Suomessa tehdään vuosittain kymmeniä "neitsyysleikkauksia
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013051817033660_uu.shtml
Tehdäänkö nämä veronmaksajien piikkiin vai maksavatko leikkaukset ihan itse?
Kommentit (40)
Mahdolliset komplikaatiot ainakin julkisella sitten mutta muuten tuo väitteesi on klassinen olkiukko. Lisäksi tämä ongelma ei suinkaan ole ainut joka ko väestöön liittyy.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 13:39"]
"Ilmeisesti ei ole tarpeen, että kulttuuri on sellainen jossa tällaista harrastetaan. Ihan supisuomalaisillehan näitä ei tehdä. Hassua, että ymmärrystä riittää vaikka mille jos on mamu. Minusta tämä kommentti kuvaa muutenkin aika hyvin koko tilannetta noin yleensä."
Minusta kuvaa hyvin hommafoormuilaisten intoa ja älyä, että puhuvat leikkauksesta niinkuin Kela sen korvaisi kokonaan, vaikka näin ei ole. Kohta väitätte, että rintojen suurennuksetkin korvataan, jos olisivat suosittuja maahanmuuttajilla?
[/quote]
Itse varmasti maksavat. Ihanaa, että meille Suomeenkin on saatu tämä monikulttuurisuus. Tulee plastiikkakirurgeille ja poliiseille ja monikulttuurisuusasiantuntijoille töitä.
Jos olisit osannut lukea artikkelin, tietäisit, että leikkaukset tehdään yksityissektorilla ja siis maksetaan ihan itse. Jesus näitä uuslukutaidottomia mammoja :o
Leikkaus maksaa tuhansia euroja je kelahan ne taitaa maksaa. Nyt sitten uhkailemaan omaa tyttöystävää että turpaan tulee jos ei ole silikonirintoja ennen avioon mentäessä :)
Yksityisellä tehdään, mutta se ei ole todellakaan pointti. Olennaista on se, että Suomessa elää ihmisiä ja alakulttuureita, joiden naiskäsitys on sellainen, että näihin neitsytleikkauksiin jopa raiskaustapauksissa mennään.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:25"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:38"]
Jos olisit osannut lukea artikkelin, tietäisit, että leikkaukset tehdään yksityissektorilla ja siis maksetaan ihan itse. Jesus näitä uuslukutaidottomia mammoja :o
[/quote]
Lue nyt itse artikkeli tarkkaan.
Leikkauksia tekee Suomessa muutama yksityinen lääkäriasema.
Eli kyllä noi leikkaukset taitaa mennä veronmaksajien piikkiin.
Saas nähdä milloin nämä monikulttuurisuushörhöttimet myöntää, että että meillä ei taida olla mitään opittavaa näitä tietyiltä maahanmuuttajaryhmiltä. Ei mitään. Milloin he tajuavat, että luku- ja kirjoitustaidottomien paimentolaisheimojen on vähän vaikea sopeutua tänne ja että heistä ei ole meille mitään hyötyä, eikä heistä suurin osa ole minkäänlaisia pakolaisia.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:41"]
Yksityisellä tehdään, mutta se ei ole todellakaan pointti. Olennaista on se, että Suomessa elää ihmisiä ja alakulttuureita, joiden naiskäsitys on sellainen, että näihin neitsytleikkauksiin jopa raiskaustapauksissa mennään.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä nämä moniosaajat ovat sitten kivoja. Lisää tänne sitä porukkaa ja äkkiä meidän jäyhien ja hiljaisten suomalaisten sekaan. :)
On tämä niin käsittämätöntä että kultturin nimessä ruvetaan tekemään neistyysleikkaiksia, ei suomen kulttuurissa tarvitse olla neitsyt naimisiin mentäessä, nyt asuvat suomessa ja pitäisi sopeutua, jos ei kelpaa niin aina voi pyytää kelalta avustusta että saa lentoliput takaisin mistä tullut.
[/quote]
Saahan esim. Kelalta korvauksia toimenpiteisiin, jotka tehdään yksityisellä. Toivon, että tämä toimenpide ei ole sellainen..
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:33"]
[/quote]
Edellytyksenä on, että kyseessä on sairauden hoito. Revennyt immenkalvo ei ole sairaus.
Saahan esim. Kelalta korvauksia toimenpiteisiin, jotka tehdään yksityisellä. Toivon, että tämä toimenpide ei ole sellainen..
[/quote]
Millä rahalla luulette, että nuo leikkauksensa maksavat, ihan oikeasti. Ei takuulla omilla, työllä ansaituillaan.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:43"]
Millä rahalla luulette, että nuo leikkauksensa maksavat, ihan oikeasti. Ei takuulla omilla, työllä ansaituillaan.
