Te jotka olette 40 tai yli, onko teillä vielä asuntolainaa
jäljellä, jos on niin kuinka paljon. Vai onko kaikki jo maksettu, miten arki sujuu taloudellisesti.
Kommentit (76)
Tässäkin keskustelussa voi nähdä, että asuntojen hintasykli on kyllä melkoinen varallisuuden määrittäjä, ja vieläpä sattumanvarainen sellainen. Siitä syystä peräänkuulutan julkisen vallan vastuuta siinä, että asuntojen hintakehitys pidettäisi tasaisena ja kestävänä. Asuntokuplat ja -romahdukset syntyvät aina suhteellisen samalla kaavalla: noususuhdanteessa liian löysä rahapolitiikka, pankkisääntelystä luovutaan ja nuoret pankkiiritiikerit lähtevät valloittamaan maailmaa muun muassa tuppaamalla rahaa jokaiselle, joka pankkiin kävelee. Jossain vaiheessa musiikki loppuu, ja tuoleja onkin vähemmän kuin osallistujia (1990-luvun vaihde Suomessa, amerikkalaislähtöinen finanssikriisi, 1930-luvun great depression... voisin luetella näitä ulkomuistista kymmenittäin).
Hintavaihteluiden yhteiskunnallinen ongelma on mielestäni se, että jokainen joutuu asumaan jossain, ja siksi asunnot ostetaan silloin, kun satutaan olemaan sopivan ikäisiä. Toisinaan ne ovat pohjamudissa, joskus taas kupla on huipussaan. Syntymävuottaan kukaan ei määrittänyt itse, joten on täysin tuurista kiinni, kumpaan joukkoon osuu. Ei liene vaikeaa arvata, kumpi vaurastuu ja elää leveästi 10 vuoden päästä ja kumpi ei. Etenkin, kun halvalla ostaneet ovat yleensä niitä, jotka pääsevät talouden nousukauteen mukaan muutenkin, ja huipulta ostaneet taas niitä toisia.
Asuntosijoittamisen suhteen en näe niin isoa yhteiskunnallista ongelmaa hintavaihteluissa, sillä riskit kuuluvat sijoittamiseen. Toisaalta valitettavasti ainakaan ei-sofistikoituneet sijoittajat eivät nousutrendin jatkuttua pitkään enää ota huomioon hintariskejä, sillä ne eivät tunnu enää realistisilta. "Toisen maailmansodan jälkeen asuntojen hinnat eivät koskaan ole laskeneet USA:ssa, joten vakuudet ovat riskittömiä" perusteltiin holtitonta lainapolitiikkaa Amerikassakin vielä vuonna 2007. Sen väärinarvion seurauksista kärsimme edelleen, toisella puolella maailmaa.
ei ole lainaa, mutta vuokraa maksan 900€ kuussa.
Ikää 41v ja lainaa jäljellä reilu 6000 euroa! Ollaan tänä vuonna velattomia. :)
Kannatti tää isompi mörskä ostaa muinoin. Täysin tyytyväinen ratkaisuun.
+400k on vielä lainoja ja asutaan apinakehän ulkopuolella. Vaimo kotona kahden lapsen kanssa.
M40
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:21"]
43 ikää, perintöjä ei ole eikä tule, 250k velkaa asunnosta joka maksoi 230k ja josta sais nyt ehkä 170k. Joka ikinen päivä tekis mieli kävellä järveen. Sillon kun osti niin aatteli, että kyllähän niistä nyt suunnilleen omansa saa pois, mutta en arvannu että tulee näin paljon remontteja. Tienaan 100k vuodessa, mutta laina ei lyhene ja rahat ei tahdo aina riittää edes ruokaan kun lämmitys, vakuutukset ja korot on niin kovia.
[/quote]
Korot kovia?? Korothan ovat olleet jo muutaman vuoden ennennäkemättömän alhaalla. Vai oletteko kenties ottaneet pankkien innokkaasti kaupitteleman kiinteän 5 v. koron tms.?
Muutenkin ihmettelen, miten muka 100 000 vuositulolla niin lirissä olet lainan ja talon kulujen kanssa, eikä laina muka lyhene laisinkaan?
