Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo joka ei halua olla mummo? :(

Vierailija
15.05.2013 |

Näin meillä. Kyseessä siis on mieheni äiti, joka ei selvästikään halua olla mummo eikä sen puoleen oikein äiti saati anoppikaan.

Pahalta tuntuu. Pari kertaa vuodessa nähdään, silloinkin ne ollaan aina me jotka käydään kylässä. Tunnelma on aina kuin ventovieraassa paikassa, lapsetkin vierastavat ihmistä, joka on kylmä kuin jääpuikko ja käpertynyt itseensä kuin simpukka. Miehen mukaan äitinsä ei ole koskaan osoittanut lämpöisiä tunteita, ei koskaan puhunut tunteista tai vaikkapa vain ohimennen halannut: ei osaa ja tuskin edes haluaa tällaisia huomionosoituksia jakaa tai saada. Tämä on mielestäni varsin mielenkiintoista, kun anoppini vielä elossaoleva äiti (isomummo) taas on aivan ihana ja lämmin, halaileva ja rakastava ihminen.

Turha on tätä äitiä/mummoa kutsua kylään tai juhliin, ei tunnu mummoa kiinnostavan. Jättää AINA tulematta, selityksenä joku utopistinen tekosyy jos edes vaivautuu ilmoittamaan. Niillä harvoilla kerroilla kun mummo on vaivautunut pikavierailulleen (tapahtunut ehkä 3 kertaa kuluneen kymmenen vuoden aikana) ollaan aina yritetty kohdella häntä mahdollisimman lämpimästi ja rakastavasti, että hänellä olisi tunne, että kuuluu meidän perheyhteisöömme. Turhaahan se on ollut. Minkäänlaista vastavuoroisuutta ei tunnu tämä ihminen tuntevan.

Ollaankohan me ainoita? Lähipiiri tuntuu olevan täynnä rakastavia mummeleita ja mammoja, jotka osallistuvat jälkipolvien elämään monilla tavoilla. 

Kommentit (282)

Vierailija
41/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:00"]

Mihin tästä keskustelusta unohtuivat vaarit ja isoisät? 

[/quote]

Miehet saa tehdä valintoja, millaisia isiä ja isovanhempia ovat. Vain naiset on kuristettu siihen ahtaaseen kaavaan, että ensin uhraudut omien lasten takia ja jätät uran ja muun elämän. Sen jälkeen jatkat lapsenlapsien hoidolla ja odotat aikaa, että sitku joskus kun on omaa aikaa, teen niitä omia juttuja.

En todellakaan koskaan ole kuullut miesten itkevän ja valittavan, että anoppi ei hoida lapsia ja ole lämmin mummo.

Alan näitä ketjuja lukiessa ymmärtämään enemmän vapaaehtoisesti lapsettomia.

Vierailija
42/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä naisten oikeuksien ja itsenäisyyden korostamisen maassa ap:n "mummu" on priimanainen. Ei tarvitse ketään, sen kun nauttii elämästään ihan omillaan. 

Sellaisia mummuja  on Suomen maa kokoajan enemmän vaan pullollaan. Koskevat ne naisten oikeudet ja oikeus itsenäiseen elämään myös mummuikäisiä. Onnea hänelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin tuolla jossakin välissä sanottiin: ihan uskomaton keskustelu. 
Pääpiirteissään siis ihan okei, että mummoikäisenä (huomioikaa, että nykymummot ovat entispäiviin verraten nuorempia ja hyväkuntoisempia) voi hylätä tyystin lapsensa ja lapsenlapsensa periaatteella "Ei huvita, en koskaan edes halunnut lapsia!". 

Pari huomiota: 
1. Entisaikoihin ei ollut vaihtoehtoja, oli pakko hankkia lapsia ja nyt harmittaa --> missä vaiheessa on lapsen syy, että hän on tupsahtanut maailmaan? Kurja kohtalo, mutta ei lastaan siitä tarvitse rankaista. Ja kyllä välittäminen ja muu ovat tahdonkin asioita. 
2. "Onks pakko jos ei taho" --> kun olin varhaisteini, ei huvittanut mennä mummolaan ja oli silti pakko kun ei ne mummot siinä joka päivä ole (paappoja ei ollut enää elossa). Ja nykyään näen tämän "pakon" rikkautena, olen saanut hyvät juttutuokiot ja loistoseuraa omasta mummostani. Eikä minua ole muutenkaan huvittanut enää aikuisenakaan mennä häihin sun muihin kun olisi niin paljon muutakin "kivaa tekemistä". Mutta kyllä elämään kuuluu ne velvollisuudetkin. Ja ennen kuin joku vetoaa paniikkihäiriöön ja sataan muuhun: suu auki ja selittää syy asianomaisille ja tulla kahville/tarjota kahvit sitten myöhemmin, jos oikeasti ei kunto piisaa. 
Ja pakko lisätä: minä oikeasti luulin että tämä "onks pakko" mankuminen kuuluu niille perheen pienimmille joilla jää kiva legoleikki kesken. On ihan uskomatonta kuulla tätä ihan aikuisten suusta kun kyse on että joskus kerran-pari vuodessa pitää - herran tähden - sukuloida lähisukulaistensa kesken. Onko se vuodesta paljon? Siinä on 363 päivää lukea ja harrastaa ja tehdä omia juttujaan. 
3. EI KUKAAN TÄSSÄ OLE LEIPOMASSA KENESTÄKÄÄN PULLANTUOKSUISTA MUMMOA! Onko se paljon vaadittu että saisi joskus nähdä oman mummonsa ja ehkä vaihtaa silloin tällöin pari sanaakin, soitella? Oli se sitten kahvipöydässä tai vaikka baarissa kaljatuopin ääressä. 

... Äh, en minä jaksa enää edes selostaa näitä. En uskonut koskaan edes lukevani näin typerää keskustelua. Ne asiat, joita vanhempani opettivat minulle kun manguin ettei huvita mennä mummolaan, tulee nyt esiin kun mummot mankuvat ettei huvita mennä lapsen perheen luokse. 

Vierailija
44/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 10:29"]

Tässä naisten oikeuksien ja itsenäisyyden korostamisen maassa ap:n "mummu" on priimanainen. Ei tarvitse ketään, sen kun nauttii elämästään ihan omillaan. 

Sellaisia mummuja  on Suomen maa kokoajan enemmän vaan pullollaan. Koskevat ne naisten oikeudet ja oikeus itsenäiseen elämään myös mummuikäisiä. Onnea hänelle!

[/quote]

Onneksi on menty tähän suuntaan ja naiset on päässeet nyrkin ja hellan välistä pois. Järkytys se on tietenkin hemmotellulle nuorisolle, että äiti ei hoidakaan heidän lapsiaan, vaan ottaa vihdoin aikaa itselleen,

Onneksi on menty tähän suuntaan ja naisen elämä on muutakin kuin lastenhoitoa.

Vierailija
45/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynaiset haluavat määrittää, millainen heidän äitinsä pitäisi olla. Raamit ovat tiukat. 

Järkytys on kova, kun tajuaa, että se äiti ei enää pompikaan teidän pillin mukaan, vaikka heittäytyisit lattialle kiukuttelemaan.

Hei palstamammat, te olette aikuisia nyt. Yrittäkää elää kuin aikuiset.

Vierailija
46/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen keskustelu.

Täytyy myös näin pikkulasten äitinä ihmetellä, mitä ihmettä tällaiset mummoikäiset, selvästi elämäänsä turhautuneet ja henkisistä ongelmista kärsivät edes tekevät täällä vauva-palstalla? Tragikoomista suorastaan: täällä nämä egoistiset naisihmiset nyt kyttäävät ja rustaavat vauva-palstalla vaikka haluavat kirjoitustensa perusteella elää itsenäistä, täysin lapsetonta elämää omista lapsista ja lastenlapsista välittämättä? Tämä käyttäytyminen jos mikä on Freudilainen lipsahdus parhaimmillaan!!

