Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kateus entistä luokkakaveria kohtaan

Vierailija
12.07.2020 |

En ymmärrä miten hän on saanut elämänsä noin raiteilleen ja mennyt meistä tunnollisista oppilaista ohi. Somen perusteella sijoittaa aktiivisesti, nytkin ostanut itselleen 2 uutta sijoitusasuntoa.

Itse lähdin vielä ekan ammatin jälkeen lukemaan toista ammattia paremman palkan perässä. Opinnot oli haastavia, otin lainaa. Tällä luokkakaverilla nähtävästi 2 lastakin, omakotitalo ja suorittanut myös ensimmäisen ammatin jälkeen vieläpä KAKSI ammattia? Miten helvetissä rahat riittää tollaseen? Niin, ja se matkustelu. Itse säästin vuoden, että pääsin Espanjaan.

Itse lapsettomana ihmisenä en saa säästettyä edes 300 e kuussa, vaikka palkka n. 3400 e kuussa. Asun kämäisessä rivarissa vuokralla. Edelleen maksan toisen ammatin opintolainaa.

Tiedän, ettei tuo luokkakaveri ole saanut perintöä, tuo nainen on huonoista lähtökohdista (molemmat vanhemmat juoppoja) ja tosiaan 18-vuotiaana sekoili päihteiden kanssa pienen hetken. Olin ihan varma, että tuosta muijasta ei koskaan tulisi mitään. Nyt sitten elintaso noussut hurjasti vuosien aikana, vaikka pieniä lapsia ja vielä vasta 30-vuotiaasta kyse. Olin yksi päivä niin masentunut kun olin vieraillut taas tuon naisen profiilissa, etten hymyillyt koko päivänä.

Miten tällaisesta kateudesta pääsee eroon? Luotinko liikaa omiin ajatuksiini silloin 18-vuotiaana, kun ajattelin, että ns. huonoista perheistä tulevat ovat aina alhaalla ja itse voin aina verrata itseäni tuohon naiseen, vielä yli 10 vuoden päästäkin? Kukaan ei kertonut, että tulisin olemaan näin luuseri itse.

- ja en ole provo. Minut opetettiin kai, että ne ketkä tulevat huonosta suvusta jatkavat myös sen suvun toimintatapoja.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä aivan oma vikasi jos et tuollaisesta palkasta saa edes 300€ säästöön.

Tyhmät ne ei ikinä menesty.

Vierailija
22/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, näitä lokeroihin luokittelijoita tapaa edelleen työpaikoilla. Edellisessä työpaikassa, mut oli luokiteltu entisen koulukaverin ansiosta narkkariksi. Ilmeet olivat näkemisen arvoiset, kun tutustuivat minuun enkä ollutkaan mikään luuseri ”sossupummi”, vaan terveellisesti elävä nuori nainen, jolla on sijoitusasuntoja, varallisuutta lomailla viisihenkisen perheen kanssa ja ostaa auto käteisellä. Oli tosi harmi, kun en edes tupakoi, niin en päässyt niiden ”jumalporukoihin”, joissa puhuttiin muista pahaa ja mietittiin itse mistä saisi rahaa ennen tilipäivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vaikeudet kasvattavat ihmistä. Ne, jotka tulevat huonoista lähtökohdista eivät välttämättä mieti liikaa mitä muut ajattelevat, he näkevät tilaisuuden, koska ovat joutuneet mahdollisesti jo lapsena elämään kädestä suuhun. He eivät jää odottamaan, että joku toisi mahdollisuudet heille, he luovat itse mahdollisuuksia ja tilaisuuksia menestyä.

Ties vaikka tämä kuvailemasi nainen loisi parhaillaan loistokasta bisnestä, jolta sinä joku päivä otat palveluita vastaan. Kaikki on mahdollista.

T: Luuseriksi jo teininä rankattu - nykyinen menestyjä.

