Apua alaselkakipuihin!!
Onkohan taalla ketaan, joka tietaa mista kannattaa hakea apua. Alaselka siis kipea oikealta, sateilee reiteen (hermo?) ollut pari kk:tta. Olen tehnyt selka ja vatsalihaksia, venytellyt, kavellyt. Etc. en ole ylipainoinen. oikea jalka myos puutuu joskus oisin. Luulin etta hermo painaa. Menenko laakariin? Vai kiropraktikolle vai jasentenkorjaajalle? Vai pitaako odottaa etta paranee itsestaan?? Sita olen odotellut..huah.
Kommentit (12)
Kiitos vinkista!! Koetan tanaan. onko muilla ideoita? Kannattaako mun menna laakariin, osaa ko ne auttaa siella??
ap
Jos kyseessä on iskishermon tulehdus kaikki tähän mennessä tekemäsi kuten yllä oleva neuvokin PAHENTAA tulehdusta ja kipua sekä PITKITTÄÄ paranemista.
Hermon venytys pitää tehdä täysin oikeaoppisesti ja mieluiten niin et fysioterapeutti näyttää omin käsin miten ollaan jne.
Lääkäriin meno auttaa siten et saat lähetteen fysioon ja pääset nopeasti sekä mahdollisesti oikeantyyppisen lääkkeen hermokipuun. Buranat sun muut ei paranna.
Nimimerkki; 7kk kokemus kunnes helpotti.
Kiitos taas vastauksesta! Toivon, etta menis ohi ilman laakaria mutta ei paljon ole edistysta viela tuntuu viela.. Kuvaa ko ne helposti laakarissa etta tietaa varmasti missa ongelma on sitten?
Ap
mulla on sama vaiva. 15 kertaa fysioterapiassa ei ole auttanut. Nyt kävin kerran naprapaatilla ja olo on jo helpottuntut. Menen sinne vielä kaksi kertaa uudelleen. Suosittelen siis naprapaattia.
Mullakin sama vaiva ja ärsyttää, kun sanotaan vaan, että liiku enemmän niin kipu lähtee, kun itsestä tuntuu, että ei todellakaan.
Onko teillä muilla alaselässä samalla puolella sellaista pattia, kuin imusolmuke turvoksissa tai jotain - patti, joka muljuu? varmaan luumun kokoinen, mutta litteä?
Ei ole mulla suostuttu kuvaamaan, sanoivat et voit mennä lähetteellä magneettikuvaan omalla kustannuksella.
Lääkärit sanoi et kaikki on kunnossa kunhan ei ole kivusta johtuvaa pidätysvaikeutta.
Mulla tilanne oli ehkä eri koska mulla kipu laskeutui jalkaan vasta sen jälkeen kun selkä parani joten lääkärit diagnosoi tilani nin ettei mull aole välilevyn ongelmia vaan nimenomaan sen hermon juurikanavan tulehdus.Se 7kk meni kunnes rauhottui vaikka muistuttelee vieläkin silloin tällöin.
Yks hyvä keino selvittää ihan kotona se onko kyse välilevystä eli selästä vai hermosta itsessään.
Pahentaako istuminen kovalla penkillä selkä suorana kipua? Kuinka kauan voit istua ennen kuin joudut nousemaan tai liikuttelemaan itseäsi kivun vuoksi?
Jos istuminen helpottaa kipua ja jopa vie jalkasäryn pois, säryn kuitenkin alkaessa uudelleen kun nouset seisomaan kyse on hermokanavasta ja/tai tulehduksesta. Seistessä tulehtunutta hermoa valuu "alas" ja ulos tupestaan .
Välilevyn luiskahduksesta, tyrästä tai pullistumasta johtuva iskiashermokipu ja jalkaan heijastuminen pahenee istuessa usein hyvinkin nopeasti.
Hei kiitos taas vastauksista! Googlettamalla loysin hyvat jumppaohjeet myos selkaliiton sivuilta. Naprapaattiavoisin koittaa, kiitos vinkista! Mulla puutuu joskus jalka jos istun tuolilla pitkaan. normaalisti seistessa tai kavellessa ei onglemia. Ja yolla sit joskus puutuu..
ap
Mulla oli samanlaisia oireita vuosikausia: ne tuli ja meni. Raskausaikana paheni, välillä ei ollut mitään. Homma räjähti käsiin kun jouduin pieneen liukastumisonnettomuuteen ja välilevy pullistui 3 cm. Hirveä tuska, kaikki oikean puolen lihakset jumissa yms. To make it short: sulla saattaa olla yliliikkuvuutta nivelissä ja välillä hermoa painaa, välillä ei. Suosittelen selkään erikoistunutta OMT-fysioterapeuttia, joka antaa oikeat jumppaohjeet. Mm. venytykset pitää tehdä juuri oikealla tavalla: ei saa tuntua sellaista venytystä kuin normaali venytyksissä, vaan kevyt hermovenytys. Lisäksi saat ohjeita miten keventää painetta selässä ihan arkisissa askareissa. Hae apua nyt! Terv. 2,5 kk sairaslomalla tänä talvena
Mulla on ollut kaksi kertaa elämäni aikana aivan järkyttävä issiastyylinen alaselkäkipu, jossa kipu säteili jalkaa pitkin pohkeeseen asti. Syy ei selvinnyt, mutta lääkäri kirjoitti napromex-nimisen tulehduskipulääkkeen, joka poisti säryn parissa päivässä. Ilmeisesti siellä oli joku tulehdus. Kun käsittääkseni noissa alaselkäkivuissa ensiapuna käytetään yleisesti juurikin tulehduskipulääkkeitä.
Vastaavaan vaivaan auttoi tulehdus-kipulääkityksen jälkeen vyöhyketerapeutti.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:23"]
Mullakin sama vaiva ja ärsyttää, kun sanotaan vaan, että liiku enemmän niin kipu lähtee, kun itsestä tuntuu, että ei todellakaan.
Onko teillä muilla alaselässä samalla puolella sellaista pattia, kuin imusolmuke turvoksissa tai jotain - patti, joka muljuu? varmaan luumun kokoinen, mutta litteä?
[/quote]
Mulla on just tuommoinen, nyt viidettä vuotta... :/ Kipu säteilee perseeseen ja reiteen, samoin lonkka on kipeänä.
Venyttele takareidet kunnolla. Yksi tapa on mennä lattialle makaamaan, oviaukkoon, vasen jalka seinää pitkin suoraksi ylös, oikea jalka on suorana lattialla tai jos sattuu liikaa, koukussa.
Sitten vaihto toisin päin, oikea jalka oviaukon oikealle puolelle seinää pitkin ylös, vasen jalka lattialle.