[/quote]
One word: Kela.
Oon asunut ulkomailla useaan otteeseen, joten tiedän millaista on muuttaa keskelle toista kulttuuria kielitaidottomanakin, mutta mielestäni maahanmuuttajienkin pitäisi ymmärtää, että "maassa maan tavalla". Suomessa naisten ja miesten välillä vallitsee (kutakuinkin) tasa-arvo ja siihen ei kuulu neitsyysleikkaukset. Jos Suomeen muuttaa, tai mihin tahansa muuhun maahan, mielestäni tulisi olla valmis sopeutumaan ja elämään maan arvojen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:28"]
Ihan maalaisjärjellä voit tuosta nyyhkytarinastasi päätellä kummassa maassa toimitaan raa'asti ja siksihän sinä tuon kirjoititkin. Pointti on kai se, ettei kaikkea pidä hyväksyä ja ymmärtää ihan vaan siksi että joku sitä tekee ja että toisilla tulee erilaisen kulttuurinsa ja uskontonsa takia aina olemaan sopeutumisvaikeuksia. Töihinkään ei voi mennä kun on tarkat pukeutumissäännöt niin kyllä se aika vaikeaa on.
[/quote]
Niin, näin länsimaalaisittain ajateltuna. Somalinaiselta kysyttäessä hän vastaa että "ihan maalaisjärjellä voi tuosta tarinastasi päätellä kummassa maassa toteutetaan haurautta ja epäsiveellisyyttä". Kuvitteletko että hartaalle musliminaiselle tämä meidän ympäriinsä paneskelu ja minihameet on yhtään sen hyväksyttävämpää ja paremmaksi ajateltu vaihtoehto kun sikäläiset meidän mielestämme raa'at toimet joilla taataan naisen siveellisyys? Ei heidänkään pidä kaikkea hyväksyä ja ymmärtää siksi että se kuuluu meidän kulttuuriimme. Etkä muuten sinäkään töihin voi mennä tuollaisessa maassa omissa sikäläisittäin niukoissa vaatteissa.
Se on helppo sanoa, että noi leikkaukset on väärin ja pitäisi vaan sopeutua tähän kulttuuriin. Sitten kun on mahdoton päästä oman kulttuurin edustajan kanssa naimisiin koska ei ole neitsyt, tai tapetaan hääyönä kun totuus paljastuu, on helppo myhäillä, että ainakin elin suomalaisittain, vaikken suomalainen olekaan enkä koe kulttuuriakaan omaksi.
Mä voin sanoa näin ihan suomalaisena ateistinaisena, että olisi ollut helvetin mahtavaa päästä tuollaiseen leikkaukseen sillon kun teininä säästin itseäni avioliittoon ihan omien arvojeni takia ilman minkäänlaista uskonnollista/kulttuurista painostusta, ja mut raiskattiin ja neitsyys meni siinä. Ei se olis tapahtunutta millään lailla perunut, mutta olisi saanut jollain lailla "alottaa alusta". Saati sitten jos se raiskaus olis tarkottanut sitä, etten sen takia saa koskaana aviomiestä ja joudun elämään pelossa, että mut tapetaan hääyönä sen takia että mut on joskus raiskattu. Ymmärrän hyvin.
Eikö Kela-korvaukse edellytys ole sairauden tai vamman hoito, eli joku lääketieteellinen syy leikkaukseen pitää olla, jotta saa korvauksen. Tämä pätee ainakin silmäluomien kohotukseen. Korvaukseen saa, jos haittaa näköä, mutta mutta ei silloin, jos haittaa vain ulkonäköä.
Eikö pitäisi keskustella myös tyttölasten ympärileikkauksista? Kuinka paljon niitä tehdään Suomessakin,tai lähetetään tyttöjä leikattavaksi johonkin "vapaamielisempään" maahan?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 22:54"]
Eikö Kela-korvaukse edellytys ole sairauden tai vamman hoito, eli joku lääketieteellinen syy leikkaukseen pitää olla, jotta saa korvauksen. Tämä pätee ainakin silmäluomien kohotukseen. Korvaukseen saa, jos haittaa näköä, mutta mutta ei silloin, jos haittaa vain ulkonäköä.
Eikö pitäisi keskustella myös tyttölasten ympärileikkauksista? Kuinka paljon niitä tehdään Suomessakin,tai lähetetään tyttöjä leikattavaksi johonkin "vapaamielisempään" maahan?
