääsin. Päätöksen vahvisti kun mietin, ajanko rekan alle vai jatkanko suhteessa.

Vierailija
9/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Okei. Mullakin itsemurha välillä pakonomaisesti päässä. En voi vaan laittaa eropapereita, vaan lähteä ensin ja ilmoittamatta. Rahatilannekin jo romuttunut, niin sekin vaikeuttaa asunnon kanssa.

Uhkailusta voisi seurata mm. vakavia ongelmia uralle (mustamaalaus) ja mun hyvin yksityisten asioiden tuominen julki. Yleinen mustamaalaus ja valehtelu joka suuntaan jne. jne. Stalkkaus, pelottelu, vakoilu jne. En tiedä, kaikki mahdollista, varmaan turpaan saaminenkin.

Onneksi olen nyt uskaltanut pyytää ystäviltä tukea, siis niiltä, jotka vielä jäljellä.

Ap

Tuo on jo askel eteenpäin että oot uskaltanut kertoa. Ota kaikki tuki vastaan, mitä saat! Mulla jäi paljon kavereita, koska häpesin omaa tilannettani ja otin etäisyyttä. Oma perhe ei uskonut kun yritin kertoa huonosta kohtelusta, vaan kannustivat ymmärtämään.

Jos tilanne on tuo, on paras lähteä ilmoittamatta, kuten olet suunnitellut. Tuli mieleen että vaikka et kokisi turvakotia tarpeelliseksi, voisikohan sinne soittaa ja kysyä neuvoa/apua asioidesi järjestämiseen? Sieltä voisi saada paljon arvokasta apua ja neuvoja kun jatkuvasti ovat tekemisissä narsististen/luonnehäiriöisten ihmisten puolisoiden kanssa.

Vierailija
10/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi- ja turvakotien liitolla on chat, jossa voi nimettömänä keskustella erosta ja/tai väkivallasta. Ei tarvi rekisteröityä. Keskusteluja ei tallenneta. Keskustelijat on koulutettuja.

Löytyy osoitteesta: www.ensijaturvakotienliitto.fi

Vierailija
11/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakodin kautta se varmaan meneekin, että mulla ylipäänsä sitten on mahdollisuus saada nopeasti kaupungin asunto. Eipä ne takaisin kotiinkaan voi lähettää. Eniten pelottaa kyllä just toi, että lähtisi ja palaisi! Voin vaan kuvitella, mikä tilanne sitten olisi. Eskaloituisi ties mihin.

Mä oikeastaan aloin kunnolla hahmottamaan tämän kuvion n. 2-vuotta sitten, kun päädyin asiantuntevan väkivaltatyöntekijän luo. Sain paljon selvyyttä omiin ajatuksiin ja käsitystä kuinka laajasti koko kuvio oli jo vaikuttanut omiin ajatuksiin- ja toimintaan. Manipulointi sekä kaltoinkohtelu siis muuttaa ihan aivojakin. Että ei se vaan mee niin, että "miksi et lähde, oma vikasi". Tämän jos jonkun oon oppinut, en enää ikinä sano kellekään noin.

Tartten vaan just rohkaisua ja varmuutta, auttaa kun kuulee muiden kokemuksia. Tulee tunne, että on kyse narsismista. Itseä kyseenalaistan nimittäin jo vähän kaikessa. Luulen, että kuvittelen / liioittelen / olen vaikea. Taitaa tilanne olla just päinvastoin. No, näin se just menee ja pää on hetkessä ihan sekaisin.

Silti mulla on luottoa jo, että pystyn lähtemään. En ehkä just tällä sekunnilla, mutta koko ajan muuttuu varmemmaksi se ajatus.

Ap

Vierailija
12/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvakodin kautta se varmaan meneekin, että mulla ylipäänsä sitten on mahdollisuus saada nopeasti kaupungin asunto. Eipä ne takaisin kotiinkaan voi lähettää. Eniten pelottaa kyllä just toi, että lähtisi ja palaisi! Voin vaan kuvitella, mikä tilanne sitten olisi. Eskaloituisi ties mihin.

Mä oikeastaan aloin kunnolla hahmottamaan tämän kuvion n. 2-vuotta sitten, kun päädyin asiantuntevan väkivaltatyöntekijän luo. Sain paljon selvyyttä omiin ajatuksiin ja käsitystä kuinka laajasti koko kuvio oli jo vaikuttanut omiin ajatuksiin- ja toimintaan. Manipulointi sekä kaltoinkohtelu siis muuttaa ihan aivojakin. Että ei se vaan mee niin, että "miksi et lähde, oma vikasi". Tämän jos jonkun oon oppinut, en enää ikinä sano kellekään noin.