Meillä on lainaa jäljellä 190 000 n. 90 000 eur (kahden henkilön yhteenlasketuilla) vuosituloilla, emmekä ole lainkaan lirissä. Päin vastoin, teemme ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan säännöllisesti. Ja lapsiakin meillä on kaksi, samoin autoja. Jatkossa alamme lyhentää vielä nopeampaa tahtia, kun omat tuloni palautuvat ennalleen.
[/quote]
Meillä ainakin tuon kokoinen laina kuoleentuu 1000€ kuukaudessa mikä on todella loistava lyhennys kun vertaa siihen aikaan 90 luvun alussa kun meidän lainan korko oli 16%. Maksettiin 8 vuotta käytännössä pelkkiä korkoja.....
Tuolla tulolla pystyy hyvin lyhentämään enemmänkin!
40v ja 240th jäljellä. Ostettiin ensimmäinen asunto vasta 10v sitten.
Ihan ok pärjätään, ei kieritä rahassa mutta ei nähdä nälkääkään.
42 ja 44 v. Asunto hyvällä alueella pk-seudulla ja lainaa jäljellä reilu 50 tuhatta. Koemme tilanteemme ihan hyväksi.
Mulla ikää 43 v., miehellä 40 v. Asuntolainaa jäljellä vielä 18000 euroa. Uuden lainan ottamista harkitaan, murkkujen kanssa vanha asunto on käymässä pieneksi (kolmio).
Minulla on asuntolainaa 115.000 euroa, laina otettu pari vuotta sitten, kun erosin. Kolmen yh olen, ikää 44 v. Kai tuo on joskus maksettu, otin tosin henki-, tapaturma- ja lainavakuutuksen, kun ei ole muita maksajia.
Mulla vielä 50 000 ja pitkään makselen sitäkin vähää. Ostin erossa miehen osuuden yhteisestä asunnosta jotta voin jäädä lasten kanssa tähän asumaan. Ihan ok pärjäilen asuntolainan kanssa, ylimääräistä ei paljon jää mutta kaikki tarpeellinen saadaan ja jotain pientä extraakin.
Joskus kun keljuttaa iso laina niin lohduttaudun sillä että asiat voisivat olla paljon huonomminkin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 20:21"]
Heh, sain omakotitalon lainan jo 32v. maksettua. Nyt olen 37 ja olen laittanut ennen asuntolainaan menneen siivun sivuun. Kohta on sen verran kasassa, että voi ruveta kesämökkiä miettimään.
[/quote]
Siis täh, pitääkö jonkun ostaa mökki? Meillä niitä tulee perinnöksi useampia.
[/quote]
Meillekin tulee perinnöksi useampikin kesämökki, mutta halutaan silti jo nyt oma mökki. Perintömökit lähtee sitten aikanaan myyntiin, niihin ei ole mitään tunnesiteitä ym.
Vastaus ap:n kysymykseen: meillä asuntolaina tulee olemaan maksettu silloin kun olen 41-vuotias, mutta mökkilaina tulee tilalle. Oma mökki on etsinnässä, ja kunhan täydellinen löytyy, joudutaan ottamaan vähän lainaa sitä varten.
Meillä (minä 39 ja mies 36) asuntolaina isosta omakotitalosta maksettu kolmen vuoden päästä, mutta mökkilainaa onkin sitten 167k. Sijoitusasunto pk-seudulta maksettu viiden vuoden päästä. Hyvä näin, joskus tuo mökkilaina hirvittää!, mutta tässä on kaikki tavoiteltavamme..eiköhän pärjätä :)
Olen 41 ja asuntolainaa 5v vanhasta Kannustalostamme (tämän hetkinen arvo n. 350te) jäljellä 75.000e. Tässä samaan aikaan olemme ostaneet 2 uudehkoa saksalaista autoa, veneen ja matkustelleet 2-3 kertaa vuodessa. Säästöön jää joka kuukausi lainan (1100e) jälkeen n. 700-1000e/kk ja muuta lainaa ei ole. 2 paljon harrastavaa lasta. Ihan kivasti pärjäämme, mutta olisihan tuo laina kiva saada pois, tosin haluamme elämältämme myös laatua ja virkistystä rankan työn lsiäksi, joten ihan kaikkea rahaa emme lainankyhennyksiin halua laittaa, vaikka varmasti pystyisimme lyhentämään lainaamme n. 2500e/kk.
