Eivätkö lääkärit todella alennu syömään/kahvittelemaan hoitajien kanssa samassa pöydässä?
Herrajumala -onko Suomessa todella kastijako sairaaloissa?
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä pelleilyä. Kelpaakohan joku sairaanhoitopiirin tietohallintojohtaja edes lääkäreiden kanssa samaan pöytään. Mites avioparit, joista toinen lääkäri ja toinen hoitaja? Saavatko kotona sentään syödä samassa pöydässä?
Mites muissa työpaikoissa. Vaikka Nokian työpaikkaruokalassa?
En osaa sanoa tuotannosta mutta suunnittelupuolella ollaan kyllä kaikki samassa veneessä. Yleensä on jopa suotavaa että harjoittelijat lähtee mukaan syömään - ainakin kysytään. Liukuva työaika aiheuttaa myös sen että osa haluaa syödä myöhemmin ja jää isommasta ryhmästä pois. Tai haluaa nähdä työkaverin toiselta osastolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Olen isossa sotepiirissä töissä ja ruokalassa on erikseen lääkärien pöydät. Kerran kokemattomana menin vahingossa sinne ja mut käskettiin pois! Olen hallintoa (talouspäällikkö) ja siis olin liian rupusakkia sinne. Ole nöyryytys kun mut ajettiin pois siitä.
Kuka sinut käski siitä pois?
Nyt tämä asia lähtee ihmisoikeustuomioistuimeen! Herrajumala, mitä nämä verorahoilla koulutetut kuvotukset kuvittelevat olevansa - jeesuksia?
Nyt lähti laukalle 😂
Sairaalassa, jossa työskentelen lääkärit syövät samassa taukotilassa hoitajien kanssa. Ehkä ruokalassa sitä menee sitten omien kollegoiden seuraan, ellei lääkäri ole tuttu/istu yksin.
Psykiatrialla asiat ovat paremmin.
Mieluiten syön ja vietän tauot yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Olen isossa sotepiirissä töissä ja ruokalassa on erikseen lääkärien pöydät. Kerran kokemattomana menin vahingossa sinne ja mut käskettiin pois! Olen hallintoa (talouspäällikkö) ja siis olin liian rupusakkia sinne. Ole nöyryytys kun mut ajettiin pois siitä.
Nyt tämä asia lähtee ihmisoikeustuomioistuimeen! Herrajumala, mitä nämä verorahoilla koulutetut kuvotukset kuvittelevat olevansa - jeesuksia?
Laita tutkintapyyntö valtakunnansyyttäjälle. Toiviainen ei viitsi edes tarkastaa onko tutkintapyynnössä esitetyt väitteet totta ennen kuin toteaa syytekynnyksen ylittyneen ja laittaa isoa vaihdetta silmään eli voit runoilla mitä vain. Kannattaa heittää tutkintapyynnön alkuun joku vihapuheeseen liittyvä epäily, niin Toiviainen nielaisee koukun kohoineen.
Lääkärit ei juuri kahvipöydässä ehdi istua.
Minun työpaikallani isossa sairaalassa pienellä operatiivisella erikoisalalla osastolla ja polilla ollaan samassa kahvipöydässä kaikki, sulassa sovussa ja juttu lentää. Työpaikaruokalassa istun yleensä kollegojen kesken, joskus polin hoitajien kanssa, jos ei ole tuttuja kollegoita syömässä samaan aikaan.
347 jatkaa: leikkaussalissa on omat kahvihuoneet leikkaussalihoitajille ja anestesiapuolelle. Anepuolelle ei kirurgilla ole mitään asiaa kuin kerran vuodessa ystävänpäiväkahveille, leikkurin hoitajien huonekin on sellainen että sinne kirurgi ei oikein ole tervetullut. Leikkurissa siis ei kirurgeille ole oikein taukotilaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan rentoutua tauollani lisensiaattitason keskustelujen parissa kollegoideni kanssa, niin miksi ihmeessä mun pitäisi kuunnella hoitajien temppari-kaakatuksia, kun pöytiä on paljon?
Kaakatus/ temppateista puhuminen on persoona - ja ikäkysymys, ei ammattikysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mikä solvausjuttu tämä oikein on. Istukoot ihmiset, missä lystäävät. Mitä se muille kuuluu.
Ja ainahan lääkärit ovat istuneet omassa pöydässään ja samoin hoitajat. En itsekään jaksaisi kuunnella sitä hoitajien kaakatusta ja saisin jutella lääketieteellisiä asioita 20 min ruokatauolla.
Eikö tr-olli ota tulta tämä kaakatus? Vaihda jo levyä, ei onnistu ja keksi parempi :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti... Jos käskettiin, niin syyt olivat varmaan henkilökohtaiset eikä hierarkiset.
Ei voi olla totta, onko tuota järjetöntä hierarkiaa vielä nykyäänkin? Opiskelin hoitoalaa noin 20 vuotta sitten (ja vaihdoin sieltä hyvin nopeasti muualle) ja muistan kuinka isossa sairaalassa hoitajat pokkuroivat lääkäreille ja oli noita pöytäsääntöjä ym. ja kaikilla ammattiryhmillä tiukasti omat kahvittelupoteronsa. Opiskelijat olivat tietysti alinta kastia.