[/quote]
Noi silmäluomileikkaukset on muuten ainakin ihan naurettavia, missä menee raja jollon on "terveyttähaittaava". Meillä on suurimmalla osalla perheestä ja kavereista silmäluomet napsastu just siks kun se on tajuttoman helppoa saada kelan maksamana. Ei tarvitse haitata näköä, voi vaikka sanoa, että joutuu jännittämään otsaansa välillä niin johan hoituu. Mun perheessä (ja mulla) ollut ihan tavalliset luomet, jotka tietysti joskus 30-40-vuotiaana ei ole enää samaa luokkaa kuin teininä, ja käyty hoitamassa. Kyllähän siitä silti joutuu vähän itsekin maksamaan, mutta suurinosa menee kelalle ja mikä tärkeintä, tulee palkallinen saikku.
Idioottimaista, mutta jos noi toimenpiteet teetetään yksityisillä lääkäreillä, niin eihän niihin kukaan voi puuttua.
Yhtä typerää kuin sekin, että länsimaisetkin naiset miehiään miellyttääkseen haluavat pienennyttää tai muuten leikellä häpyhuuliaan, tai tehdä ties mitä toimenpiteita kun luulevat etteivät
kelpaa sellaisina kuin ovat.
Senkus tekevät mitä vaan, kunhan maksavat itse.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 11:43"]
Täysin naurettavaa touhua. Neitsyys on mennyttä ensimmäisen sukupuoliyhteyden jälkeen. Ei sitä millään uusioimmenkalvolla korjata. Mutta pässejä ja tekopyhiähän mamut ovat muutenkin.
[/quote]
Totta. Ihmettelen tosiaan, että täälläkin keskustellaanasiasta ikäänkuin joku leikkaus toisi neitsyyden takaisin. Ei se siitä kalvosta ole kiinni. Toki kouluttamattomat kehitysmaan ihmiset niin saattavat ajatella, mutta en ymmärrä, että joku suomalainenkin. Huh huh.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:43"]
[/quote]
One word: Kela.
Oon asunut ulkomailla useaan otteeseen, joten tiedän millaista on muuttaa keskelle toista kulttuuria kielitaidottomanakin, mutta mielestäni maahanmuuttajienkin pitäisi ymmärtää, että "maassa maan tavalla". Suomessa naisten ja miesten välillä vallitsee (kutakuinkin) tasa-arvo ja siihen ei kuulu neitsyysleikkaukset. Jos Suomeen muuttaa, tai mihin tahansa muuhun maahan, mielestäni tulisi olla valmis sopeutumaan ja elämään maan arvojen mukaan.
[/quote]
Otetaampa asia toisinpäin. Muutat vaikka Somaliaan. Löydät sieltä SUOMALAISEN miehenkin jossain vaiheessa. Koska "maassa maan tavalla ja eletään maan arvojen mukaan", haluat siis ympärileikkauttaa itsesti, ja olla neitsyt avioon mennessä. Ei kun kirurgin pakeille ja immenkalvo umpeen, klitta pois ja pillu pientä neulanpiston kokoista reikää lukuunottamatta ommellen kiinni, kun se on kerta maan tapa ja maan arvojen mukaista? Sitten voit oikein somalialaiseen tapaan sen suomalaisen miehesi kanssa repiä pillusi väkisin auki kun hääyökoittaa.
Ihan oikeesti on niin helppo puhua että aina maassa maan tavalla jne. mutta todellisuudessa sullakin on niin monta perustelua ja "hyvää syytä" siihen mikset toimisi jonkun toisen maan arvojen ja tapojen mukaan,.
[/quote]
Siinä on vaan yksi juttu; siellä Somaliassa miehet eivät niinkään ylläpidä tätä ympärileikkaustapaa, vaan naiset. Se on suuri häpeä, jos äiti ei ympärileikkauta tytärtään; se tarkoittaa että äiti huolehdi tyttärensä siveydestä, eikä tulevasta avioliitosta vähääkään.
Sellaista äitiä halveksutaan.
Ihan maalaisjärjellä voit tuosta nyyhkytarinastasi päätellä kummassa maassa toimitaan raa'asti ja siksihän sinä tuon kirjoititkin. Pointti on kai se, ettei kaikkea pidä hyväksyä ja ymmärtää ihan vaan siksi että joku sitä tekee ja että toisilla tulee erilaisen kulttuurinsa ja uskontonsa takia aina olemaan sopeutumisvaikeuksia. Töihinkään ei voi mennä kun on tarkat pukeutumissäännöt niin kyllä se aika vaikeaa on.