Tartten vaan just rohkaisua ja varmuutta, auttaa kun kuulee muiden kokemuksia. Tulee tunne, että on kyse narsismista. Itseä kyseenalaistan nimittäin jo vähän kaikessa. Luulen, että kuvittelen / liioittelen / olen vaikea. Taitaa tilanne olla just päinvastoin. No, näin se just menee ja pää on hetkessä ihan sekaisin.

Silti mulla on luottoa jo, että pystyn lähtemään. En ehkä just tällä sekunnilla, mutta koko ajan muuttuu varmemmaksi se ajatus.

Ap

Kuultu monta kertaa narskun suusta: "sä vaan kuvittelet, ei se oikeasti noin oo, sä vaan liioittelet...", eli tuttuja tunteita.

Voisitko kirjoittaa itsellesi johonkin ylös asioita, joita on tapahtunut? Mitä tapahtui, miten itse koit ja näit asian, mitä narsisti sanoi/teki. Sitten katsoisit kirjoittamiasi asioita ulkopuolisen silmin. Onko normaalia, saako toiselle tehdä noin, jne. Toki pitäisi pystyä kirjoittamaan niin, ettei päädy koskaan narskun silmiin.

Kun olin tehnyt eropäätöksen ja kerroin siitä hänelle, käytös oli niin törkeää että olin vain onnellinen että uskalsin erota. Exä myös alkoi välittömästi tapailla muita, vaikka asuttiin vielä yhdessä. Silti samalla monkui jäämään. Ei minkäänlaista arvostusta, mutta silti ei olisi halunnut erota. Narskun erokammo lukemani ja kokemani mukaan johtuu siitä, ettei narsisti voi myöntää itselleen, eikä muille tehneensä virhettä. Ei siis johdu puolison ihanuudesta, vaan epäonnistumisen myöntämisen pelosta. Ei täydelliset tee virheitä, eihän.

Vierailija
13/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä tilanne tollanen, että asut jonkun kanssa eron jälkeen, olet hajalla ja toinen deittailee menemään. Siinä just huomaa sen nollatason empatiakyvyn ja olemattoman kunnioituksen, mikä narsisteilla on. Ja mankuu vielä takaisin, itsekästä kun mikä.

Olen joskus kirjoitellut asioita ylös. Nykyisin myös selostan niille parille ystävälleni tapahtuneet asiat ja saan sitä kautta järkeviä kommentteja ja jäsenneltyä ajatuksia. Onhan se vaikea käsitellä mitään, kun traumaa tulee toisensa perään sitä tahtia, että edellinen on kesken. Siinä lamaantuu, uupuu eikä pysty kaikkea hahmottamaan kovin etevästi. Uskomatonta miten toinen ihminen pystyy todella muuttamaan toisen persoonan, olen nimittäin vahva ihminen ja onneksi edelleen.

Ehkä tämä tästä.

Vierailija
14/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä tilanne tollanen, että asut jonkun kanssa eron jälkeen, olet hajalla ja toinen deittailee menemään. Siinä just huomaa sen nollatason empatiakyvyn ja olemattoman kunnioituksen, mikä narsisteilla on. Ja mankuu vielä takaisin, itsekästä kun mikä.

Olen joskus kirjoitellut asioita ylös. Nykyisin myös selostan niille parille ystävälleni tapahtuneet asiat ja saan sitä kautta järkeviä kommentteja ja jäsenneltyä ajatuksia. Onhan se vaikea käsitellä mitään, kun traumaa tulee toisensa perään sitä tahtia, että edellinen on kesken. Siinä lamaantuu, uupuu eikä pysty kaikkea hahmottamaan kovin etevästi. Uskomatonta miten toinen ihminen pystyy todella muuttamaan toisen persoonan, olen nimittäin vahva ihminen ja onneksi edelleen.

Ehkä tämä tästä.

Niin pahalta kuin tuntuikin, samalla oli vapauttavaa koska vahvisti eropäätöksen oikeaksi. Hyvä että olet saanut käsiteltyä jo osaa asioista. Ja kokonaisuuden hahmotat kun pääset pois.

