Soitetaanko teille aamulla ja pyydetään/vaaditaan tulemaan töihin myöhemmin?
Minulle soitettiin tänä aamuna.
Juuri eilen töissä vaihdeltiin ja pohdittiin vuoroja. Sovittiin, että minulle ei tulekaan iltavuoroa, vaan yksi päivävuoroista. No ehdin jo kaikki aamuhommat tehdä, koska olin menossa jo kohta töihin. Äsken sitten soittivat ja sanoivat, että älä tulekaan, vaan tule vasta niin että teet iltavuoron. Kiva :( Olin jo eilen miettinyt, mitä illalla tehdään kun ollaan kerrankin kaikki kotona. No nyt ei sitten mitään tehdäkään.
Onko tämä oikein?
Kommentit (2)
Tietysti työnantaja voi viimetipassakin KYSYÄ kävisikö vaihto, mutta työvuorojen ilmoittamisesta etukäteen on ihan sopimusehdot. Jo se, että työvuoroista sovitaan edellisenä päivänä on laitonta. Alla lainaus työsuojelulain linjauksista:
"Vuorotyöstä on laadittava työvuoroluettelo, josta käy ilmi säännöllisen työajan alkamis- ja päättymisaika. Luettelo tulee tehdä mahdollisimman pitkälle ajalle ja se tulee saattaa nähtäville viikkoa ennen työjakson alkamista."
Minä olisin sinun tilanteessasi sanonut, että valitettavasti vaihto ei nyt käy; olen jo tulossa töihin enkä pääse tänään iltavuoroon. Niin yksinkertaista se on. Arvostakaa nyt ihmiset vähän itseänne työntekijöinä ja aikuisina yksilöinä: jokaisella on oikeus omaan elämään eikä työ saa hallita kohtuuttomasti ajankäyttöä. Totta kai myös vuorotyöläisen täytyy voida suunnitella elämäänsä ja vapaa-aikaansa etukäteen. Sinä et kai, ap, ole missään päivystystyössä (tai jos olet, saat siitä päivystyskorvauksen). Uskomatonta, että et tiedä tuon olevan laitonta ja että suostut tuollaiseen!
voi sitä ehdottaa mutta ei sun tarvii suostua..