E-pillereiden jälkeinen toivottomuus
Hei kaikki! Lopetin Yasminien syömisen kahdeksan vuoden jälkeen helmikuun lopussa. Tyhjennysvuoto tuli ihan normaalisti, mutta sen jälkeen ei ole ollut merkkiäkään kuukautisista, ja nyt on mennyt melkein jo kolme kuukautta. Raskaana en ole, sen olen varmistanut naurettavan monta kertaa. Onko niin, että ennen kuin luomumenkat alkavat, niin en voi raskaaksi tullakaan? Että raskaustestejä ei kannata ostella, vaan kuukautisia odotella? Koska lääkäriin meno olisi ajankohtaista? Muistaakseni menkat olivat epäsäännölliset jo silloin, kun pillerit aikoinaan aloitin. En tiedä, onko kuvitelmaa, mutta olo hormonien jättämisen jälkeen olo on ollut tasaisempi ja iloisempi, vaikka en pillerien aikanakaan ollut tyytymätön eloon ja oloon.
Kommentit (4)
Moi Liinoja!
Kuten Omamaamansikka tuossa jo kertoikin, niin raskaaksi voi kyllä tulla jo ennen menkkojen alkua jos munasolu irtoaa. Sitähän on ihan mahdoton ennustaa, että koska irtoaa ja irtoaako mutta mahdollista se on.
Minulla meni aikanaan kanssa toista kuukautta ennen kuin menkat alkoi pillereiden lopetuksen jälkeen. Sitten ne tulivatkin aivan täsyin epäsäännöllisinä useita vuosia. Silloin minulla käynnistettiin vuoto useita kertoja terolut-kuurilla, jota lääkäri suositteli jos kierto venyi yli 1,5kk mittaiseksi. Jos siis sinulla ei vuotoa ala näkymään, voit minusta ihan hyvin mennä gynelle ja kertoa lapsihaaveesta sekä menkkojen alkamattomuudesta. Luultavasti sinut tutkitaan, otetaan papa yms (jos ei ole otettu hetkeen) ja saat sitten terolut-kuurin tai vastaavan, joka käynnistää menkkasi. Tsemppiä lääkärireissuun -siellähän saattaa selvitä, että ootkin jo raskaana, etkä mitään käynnistävää kuuria tarvitsekaan =).
RM
moi
useita vuosia sitten, suhteeni päättyi ja lopetin pillerit (söin niitä n. 2 vuotta, ensin yasmineja ja sitten merciloneja) keväällä. yhtäkkiä havahduin siihen, että minulla ei ole ollut kuukautisia koko kesänä. tiesin, etten voi olla raskaana, koska en ollut tuona aikana kertaakaan yhdynnässä. odottelin menkkoja, mutta kun niitä ei puoleen vuoteen tullut kävin lääkärissä. minulle tehtiin gynekologinen tutkimus ja otettiin verikokeita. kaikki oli kuitenki niiltä osin kunnossa ja sain jonkun lääkekuurin, joka käynnisti kuukautiset, en muista lääkkeen nimeä. kun söin niitä ohjeen mukaan minulla oli kuukautiset kahden viikon välein joten lopetin niiden syömisen. sitten ei taas tullut pariin kuukauteen menkkoja. sitten aloitinkin uuden suhteen ja hankin jälleen e-pillerit. tammikuussa (söin merciloneja 4 vuotta) lopetin niiden syömisen ja menkat alko normaalisti.
mulla on siis kahdenlaisia kokemuksia, joko menkat ei ala millään tai sitten täysin normaalisti. en tiedä sitten, aiheuttiko juuri yasminet tuon "menkattomuuden" vai oliko vaan sattumaa... kannattaa käydä lääkärissä, on se lasten tekokin helpompaa jos tietää missä mennään! :)
Minulle gynekologi sanoi, että kolme kuukautta kannattaa kuukautisia odotella ja jos ei sitten ala kuulua niin pitäisi mennä uudestaan vastaanotolle!
Hei vaan! Itselläni meni e-pillereiden lopettamisen ja tyhjennyvuodon jälkeen 50 päivää ennenkuin luomumenkat alkoivat. Raskaaksi voi tulla heti, joten voit jo olla raskaana vaikkei luomukuukautisia ole tullutkaan :). Pitkittynyt kierto voi tosin myös jäädä ovuloimattomaksi tai ovulaatio voi tapahtua todella myöhäisessä vaiheessa.
Raskaaksi voit siis tulla heti ensimmäisestä kierrosta. Pitkittyneet kierrot todella raastavat hermoja joten tsemppiä!