Tuo persoonan muuttuminen. Oli ihmeellistä, kuinka paljon oma persoona muuttui suhteen aikana, ja toisen oma muuttumattomana. Mitä nyt ne toisen negatiiviset piirteet vahvistui. Oma persoona katosi, eikä enää tiennyt millainen ihminen on. Kaikki osaaminen oli alas ajettu toisen toimesta. Makasin vain sängyssä viimeiset vuodet. Melkoinen ihmisraunio sitä olikin.

Mieli on kyllä ihmeellinen. Tilanteen ollessa päällä, se sulkee joitain asioita mielestä. Itselläni toimi siten, että ahdistavan tilanteen jälkeen unohdin melkein heti, mitä toinen oli sanonut ja tehnyt. Tavallaan oli helpottavaa mutta samalla mahdollisesti pitkitti suhdetta, kun ei jaksanut ajatella tilanteita läpi.

Vierailija
15/19 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä päätä sekoittaa, että narsistinen käytös on vuoroin sellaista vetämistä ja työntämistä. Tehdään jotain kamalaa, ollaan helliä ja kilttejä, taas vetäistä matto alta, kun et sitä odota ja aina vaan saa yllättyä mistä syystä. Ja kaikki tietenkin omaa vikaa, toisen mokat, kaikki. Sitten taas vedetään takaisin. Olisipa kauhea koko ajan eikä tollasta venkslaamista.

Vierailija
16/19 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tässä päätä sekoittaa, että narsistinen käytös on vuoroin sellaista vetämistä ja työntämistä. Tehdään jotain kamalaa, ollaan helliä ja kilttejä, taas vetäistä matto alta, kun et sitä odota ja aina vaan saa yllättyä mistä syystä. Ja kaikki tietenkin omaa vikaa, toisen mokat, kaikki. Sitten taas vedetään takaisin. Olisipa kauhea koko ajan eikä tollasta venkslaamista.

Narskun kanssa eläminen on kuin olisi kuristajakäärmeen otteessa. Joka kerta puhaltaessa ulos, ote kiristyy. Lopulta kun luulet kuolevasi, tulee täysi hölläys ja kaikki alkaa alusta. Keuhkot rasittuu tuossa hommassa, etkä lopulta tunne hapettuvasi hölläysvaiheessa.

Vierailija
17/19 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tiedät puolisosi olevan narsisti, järkeile ja sanoita hänen käytöstään jo tilanteissa itsellesi. Aina kun huomaat pelaavan. "Nyt tekee noin koska tietää että... ja haluaa minun..." Se auttaa kun lämmin tunne meinaa viedä.

Vierailija
18/19 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tiedät puolisosi olevan narsisti, järkeile ja sanoita hänen käytöstään jo tilanteissa itsellesi. Aina kun huomaat pelaavan. "Nyt tekee noin koska tietää että... ja haluaa minun..." Se auttaa kun lämmin tunne meinaa viedä.[/quote]

----

Joo, näin olen tehnyt eikä edes ole vaikeaa, kun kaava on niin sama. Sääliä en tunne yhtään enkä ymmärrystä. Tässä kohtaa mietin lähinnä omia toimintamalleja yms. ,mitä.muodostunut. Ja sitä lähtöä.

Ap

Vierailija
19/19 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tiedät puolisosi olevan narsisti, järkeile ja sanoita hänen käytöstään jo tilanteissa itsellesi. Aina kun huomaat pelaavan. "Nyt tekee noin koska tietää että... ja haluaa minun..." Se auttaa kun lämmin tunne meinaa viedä.

----

Joo, näin olen tehnyt eikä edes ole vaikeaa, kun kaava on niin sama. Sääliä en tunne yhtään enkä ymmärrystä. Tässä kohtaa mietin lähinnä omia toimintamalleja yms. ,mitä.muodostunut. Ja sitä lähtöä.

Ap

Sinä päivänä kun lähdet, kuulet jostain kaukaa kiljumista "hurraa, jippii, yesssss". Se oon minä, joka nostaa noin 5 tuhatta peukkua pystyyn ja fudii satoja onnenpotkuja mukaan uuteen elämääsi.

Mulla ei ole kyseistä ongelmaa, mutta ystävälläni on. Häntä tuskin enää tapaan vaikka haluaisin (ketjussa olijat tietävät, miksi). Hänen takiaan joka kerran, kun kuulen ilouutisen jonkun vapautumisesta, tekis mieli hyppiä ja vetää lippu salkoon.