Kauanko teillä on kestänyt ä-rahapäätöksen saaminen Kelasta ?
Kommentit (16)
Muistaakseni reilussa viikossa, kun hakemukset olivat Kelaan saapuneet. Näin Espoossa kesäkuussa.
masunasu rv31+5
Eilen tuli tasan 2kk hakemuksen jättämisestä eikä vieläkään oltu päätöstä tehty!!
Jossain näköjään " vähän" kestää.. Olis jo ihan mukava tietää paljonko sitä rahaa oikein saa!!
Niamey ja tiiti rv 36+6
kelalle vasta 30.6 ja lupailivat Vantaalla että kuukausi menee ainakin, eli ennen elokuuta ei tarvitse odottaa. Tylsä juttu, ne äitiysavustuksen rahat ois kyllä kovaa huutoa..
Blues kera pikkukolmosen 29+5
Itse lähetin tuossa kesäkuussa maanantaina postissa omalle palkanlaskijalle hakemuksen. Meillä kun täytyy lähettää palkanlaskijan kautta, vaikka sitten hoitovapaalta jäänkin viikon kesäloman jälkeen suoraan uudelle äitiyslomalle.
Saman viikon lopulla palkkiksesta lähettivät kelalle ja kela kirjasi hakemuksen saapuneeksi seuraavana maanantaina. Saman viikon torstaina kirjeet tipahtivat luukusta - päätökset oli tehty.
Ite sain sen " äitiyspakkaus-päätöksen" parissa viikossa, mutta sitä rahapäätöstä odottelen vieläkin......en muista tarkalleen kauan on menny, mutta yli kuukausi kumminkin. Ja eilen kun soitin kelalle, ei sitä oltu vielä käsitelty....
Kerttu
kesti sillä aitiysavustuksen rahalla. Viimeviikon tiistaina vein paperit kelaan ja tänään tuli päätös, rahat huomenna tilillä. Äitiysrahasta ei vielä tietoa... Luultavasti saan samaa, kun esikoisen kanssa, kun alle kolme vuotta sitten olin äippälomalla hänen kanssaan ja nyt on tulot olleet pienemmät.
...laitoin itse ihan äskettäin hakemuksen menemään, oli saapunut Kelaan 4.7., päätöksen sain tänään!!! Eli noin vkossa tuli päätös äitiysavustuksesta ja paketti siis tilattu!!
Uskoisin että äitiysrahapäätös tulee ihan tarvittavan nopsasti.
hakemuksen vein maalis-huhtikuun vaihteessa (saapumispäiväksi järjestelmään kirjautui 6.4.). Äitiyspakkaus tuli parin viikon päästä kuten asiaan kuuluukin. Mutta ei päiväraha! Pari kuukautta meni, ja sitten alkoi tulla lisäselvityspyyntöä toisensa perään - pari kertaa kysyttiin tietoja, jotka olin jo kertaalleen antanut. Kaikki kyselyt koskivat v. 2004 verotuksesta periytyviä tietoja, vaikka olin merkannut laskennan viimeisten 6 kk perusteella (ja tulojen välinen ero oli selvä kuin pläkki). Nämä 2004-tiedot vain kuulemma oli pakko saada tietokantaan " vertailun vuoksi" .
Eilen sitten päiväraha oli _vihdoin_ kirjattu systeemiin, kun kävin taas kerran verkon kautta katsomassa.
Eli päätöksen saaminen meni reilusti alkaneen äitiyslomani puolelle ja kokonaiskäsittelyaika oli runsaat 3 kuukautta.
Tuntuu ikävältä, kun vein hakemuksen kevättalvella henkilökohtaisesti. Tämä juuri sen tähden, että sain varmistettua saman tien täyttäneeni asianmukaisesti hakemuksen + muistaneeni kaikkien tarpeellisten liitteiden mukanaolon -- eipä auttanut yhtään mitään... :(
Toivottavasti muilla menee/meni nopeammin ja sujuvammin! Onneksi siltä vaikuttaakin vastausten perusteella.
Yhtä aikaa tuli päätös pakkauksesta ja rahasta. La on syyskuussa ja hakemukset toimitin kesäkuussa. Näin täällä Oulussa (ainakin meidän kohdalla).
- Päätös pakkauksesta tuli kolmessa viikossa, itse pakkaus kuukaudessa.
- Loma- ja rahahakemuksen jättämisestä tulee nyt viisi viikkoa eikä mitään kuulu...
odotan sitä päätöstä! 11.5 olen hakemuksen jättänyt.. Lisä selvityksiä saanut viedä jos jonku näköistä ja työnantaja mokaillut päivämäärien kanssa useamman kerran!
Nyt on kuukausi kulunut siitä kun viimeiset tiedot on kelaan viety..
Alkaa jo tuntua aika ikävältä tämä tilanne.. Tänään soitin kelan ja paperini piti olla heti käsittelyssä tänään, mutta saas nähdä!
Pakkaus tuli kyllä kahdessa viikossa!!
Laskettuaika 3.8 eli nyt torstaina!! Pitäis olla rahat huomenna tilillä?!
Niamey ja tiiti rv 39+5
Laitoin hakemuksen huhtikuun puolessa välissä ja päätös tuli 12 kesäkuuta, kun äippäloma alkoi 13 kesäkuuta.
Viime viikon tiistaina vein laput kelalle ja tänään tuli jo postissa päätös. Olin varautunut odottelemaan kauankin kun hain puolen vuoden yel tulojen perusteella. Äitiysloma alkaa vasta 21.10 eli tosi nopsaa toimintaa täällä.
Jätin hakemuksen ennen juhannusta, pari viikkoa sitten tuli
päätökset sekä äitiysrahasta että pakkauksesta, ja tänään
sitten tuli itse pakkaus! :-) Laskettu aika on lokakuun alkupuolella.
Mä lähetin paperit omaan palkanlaskentaan kesäkuun alussa. kelaan paperit oli ehtineet kesäkuun puolessa välissä.. päätös tuli 21.7. Eli n. kuukauden kesti kelan käsittely. mulla tosin saattoi olla enemmän käsiteltävää, kun puolenvuoden tulojen aikana työnantajakin oli vaihtunut jne.. Viikko päätöksestä tuli äitiyspakkaus.. eli viime viikolla. Pelkäsin jo, että vauva kerkeää tulemaan ennen pakkausta. la kuukauden päästä ;)
Mutta jätin hakemuksenkin niin viime tipassa, LA esikoisesta oli 23.2. ja jätin hakemuksen joulukuun puolessa välin. Päätös tuli heti tammikuun ekoina päivinä.
Tosin en tiedä olisiko päätös joka tapauksessa tullut vasta pari viikkoa ennen ä-loman alkua, vaikka hakemuksen olisinkin jättänyt jo silloin lokakuulla (?) kun se olisi ollut mahdollista.
Ä-avustuspäätös tuli pari päivää sen jälkeen ja lapsilisä pari päivää lapsen syntymän jälkeen.
-neet