Ollaan 42 ja 41. Lainaa jäljellä 16 000 €, maksetaan kaikki alta vuoden pois. Tosin suunnitellaan sijoitusasunnon ostamista samalla, joten lainaa tulisi sitten taas. Mutta omasta asumiskäytössä olevasta okt:sta aletaan kohta olemaan velattomia.
On todellakin, ja sitä maksetaan eläkeikään saakka. Jotain 130 000 jäljellä.
Suomalainen lainanottaja makselee lainaa lähes pääsääntöisesti vähintään 25 vuotta:) Hyvin harva pystyy lainaansa maksamaan lyhyemmässä ajassa. Asuntolainan lisäksi otetaan autolaina sekä muutaman vuoden päästä lisälainaa taloa varten tai vaihtoehtoisesti myydään talo, sijoitetaan siitä saatu pieni voitto uuteen ja isompaan ja otetaan vanhan lainan päälle hieman lisää uutta lainaa. Lisäksi suomalaiset vinguttavat kohtuullisen paljon luottokortteja ja velkaisuusaste on todella korkea ja säästöt olemattomat
40vee on vielä nuori, suurin osa ottaa asuntolainansa vasta kolmekymppisenä:)
Olen kohta 40vee eikä mulla ole koskaan ollut elämäni aikana lainaa. Aina olen ensin tienannut ja sitten maksanut. Vuokraa olen maksellut ja samalla säästynyt tilille rahaa, muutaman isomman summankin saanut sinne samaan kasaan vuosien aikana omien bisneksien avulla. Kyllä kai me miehen kanssa tulevien vuosien aikana ostetaan joku ulosottomiehen huutokauppaama kiinteistö käteisellä Helsingistä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 11:49"]
Suomalainen lainanottaja makselee lainaa lähes pääsääntöisesti vähintään 25 vuotta:) Hyvin harva pystyy lainaansa maksamaan lyhyemmässä ajassa. Asuntolainan lisäksi otetaan autolaina sekä muutaman vuoden päästä lisälainaa taloa varten tai vaihtoehtoisesti myydään talo, sijoitetaan siitä saatu pieni voitto uuteen ja isompaan ja otetaan vanhan lainan päälle hieman lisää uutta lainaa. Lisäksi suomalaiset vinguttavat kohtuullisen paljon luottokortteja ja velkaisuusaste on todella korkea ja säästöt olemattomat
40vee on vielä nuori, suurin osa ottaa asuntolainansa vasta kolmekymppisenä:)
[/quote]
Näin on ja minä olen se poikkeus joka vahvistaa säännön!
Otin ensimmäisen asuntolainan 25vuotiaana, toisen 30 vuotiaana ja 38 vuotiaana olin velaton. Autolainaa ei ole koskaan ollut, auto on ollut nyt 24 vuotta.
Luottokorttia en ole koskaan omistanut ja säästössä mulla on rahaa noin 20 000.
En ole koskaan saanut perintöä ja olen matalapalkka-alalla niin kuin mieskin,
Mä vastaan tänä vuonna 40 täyttävän puolison puolesta että meillä ei ole _vielä_ asuntolainaa :D. On toki joskus ollut kummallakin tahoillamme, nyt asutaan vuokralla ja oma ostetaan kun siirryn hoitovapaalta työelämään. Itselläni ei tosin kauan kerennyt lainaa olla, kun olen opiskellutkin pitkään ja elänyt kädestä suuhun.
Juuri otin noin 200000 yksin kun mies lähti uuden naisen matkaan ja jouduin maksamaan hänet aikanaan perimästäni talosta ulos. En halunnut laittaa lasta muuttamaan.
Oikein hyvin pärjäillen, onko laina kohtuullinen riippuu tuloista. Mutta tehkää ihmiset avioehto, rakkaus on harvemmin ikuista.