Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatteko katsoa alle kolme vuotiaan ...

11.07.2006 |

kolme vuotiaille tarkoitettuja videoita ? Meillä on Tomi traktori ja siinä on suositus vasta kolme vuotta. En ole itse katsonut sitä vielä, kun saimme sen vasta mummilta, missä lapsi oli sitä jo katsonut.

Muuten olen aika tarkka, etten ole antanut katsoa filmiä missä on esim. ikäsuositus 7v.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä ei ole pelottavia juttuja. mukavaa maatilajuttua.

meillä yleensä aina ekan kerran uutta katsoessa jompi kumpi vanhemmista katsoo mukana ettei ole iian pelottava jne. 7v-kielettyjä ei katsota, sallittuja ja 3v-kiellettyjä katsotaan lapsen uskalluksen mukaan.

mom pojat kesällä 2v ja 4v

Vierailija
2/9 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla väärässä, mutta eikö Suomessa lasten videoissa suositus ole yleensä vähintään kolme vuotta? Meilläkin on yksi Baby Einstein -dvd, jossa on todella vauvakamaa, juoksenvia koiria jne., ja silti tuo merkintä 3. Monet tutkijathan suosittelevat, ettei alle kolmivuotias katsoisi telkkaria ollenkaan, mistä ehkä tuo suositus? Itse et kerro oman lapsesi ikää. Meillä 1 v 4 kk ei vielä saa katsoa telkkaria.

Miten on, mikä on suositus esim. Teletapeissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että lapsi katsoisi telkkaria. Poika on 2v.8kk. Eikä hänkään ole alle kaksi vuotiaana katsonut kuin muutaman kerran Pikku Kakkosta. Mutta nyt kun on pikkusisko 8kk, olen käyttänyt videoita " lastenvahtina" kun menen vauvaa nukuttamaan. Muutenpoika juoksisi pitkin pihoja, enkä tietäisi missä hän on.

Vierailija
4/9 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

antanut kaikkien lastemme noita katsoa vaikka ikää ei vielä ole 3v. Itse pidän tärkeämpänä sitä että ensin itse katson mitä video sisältää ja arvioin onko se liian jännää omalle lapselleni. Meillä on myös ikärajattomia videoita joita pitäisi kaiken ikäisten voida katsoa mutta näsitä esim. Limikki on niin jännittävä että vasta 5v. esikoine on sitä katsellut koska on liian pelottava pienemmille. Esikoinekaan ei uskalla sitä yksin katsella. En myöskään anna katsoa tv:stä niitä ohjelmia joita en itse ole mukana ensin katsonut eli meillä ei juuri katsota telkkarin ohjelmia. Toisaalta en ole ruvennut nuorimmaisen katsomisia rajoittamaan vaan katsoo sitä mitä isommatkin koska muuten joutuisin osan lapsista sulkemaan yhteen huoneeseen kun joku katsoo videota. onneksi pienemmät eivät jaksa olla kovin pitkään edes kiinnostuneita videoista vaan hetken katsottuaan alkavat puuhata omiaan.

Vierailija
5/9 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika sai 2v. lahjaksi Tomi Traktori DVD:n ja oli suunnilleen ensimmäinen lastenohjelma mitä alkoi oikeasti katsomaan. Nykyään kyllä menee jo Puuha Pete ja pikkukakkosetkin kun ikää on 2v4kk. Tomi on tosi mukava, voithan aina katsoa sen ensiksi itse, niin varmistut sopivuudesta (Tyttöjen Bratz DVD:n kanssa tein näin ja se jäi 6-vuotiaalta katsomatta kun en pitänyt!).

Vierailija
6/9 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle kaksivuotiaasta asti on katsonut tyttö leffoja, jopa mm. nemoa etsimässä, monsterit, tuhkimot, ruususet ym. oikeat leffat. Lisäksi barbapapaa, tomi traktoria, muumeja jne.. Alkuun katsottiin yhdessä, mut nyt (2v8kk) katselee ihan itsekseen niitä. Joissain on aika pelottavia kohtia (esim. Basil hiiressä) ja ikärajatkin taitaa joissain olla 8v?

Vierailija
7/9 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole meilläkään pahemmin ikäsuosituksia katseltu. Tyttö on nyt 3v. ja käydään yleensä yhdessä elokuvissa katsomassa uutuuslastenleffat, viimeksi Pikkukananen. Neiti kiinnostui Teletappivideoista jo alle vuoden ikäisenä.

En yleensä ole mitenkään tiukkana noiden elokuvien suhteen, mutta Hopeanuoli on sellainen kauhistus, mitä meidän talossa ei kyllä katsota.

Kataya rv 14 ja Juuli

Vierailija
8/9 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko ohjelmassa pelottavaa tai sellaista, mitä lapsi ei ymmärrä. Tomi Traktori on aika harmiton, maatilan koneet tekee maatilan töitä... Samoin Puuha Pete on kiva ja pikku kakkosen lastenohjelmat.

Nemoa etsimässä on minusta liian jännittävä alle 3v:lle, samoin Monsterit. Nalle Puhin elokuvat sen sijaan ihan kivoja, mutta silti äiti tai isi katsoo sitä lapsen kanssa.

Minusta vanhemmalla on aika iso vastuu näissä lastenohjelmissa. Ihan kaikkea ei pienelle tarvitse näyttää tai antaa katsoa, etenkään yksin. Mutta toki videoita voi käyttää välillä lapsenvahtinakin ;) Mutta silloin pitää tietää, että näytettävä ohjelma on lapselle sopiva, lasta ei pelota katsoa sitä ja hän ymmärtää sen täysin.

Vierailija
9/9 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin rasittavaa kuin se onkin katsoa samaa videota kahdettakymmenettä kertaa, ei lasta pitäisi jättää yksin videoiden ääreen. Ei pientä, eikä isoa. Tämä on vallitseva näkemys mediakasvatuksessa.

Lapsi käsittää näkemänsä omalla tavallaan ja aikuisen tehtävänä on olla läsnä ja vastailla mahdollisiin kysymyksiin sekä reagoida ohjelmien herättämiin tunnetiloihin. Vaikka kyseessä olisi jo kymmenes kerta Teletappeja, Puuha-Peteä tms., voi lapsi bongata tarinasta uuden, askarruttavan aiheen, josta haluaa puhua.

Meidän kohta 2-vuotias on katsonut vain Teletappeja ja Myyrää (joka on tuttu myös kirjoista). Jopa Teletapeissa riittää jännittäviä ja innostavia hetkiä, esim. kun tappileipä juuttuu Laa-Laan antenniin. Sitä ihmeteltiin sormi suussa ja vakavana, ja juttu jatkui vielä illalla sängyssä kymmenen minuuttia tyyliin: " tappi-eepä, pää' än" .

Suosittelen siis olemaan läsnä, kun lapsi katsoo ohjelmia. Tarinasta riippumatta. Aikuisen on vaikea nähdä, mikä on jännää ja mikä ei.