Miten kestän koko raskauden ILMAN FETA-JUUSTOA?????
Apua. Kaikesta muusta voin luopua paitsi fetasta. Millä ihmeellä mä sen korvaan????
Kommentit (23)
ei kaikkea kannata ottaa niin tosissaan , ite olen syonnyt feta juustoa kaikkien kolmen lapsen raskauden aikana, kaikkeahan kielletaan nykyjaan , Jarki kateen vaan =)
Mutta Suomessa myytävät fetat ja fetan tyyppiset juustothan on pastöroituja, joten miksi niitä ei saa syödä. Mä söin viime raskaudessa oikein paljonkin ja niin olen syönyt tässäkin raskaudessa.
Laita fetaa kuumennettaviin ruokiin.
Eikö sitä saa syödä raskaana ollessa? Hups..
Entäs (Arlan?) vihertävässä grandi-purkin näköisessä pakkauksessa oleva feta? Sitä nyt ainakin luulisi saavan syödä.
Minä ainakin söin pehmeitä juustoja koko raskauden ajan hyvällä ruokahalulla. Suositukset sen suhteen on ristiriitaisia. Toiset sanoo että voi syödä kunhan on pastöroidusta maidosta tehtyjä (kuten useimmat fetat) ja jotkut taas ettei mitään pehmeitä juustoja.
mä olen ainakin syönyt fetajuustoa ihan tyytyväisenä kaikki raskauteni
Ei se neuvolan sana ole laki. Itse olen osaa noista syömäsuosituksista noudattanut, osaa en. Juustoja olen kyllä vedellyt jos mieli tekee.
mietippä ap kuinka monta kertaa eläissäsi olet sairastunut listeriaan? Entä sukulaisesi? Ystäväsi? Minä en tunne ketään joka olisi 34vuoden aikana sairastunut listeriaan omassa tuttava piirissäni. Että niin kauhean mahdollinen se tauti on ihan normi ruokavaliolla.
Toki minäkään en ihan turhia riskejä ota ja esim raakaa kalaa en missään nimessä syö enkä homejuustoja ja muita pastoröimattomia maitotuotteita. Mutta suomalaista fetajuustoa nyt sentään uskaltaa syödä :)
Käyttäkää sitä omaa järkeä ja selvittäkää MIKSI joku suositus on niin kuin on. Pehmeät juustot on kielletty JOS ne on tehty pastöroimattomasta maidosta listeriariskin vuoksi.
Eräs tuttavani sai listerian Blå Castellosta.
Voi hyvä luoja tätä hysteriaa! Mikset voi syödä fetaa?
Mä oon ollu aina kunnon kapinallinen ja syönyt joka raskaudessa graavilohta joulun aikaa! ;D
Ei se minusta hysteriaa ole jos on huolissaan raskaudesta ja vauvan terveydestä. Listeriahan voi saatuna aiheuttaa sikiön kuoleman ja keskenmenon ja sen voi saada pehmeistä pastöroimattomista juustoista.. En itse ole ollut huolissani siitä, katsonut kuitenkin tarkkaan jos olen fetaa syönyt. Ja kohtuudella tietty ;)
Mä söin Apetinaa viimeksi tänään ja raskausviikkoja 37.
onneksi sain kaikki lapseni parikymmentä vuotta sitten, silloin varoiteltiin vain alkoholista ja tupakasta..
Mä tunnen listerian saaneen, jonka lapsi on syntynyt lievästi vammautuneena sekä tiedän tuttavapiirissä kaksi kohtukuolemaa, jotka tod näk johtuneet listeriasta. Tiedän myös toksoplasman sairastaneen, jonka poika vakavasti sairas tänä päivänä.
Vaikka sairastuminen näihin varsinkaan Suomen oloissa ei ole kovin todennäköistä, se on silti mahdollista, ja jos näin ikävästi sattuisi käymään, se olisi seurauksiltaan vakavaa. Muistuttaisin myös siitä, että raskausaikana vastustuskyky on alhaisempi kuin normaalitilassa, mikä lisää (sitä suhteellisen pientä) riskä. Välimeren maissa, joissa näistä suosituksista ei juuri puhuta, sairastutaan listeriaan ja toksoplasmaan huomattavasti useammin raskausaikana kuin Pohjoismaissa. Kyllä niihin suosituksiin ihan perusteet on, mutta tietysti jokainen tekee oman riskianalyysinsä.
Siis kertokaa nyt, voiko raskaana olevalle tarjota aurajuustopiirakkaa?
Muistan kuinka mun exä hysteerisenä toimitti meidän kissat hoitoon ja kuori mulle banaanitkin toksoplasman pelossa, koska pelkäsi vammaisia ihmisiä yli kaiken.
3 vuotta myöhemmin oli kehitysvammaisen pojan yh. Ehkä se pelko on karissut pitkän yh-taipaleensa aikana.
t: 12