Vierailija
24/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas arvostan suunnattomasti entistä luokkakaveriani, joka ponnisti huonoista lähtökohdista. Esim. hänen äitinsä oli hakattu hänen katsoessa vierestä, äiti oli yrittänyt tappaa itsensä tän mun kaverin edessä, molemmat vanhemmat olivat umpijuoppoja ja tää tyttö sairastui teininä syömishäiriöön, sen kautta ajautui huumeporukoihin, mutta selvitti tiensä ulos. Nykyään tienaa paremmin kuin minä, on kauniimpi ja terveempi kuin minä, hänellä on lapsia, ok-talo, ihana mies ja varallisuutta yllinkyllin. Ja kuvitelkaa, minusta hän on ansainnut kaiken onnen. Käsitän jotenkin, että hänen elämänsä alkoi vasta kun hän oli 20-vuotias, aiempi elämä oli ollut pelkkää painajaista.

Vierailija
25/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, näitä lokeroihin luokittelijoita tapaa edelleen työpaikoilla. Edellisessä työpaikassa, mut oli luokiteltu entisen koulukaverin ansiosta narkkariksi. Ilmeet olivat näkemisen arvoiset, kun tutustuivat minuun enkä ollutkaan mikään luuseri ”sossupummi”, vaan terveellisesti elävä nuori nainen, jolla on sijoitusasuntoja, varallisuutta lomailla viisihenkisen perheen kanssa ja ostaa auto käteisellä. Oli tosi harmi, kun en edes tupakoi, niin en päässyt niiden ”jumalporukoihin”, joissa puhuttiin muista pahaa ja mietittiin itse mistä saisi rahaa ennen tilipäivää.

Sama tarina. Sitten kun niille selvisi todellinen tilanne, niin yhtäkkiä alkoi kamala mielistely. Kuvottavaa.

Eräs jätkä sanoi mua juopoksi koko tiimin edessä. Ikinä en aikaisemmin ollut tehnyt töitä kyseisen herran kanssa, enkä edes jutellut, mutta tiesi mun olevan luuserijuoppo. Juopon leiman antoi nainen, jonka kanssa oli aiempina vuosina ollut pari kertaa ulkona ja juonut hänen jatkuvasti tyrkyttäviä shotteja, joista minulla meni pää sekaisin nopeasti. Naisella kroppa kesti sen sijaan viinaa hyvin. Tuo meininki ei sopinut minulle, joten se jäi pariin kertaan ne tekohauskat bileet. 

Mä vaan katsoin sitä miestä ja mietin kuinka tyhmä voi joku olla. Vaihdoin työpaikkaa. Nyt näitä meni keväällä työpaikka alta.  Toivottavasti mukavat heistä saa nopeasti uuden työn. 

Vierailija
26/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ihana tarina. On mukava aina kuulla, että joku sieltä vaikeista oloista pääsee eteenpäin kaikesta ulkopuolisten lannistuksesta ja epäilyistä huolimatta. Tällainen inspiroi.

Kateus on myrkkyä, joka kalvaa. Annanpa neuvon, joka on auttanut itseäni, kun joskus harvoin olen kateutta tuntenut: mieti tarkkaan mistä asioista itse asiassa olet kateellinen ja miksi. Silloin pystyt ehkä erittelemään sen, mitä haavetta kohti haluat itse lähteä kulkemaan. Aseta tavoite ja tee töitä sen eteen, omalla tavallasi. Jos et tähän kykene, on turha kadehtia vaan sitten pitää hyväksyä että sinun pitää löytää erilaiset unelmat, joihin on mahdollisuus suuntautua.

Vai luuletko, että tämä kyseinen ihminen on vain saanut asioita? Ei, kyllä hän on määrätietoisesti pyrkinyt tavoitteisiinsa.

Vierailija
27/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa ihana tarina. On mukava aina kuulla, että joku sieltä vaikeista oloista pääsee eteenpäin kaikesta ulkopuolisten lannistuksesta ja epäilyistä huolimatta. Tällainen inspiroi.

Kateus on myrkkyä, joka kalvaa. Annanpa neuvon, joka on auttanut itseäni, kun joskus harvoin olen kateutta tuntenut: mieti tarkkaan mistä asioista itse asiassa olet kateellinen ja miksi. Silloin pystyt ehkä erittelemään sen, mitä haavetta kohti haluat itse lähteä kulkemaan. Aseta tavoite ja tee töitä sen eteen, omalla tavallasi. Jos et tähän kykene, on turha kadehtia vaan sitten pitää hyväksyä että sinun pitää löytää erilaiset unelmat, joihin on mahdollisuus suuntautua.

