Nettikoukusta
Olen yrittänyt päästä nettikoukusta irti. Hetkellisesti se on onnistunut keksimällä muuta tekemistä. Mutta se on ollut vain ulkoisen käyttäytymisen muutos. Tänään se iski, oivallus!
Nettikoukku = jumittumista negatiivisiin tunteisiin. Jään niihin kiinni kuin juoksuhiekkaan ja pojen itseäni syvemmälle. Hmm, ai ei sano mitään?
Konkreettisesti: heti aamulla Facebook auki. Ikivanhojen tuttujen kuulumisista ja saavutuksista lukemista. Koukku menneisiin, merkityksettömiin ihmissuhteisiin. Kateus. Huonommuuden tunne siitä, että en itse koe saavuttaneeni mitään.
Sitten vähän blogeja. Yleensä liikuntablogeja. Olen itse onnistunut laihduttamaan reilusti, mutta en ole julkaissut tuloksiani eikä minua juuri kukaan tapaa eli en ole saanut palautetta. Kateus. Yksinäisyyden tunne. Silti salaa ajattelen, että olen kyllä timmimpi kuin tuo ja tuo..
No sitten tietenkin Aihe vapaata ;) Täällä sitten jauhan noissa vanhoissa kaverisuhteissa tapahtuneita vääryyksiä, omaa aikaansaamattomuutta elämässä. Käyn vähän katsomassa haukuttujen bloggaajien kirjoituksia, ja saan hetkellistä ylemmyydentuntoa johonkin, kun se Mungo-Annakin melkein myöhästyi siltä lennolta.
Netti ei ole minulle viatonta viihdettä, vaan jotain millä ensin avaan haavani ja sitten tarvitsen niihin keinotekoista lääkettä.
Kommentit (8)
Minä ulkosuomalaisena käyn haukkumassa Suomen täällä av:lla ja tunnen hetken voitonriemua.
Itse jätin fb:n muutama vuosi sitten. Kaikenlaiset typerät kutsut ties mihin sovelluksiin alkoi kyrsimään. Niin ikään tuttujen ja puolituttujen mukahauskat tilapäivitykset. Tykkää siitä, tykkää tästä. Mennään seuraavaan fb:n raivostuttavaan seikkaan, eli niihin mainoksiin siinä oikeassa reunassa. En tiedä onko niitä enää yhtä paljon, vai jopa vielä enemmän kuin silloin pari vuotta sitten. Yritin niitä aikani poistella valitsemalla niistä "harhaanjohtava", kunnes huomasin että poistuneen tilalle tulee aina uusi mainos. Harhaanjohtavalla en tarkoita nyt sitä, että mainoksen linkki veisi väärälle sivulle, vaan on harhaanjohtava fb:n omasta sisällöstä. Eli vie minut mainostajan sivuille.
Jos et ole facebookissa, et saa gigantin fb-sivuja tykkäämällä osallistua arvontoihin, et myöskään aurinkomatkojen. No eipä tällä persaukisella olisi varaa muutenkaan matkustaa paitsi pummilla. "Ilmaisella" risteilylläkin rahat kuitenkin menee tuliaisiin. Tai kurkusta alas.
Sosiaalinen media on ihmiskunnan syöpä ja se vain leviää. Tilapäivitykset ja kutsuihin vastailut on jo melkein rinnastettavissa kännyköihin ja siihen kuinka täytyy jatkuvasti olla tavoitettavissa. Ja kun haluat omaa rauhaa, etkä vastaa puheluihin tai kutsuihin, olet omituinen. Ensin oli kännykät, sitten sosiaalinen media. Nyt ne kulkee sujuvasti älypuhelimessa mihin ikinä menetkään.
Kävin tiistaina Suomenlinnassa. Poltin typeryyttäni käsivarteni ja kämmenselkäni kun olin siellä seitsemän tuntia auringon alla ilman rasvaa. Paluumatkalla junassa kohti Vantaankoskea katselin kun kaksi kolmesta ihmisestä räplää kännykkäänsä matkan aikana. Yhdellä aasialaisneidolla taisi olla iPad. Kiitän vain onneani, ettei se hemmetin Angry Birds tunnari alkanut soimaan missään vaiheessa. Ties kuinka pitkä vuodatus tästä olisi silloin tullut.
Juhani, 32
Ihan kuin minun näppikseltä!! Hyvin kirjoitit!
Itseäni myös oksettaa ja ahdistaa oma käytökseni. Tunnen itseni sadistiksi, kun luen päivästä toiseen fb:sta toisten ihanaa elämää-päivityksiä ja matkoja. Ja samoin blogeista luen niistä täydellisistä elämistä.
Olen miettinyt asiaa miksi teen tätä?? Elämäni olisi paljon antoisampaa, kun keskittyisin vain siihen omaan elämääni ja löytäisin sieltä ne hyvät asiat.
Vaikkei ne tällä hetkellä olekaan kaukomatka tai rakkauden ensihuuma.
Millä siis päästä eroon näistä fb:n ja blogien lukemisesta, jotka 90% ovat pelkkää kulissia??
Ja päästäkseni nettikoukusta pelkkä "muun tekemisen keksiminen" ei riitä.
Jos annan anteeksi menneelle, lopetan vertailun muihin, päästän egostani irti ja myönnän olleeni väärässä niissä asioissa mistä Av:lla tilitiän, voin avautua uudelle elämälle. Sellaisella, jossa ei ole tarvetta tällaiselle nettikierteelle.
Entäpä, jos kieltojen ja rajoitusten sijaan korvaisit Av:n lukeisen jollakin toisella nautinnolla? Jollain vähemmän sielua myrkyttävällä. Kuuntele vaikka ihanaa musiikkia!
Eikö netissä ole mitään, mikä ei aiheuta kateutta? Pelaa vaikka jotain peliä. Vai tuleeko Farmvillessäkin kateus naapurin peltoja kohtaan?