Muistan kun kerrankin aamulla hississä eräs naislääkäri ärähti meille, että te opiskelijat ette saa käyttää hissiä (osasto oli jossain 15. kerroksessa ja pukutilat kellarissa). No todellakin käytimme hissiä jatkossakin. Ylilääkäri vanha gubbe poltteli piippua sisällä, eikä kukaan uskaltanut kieltää. Hoitajat vaan availivat ikkunoita ihan kuin kyseessä olisi ollut joku pahainen pikku lellilapsi. Osastokierrot olivat naurettavaa teatteria, kun koko hovi kulki arvojärjestyksessä lääkärin perässä ja pakkautui pieniin potilashuoneisiin (opiskelijat olivat tietysti letkan viimeisenä niin oli joskus vaikea mahtua edes huoneeseen ja saada ovea kiinni, saati sitten kun letka kääntyi takaisin ovesta, niin äkkiä pois alta). Se oli aikaa, kun tieto alkoi entistä enemmän siirtyä verkkoon, niin oli polemiikkia, kun lääkäreiden mielestä hoitajat eivät olisi saaneet käyttää internetiä työaikana. Se oikeus oli varattu vain heille.
Siis kaikenlaista ihan käsittämätöntä p---skaa ja nillitystä ja sääntöjä, mitä ei olisi voinut kuvitella missään muualla olevan. Terveyskeskuksissa oli kyllä paremmin, koska siellä oli yleensä pienempi porukka ihmisiä ja ammattiryhmät olivat ilmeisesti "pakotettuja" olemaan sosiaalisempia toisilleen.
Aina kun olen käynyt sairaaloissa, niin kyllä tosiaan hoitajat ja lääkärit ovat istuneet eri pöydissä mutten ole asiaa sen enempää ajatellut. Todella tökeröä, jos on tietyt paikat missä lääkärit voivat syödä ja hoitajille omansa. Ja jos vielä ajetaan pois, jos erehtyy samaan pöytään!
Joku puhui tuolla, miten potilaana lääkäri istunut samaan pöytään. Mulle käynyt kerran niin, että olin kanttiinissa kahvilla kun odotin miestäni ajaltaan. Samaan pöytään istui lääkäri, kysyi vielä että saako istua. Tämänkin tietysti voi selittää ihan puhtaasti asiakaspalvelulla, koska asiakaslähtöisessä työssä he kumminkin ovat, joten pitää se nyt potilaille/omaisille näyttää erilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tämä on? Ainahan sitä jumitetaan omissa kolleegaporukoissa.
Joo mutta tuollainen suoraan pois käskeminen on jo luonnehäiriöistä käytöstä. Ei se ruoka siitä pilalle mene, vaikka "väärään" ammattikuntaan kuuluva istuisi samassa pöydässä sen yhden (1) lounastunnin ajan.
Opettajainhuoneissa on usein sama homma omien "vakipaikkojen" kanssa ja joissain kouluissa on myös tarkasti eritelty miesten ja naisten pöydät. Eli älä vaan sijaisena mene istumaan kenenkään vakkarin paikalle tai jos esim. naisena viihdyt kahvitauoilla miesten pöydässä, niin helvetti on pian irti. Onneksi nuoremmat opet, varsinkin aineenopettajat, ovat jo tasavertaisempaa sakkia asenteiltaan.
Joskus tuntuu, että ihmisläheisille aloille päätyvät aina ne tyypit, jotka eivät persoonallisuutensa puolesta niille sovellu. Ammatin mukaan kyykyttäminen ja lokerointi ei ole ihmissuhdealan työntekijälle sopivaa käytöstä.
Onhan joissain baareissakin vakkaripaikat. On mullakin töissä. Joku uusi voi ottaa jonkun ei varatun paikan vakkaripaikaksi.
No kun en tiedä, että se on nimenomaan varattu paikka kun siinä ei lue sun nimeäs erikseen.
Muutamassa baarissa olen nähnyt penkissä erikseen teetetyn ja ruuvatun plakaatin, jossa lukee vakkarin nimi. Siitä respectiä, en istu jos on oikeasti jonkun oma penkki ja paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt miksi sen lääkärin pitää istua ruokiksensa kuunnellen kun hoitajat ja laikkarit vertaa mustikkapiirakkareseptejä?
Lääkäritkin leipovat
Joo, mutta jos sitä lääkäriä kiinnostaa enemmän vaikka kolleegojen kokemukset vac -hoidosta?
Ottaen huomioon, että alipaineimuhoidon toteuttaa hoitaja, sidosvaihdot tekee hoitaja, haavan bedsiderevisiot vaiohtojen yhteydessä tekee hoitaja, niin alipaineimuhoidosta on usein parempi keskustella sen kirurgisen hoitajan kanssa kuin toisen erikoisalan lääkärin kanssa ja keskimääräisessä sairaalassa ei nyt loputtomiin ole plastiikka- ja verisuonikirurgeja.
Kyllä mulla ne vaihdot teki lääkärit ja itse olin nukutettu.
Se on todella harvinaista, että joka vaihdon yhteydessä tehdään salirevisio. Yleensä tosiaan suihkutetaan ja tehdään bedsiderevisio, joskus kirurgin, yleensä hoitajan tekemänä. Alipaineimuhoitoa ei kannata laittaa niin tulehtuneeseen haavaan, että sitä pitäisi kolmen päivän välein salissa putsata. Toki jos on ihan mahdoton potilas, jolla ei yhteistyökyky riitä bedsiderevisioon, niin sitten on pakko jokainen vaihto tehdä yleisanestesiassa. Yleensä sellaisia ovat kuitenkin vain väkivaltaiset dementikot, kehitysvammaiset yms. joille ei pysty perustelemaan kooperaation tarvetta.
Riippunee kait siitäkin missä se haava on.
En keksi sellaista paikkaa, joka automaattisesti vaatisi salivaihdon. Faskiaan asti auki olevia laparatomiahaavojakin vaihdetaan osastolla. Peräpään isot haavat olisi hyvä tehdä salissa, koska niitä on lähes mahdotonta saada pitäväksi osastolla, kun potilasta ei saada kunnon gyne-asentoon, mutta ei niitäkään läheskään aina tehdä. Ja täällä tuskin edes kovin montaa fournierin gangreena-potilasta kirjoittelee.
Nekroottinen faskiitti sektio -haavassa.
Olisiko sitten kivuluaisuuden takia tehty vaihdot salissa. Nekrotisoiva faskiitin vuoksi tehty haava ei sinänsä muuten vaadi saliolosuhteita sidosvaihtoihin ja yleensä ovat kivan siistejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lääkäri käski pois. Sanoi että tämä on vain lääkäreille, heidän pitää voida rauhassa keskustella kollegiaalisia lääkärijuttuja.
Sanoisin että ihmisoikeustuomioistuin ei tässä auta... tämä kun on vaan jäävuoren huippu.
Naurettavaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa, että tämä keskustelu on saanut näin paljon painoarvoa. Kuin oikein yritettäisi vääntää eripuraa eri ammattiryhmien välille. Huoh. Eikö teillä ole muuta murehdittavaa kuin se, miten vietämme tauot?
T. sairaanhoitaja joka heittää tämän keskustelun ö-mappiin.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/806445/Epic+on+laakareiden+ja+asiantu…
hmmm...
Laittakaa boikottiin koko henkilöstöruokala, jos siellä pelkät lääkärit istuu, menee nurin koko paikka. Yrittäjä kiinnostuu asiasta kyllä kun tulot alkavat laskea.
Toisaalta, mitä se lääkäri voi tehdä jos joku toinen menee istumaan pöytään? Käskee pois? Ei siitä tarvitse lähteä. Jos alkaa väkisin repimään niin se on pahoinpitely ja poliisit paikalle.
Terveisiä yo-sairaalan teho-osastolta. Meidän osastolla tehdään tiivistä moniammatillista yhteistyötä. Lääkärit ja hoitajat käyvät yhdessä syömässä ja yöaikaan istutaan kahvihuoneen sohvalla yhdessä (jos ehditään).
Sairaala- ja välinehuoltajat istuvat omissa porukoissaan.
Itse en näe tätä ongelmana. Jos menen työpaikkaruokalaan syömään ja näen siellä tuttuja, niin menen heidän seuraansa istumaan, jos haluan. Jos siellä istuu keski-ikäinen riivinrauta, en tunge seuraan, oli ammattiryhmä mikä tahansa.
-sairaanhoitaja
Meidän sairaalassa lääkärit istuvat vanhassa ruokalan kabinetissa. Sinne ei kukaan muu uskalla mennä, vaikka siellä olisi ainoat vapaat istumapaikat. Joillain osastoilla on lääkäreille omat henkilökunnan wc:t, mies- ja naislääkäreille erikseen. Muu henkilökunta ei saa niitä käyttää, ei siivoojat, sihteerit eikä hoitajat. Se on kielletty ja siitä joutuu osastonhoitajan puhutteluun.
Kyllä on sairaaloissa niin järkyttävä hietarkia, sitä tiukasti noudattavia on suurin osa. Minulla oli kerran unohtunut ruokatarjotin hakematta, ja pyysin hoitajaa viemään sen pois, ei voinut tehdä sitä, sanoi että se on laitoshoitajan tms. tehtävä. Noudatti tarkasti työnkuvaansa siitä poikkeamatta. Ja kun on lääkärinkierto, sitä ennen kyllä putsataan paikat ja siistitään vuoteet, vaikka koko muun ajan saa olla ryppyisissä lakanoissa. Pikkuasioista voi päätellä paljon.
Hierarkiasta ja tehtävien selkeästä jaosta voi olla hätätilanteissa hyötyä, mutta kun se leviää sellaisillekin alueille, missä sitä ei tarvittaisi, on nokkimisjärjestys lähinnä noloa.