Vai luuletko, että tämä kyseinen ihminen on vain saanut asioita? Ei, kyllä hän on määrätietoisesti pyrkinyt tavoitteisiinsa.

Tuo ajatus että joku ”vaan saa kaiken” on myös todella ärsyttävä, kun itse on vuosia tehnyt jonkun asian eteen töitä. ”Helppohan sinun on..” no ei ollut helppoa, mutta tein sen silti.

Vierailija
28/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Ei auta se ajatus, ettei toisen onni ole minulta pois.

Uskon, että olin jotenkin kateellinen omalle kateudenkohteelleni jo ennen hänen menestymistään.

Typerä ja hupaisa tuo "ei ole minulta pois"-sanonta. Sehän nimenomaan on pois! Jollakin on jotain mitä itsellä ei ole.

Vielä typerämpi: "Ei niitä rahoja saa mukaansa hautaan". No shit, kuka niillä haudassa mitään tekisikään?  Kerran eletään ja isosta omaisuudesta on ensisijaisesti selvästi enemmän iloa ja hyötyä kuin haittaa. 

Vierailija
29/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajatus että joku ”vaan saa kaiken” on myös todella ärsyttävä, kun itse on vuosia tehnyt jonkun asian eteen töitä. ”Helppohan sinun on..” no ei ollut helppoa, mutta tein sen silti.

Aina tarvitaan myös onnea. Aina. Se näiltä olen tehnyt asian eteen pajon töitä elvistelijöiltä tuppaa iloisesti unohtumaan. 

Vierailija
30/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tarvitaan myös onnea. Aina. Se näiltä olen tehnyt asian eteen pajon töitä elvistelijöiltä tuppaa iloisesti unohtumaan. 

Joo mutta se ei vesitä sitä omaa työtä ja panostusta.

Vierailija
31/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sä et lapsettomana sinkkuna saa säästettyä 300e/kk noista tuloista?

Se on totta että kahden aikuisen taloudessa on helpompaa ostaa omakotitalo, sijoittaa ja matkustaa mutta ei se nyt mahdotonta ole sinkullekaan.

Ihan turhaa käytät energiaa jonkun entisen luokkakaverin kadehtimiseen. Huonoista lähtökohdista huolimatta ihmiset on ihan itse vastuussa elämästään, niin olet sinäkin vaikka olet paremmat kortit saanut. Käytä ne fiksusti. Ei taivaasta tipahda kellekään omakotitaloa, sijoitusasuntoja eikä ulkomaanmatkoja.

Tuolla asenteella vaikka sulle kaikki tippuisikin, et olisi kuitenkaan tyytyväinen.

Vierailija
32/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää että en ole yhtään perehtynyt mitä kenestäkin on tullut ja missä asuu tai mitä tienaa 😄

Vierailija
33/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se luokkakaveri ei ole tuhlannut aikaansa muiden kyttäämiseen ja kateuteen, vaan keskittynyt omaan elämäänsä?

Vierailija
34/35 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se luokkakaveri ei ole tuhlannut aikaansa muiden kyttäämiseen ja kateuteen, vaan keskittynyt omaan elämäänsä?

Tämä!

Vierailija
35/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun olette vastailleet. Ymmärrän tämän aloituksen aiheuttavan inhoa. Siksi tästä avauduinkin, kun on niin ristiriitainen fiilis ja mietin miten voin ajatella tällä tavalla.

Olen myös aina ajatellut, että kilttinä oppilaana ja tyttönä pääsen pitkälle, muttei se ole mennyt niin. Tuntuu että tämä luokkakaveri saa oikeasti kaiken sormia napsauttamalla. En edes ymmärrä, miten pääsi ensimmäisestä ammatista läpi, kun ei ollut koskaan koulussa vaan jossakin muualla viettämässä pinnallista elämää pintaliitäjien kanssa. Jo tuolloin huomasin, että jotkut ovat vaan etuoikeutettuja tai osaavat pelata korttinsa jotenkin paremmalla taktiikalla kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi