Mikä on koulun kevätjuhlien "pukukoodi" vanhempien osalta?
Tästä täällä on kai ennenkin keskusteltu, mutta kertokaapa ihan konkreettisesti, mitä itse laitatte päällenne esimerkiksi ala-asteen kevätjuhlaan. Itse haluaisin mennä juhliin juhlavaatteissa, mutta tiedän, ettei se kuitenkaan ole mikään varsinainen juhlamekko+hartiahuivi -tyyppinen tilaisuus (kuten vaikkapa häät). Mutta millaiset siis ovat "eivät ihan ykköset, mutta eivät arkivaatteetkaan"? Antakaa ihan konkreettisia esimerkkejä!
T: ekaluokkalaisen äiti, joka vähän kummasteli huppariäitejä joulujuhlassa...
Kommentit (18)
No minä ainakin menen capreissa ja tunikamallisessa paidassa. Olen kyllä käyttänyt niitä myös työvaatteina, mutta ihan sama.
Minusta opettajien pukeutumisesta voi katsoa miten vanhemmat pukeutuvat. Siellähän yleensä kai miesopettajilla on kauluspaita ja pikkutakki ja naisopettajilla on kesäiset juhlamekot, joillakin ihan kotelomekotkin. Jotain tällaista tai astetta rennompaa voi olla. En minä katso kieroon jos joku tulee vaikka farkuissa jos on kuitenkin vähän juhlavampi yläosa. Kunhan nyt jotenkin osoittaa arvostavansa ja kunnioittavansa koulun juhlaa. Vanhempia on kouluissa kuitenkin niin eri tuloluokista ja taustoista ettei yhtenäisyyttä voi vaatia. Koulun juhla on myös tosi lyhyt eikä siihen liity mitään seurustelua, joten hieman turhalta tuntuisi laittautua kovin hienosti.
Mene business casual - vaatteissa, koska saatetaan luulla luuseriksi, jos ei tule "suoraan töistä" lapsen joulu- tai kevätjuhlaan.
En nyt ykkösiin tälläydy, mutta laitan päälle normaalia arkivaatetta hienompaa. Kesäinen mekko ja sandaalit, nyt vaikka.
Ajattelin laittaa valkoisen kesämekon jonka olen itse ommellut. Jalkaan sandaalit. Mies laittanee lyhythihaisen kesäpaidan ja farkut. Ei pukeudu töihinkään sen hienommin. Lapset puetaan juhlavaatteisiin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 16:27"]
Minusta opettajien pukeutumisesta voi katsoa miten vanhemmat pukeutuvat. Siellähän yleensä kai miesopettajilla on kauluspaita ja pikkutakki ja naisopettajilla on kesäiset juhlamekot, joillakin ihan kotelomekotkin.
[/quote]
Opettajat eivät tosin juuri muulloin saa pukeutua hienosti, joten ymmärrettävästi laittautuvat...
Hyvin kirjavaa on pukeutuminen ollut niissä kouluissa, joiden kevätjuhlissa olen ollut.
Itse laitan varmaan valkoiset caprit, mustan juhlavamman topin ja kukikkaan isohkon, ohuen huivin harteille.
Naisella kesäinen juhlamekko, hartiat peitettynä, hillitty meikki. Miehellä tummansininen tai vaalea kesäpuku (esim. puuvillaa, pellavaa tai kevyttä villaa), kepeä solmio ja taskuliina, kuvioitu paita mahdollinen.
En mene taaskaan juhliin, olen töissä. Jos menisin, laittaisin kukkamekon. Sitä mekkoa olen pitänyt syntymäpäivillä, työpaikan hippaloissa, tupaantuliaisissa, baarissa, kihlajaisissa...
En ole kyllä ikinä juhlissa huomannut, että vanhemmat olisivat jotenkin miettineet asujaan. t. ope. PS: Ei mielestäni kyllä tarvitsekaan.
En ole kyllä ikinä juhlissa huomannut, että vanhemmat olisivat jotenkin miettineet asujaan. t. ope. PS: Ei mielestäni kyllä tarvitsekaan.
No kyllä siellä vähän vinoon katsotaan, jos kovin hienosti laittautuneena tulee tunnin kestävään hyvin epäviralliseen lasten lomallelähtöjuhlaan. Sellaiset kevyen viralliset kesävaatteet ok, esim. naisilla kesämekko tai siistimmät housut ja joku kevyt yläosa ja miehillä siistit housut (vaikka farkutkin, jos on siistit ja asialliset) ja vaikka lyhythihainen kauluspaita. Joku nirunarutoppi, farkkushortsit ja läpsysandaalit on liian rentoa, samoin miehillä vaikka bermudashortsit ja hupparit. Kotelomekot ja jakkupuvut sekä miesten kokopuvut taas vähän liikaa.
Kyllähän siellä kaikenlaista näkee: on pikkutakkia ja shortsi-t-paitayhdistelmää miehillä, huppareitakin näkee. Naisilla taas juhlavampaa tai arkisempaa kesämekkoa tai farkkuja t-paidan kanssa. Itse laitan siistit farkut, paitiksen ja bleiserin.
Itsellä on ollut kaikkea kesämekosta pikkumustaan (jos tulen töistä, konservatiivinen ala). Minusta on kiva ele lapselle, että laittaa vähän parempaa päälle. Meillä on traditio lähteä siitä lasten kanssa syömään johonkin keskustan parempaan ravintolaan, koska onhan se hienoa, että taas yksi luokkataso on suoritettu. Senkin takia on hyvä, että vaatteet on "paremmat". Olen ajatellut sen niin, että kevyesti laittautumalla ilmaisen lapsillekin, että äiti on ylpeä heistä ja että hekin ovat juhlan arvoisia.
Ihan laidasta laitaan siellä pukeudutaan. Joillain on juhlavaa kesämekkoa, useammilla kuitenkin meidän alueella aika perustavallista pukeutumista, etenkin miehillä. Osa lapsistakin pukeutuu arkisesti, suurin osa juhlavasti.
Jos ei juhlavaa pukeutumista ole jo kotona mistä pistää päälle, ei koulun kevätjuhlaa varten tarvi ostaakkaan. Ketään ei kiinnosta miten oot on sen 30 minuuttisen ajan siellä yleisön joukossa pukeutunut.
Minä puen puuvillaisen, ryhdikkään kesämekon ja matalat korkkarit.
Jos on kovin viileä sää, niin housut ja kangaspusero.
Koska lapsilla on juhlavaatteet, niin aikuistenkin odotan pukeutuvan astetta siistimmin kuin arkena.
espoo: gant (yhäkö käy vaaleanpunainen neule miehellä?)