Ehkä tosiaan on parempi, että tietyt itsekkäät mummot jättävät jälkikasvunsa rauhaan ja keskittyvät täysin siihen ikiomaan elämäänsä. Mitä positiivista annettavaa heillä lapsille ja lapsenlapsille edes olisikaan?! Parempi ettei tällaisesta ihmisestä jää mitään muistoja jos vaihtoehtona olisi vain huonoja muistoja!

Vierailija
47/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n anoppi on kuin eräs sukulaiseni. Tämä nainen hoidatti vuosikausia omat lapsensa äidillään ja isoäidillään. Hänellä oli aina mummo ja isomummo apuna ja tukena, että feminismin aallonharjalla matkustanut sai keskittyä uraan ja harrastuksiin, sukupuolirooleista välittämättä. 

Nyt kun olisi vihdoin hänen vuoronsa jatkaa ja antaa välillä itsekin takaisin siitä kaikesta avusta jota itse on yltäkylläisesti elämässään saanut, mitäpä tekee tämä "nykyajan mummo"? Jatkaa samalla oppimallaan itsekkäällä tyylillä edelleen. Eli hän on mielestään ansainnut kaiken avun mutta itse ei vastavuoroisesti auta ketään, ei osallistu lastensa elämään eikä sen puoleen välitä vanhainkodissa kuolemaa tekevistä vanhemmistaankaan. Reilua? Mun mielestäni ei todellakaan.

Vierailija
48/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset uhraavat elämänsä lapsille, uransa jne...voi luoja mitä sontaa! Lapsia ei ole pakko tehdä, jos kokee siitä uhriutuvansa, herranen aika sentään hyvät naiset! Omaa uraa ei tarvitse unohtaa eikä omaa elämää, onhan se mieskin ollut mukana lasten teossa. Jumankeuta mitä uhriutumista, miksi te uhriudutte? Jos haluatte lapsia, niitä ei ole pakko hoitaa saman kaavan mukaan, mitä naapurin vanhempainyhdistyksen Pirkko tekee. Jos vihaa lapsia eikä halua elämäänsä pilata, siihenkin on yksinkertainen ratkaisu. Tämä keskustelu on loistava esimerkki tästä päivästä ja tämän päivän arvoista. Perhe on kauhistus, jokainen huolehtii vain itsestään ja jokainen ajattelee vain itseään. Minä, minä, minä ja minä. Jostain syystä olen syvästi järkyttynyt tästä itsekeskeisyyden määrästä ja tämä hämmästyttää minua aina vain uudelleen.

Pidän erittäin tunnevammaisena ihmistä, joka juuri ja juuri jaksaa hoitaa omat jälkikasvunsa, lapsenlapset saa jo painua hiiteen. Minkälainen ihminen ei ole kiinnostunut jälkipolviensa elämästä? Nykyaikainen, moderni ja tunnekylmä av- mamma joka haluaa maksimoida oman nautintonsa joka hetki. En enää ihmettele nykymaailman ongelmia. Kertoo hyvin paljon ihmisestä, jota ei kiinnosta lastenlasten elämä pätkääkään. Oksettavia ihmisiä. Minulle mummoni on yksi rakkaimmista ihmisistä ja olen niin onnellinen, ettei hän ole ollut kaltaisenne moderni, itsenäinen ja itserakas av-mamma.

Vierailija
49/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummohan se tuossa häviää ja eniten menettää. Hän ei vielä varmastikaan ymmärrä menetystään, mutta jonakin päivänä totuus iskee vasten kasvoja.

Eläkää elämäänne ilman häntä. Lakatkaa pyytämästä häntä juhliinne ja älkää odottako  häneltä enää mitään, ainakaan mitään hyvää ja positiivista. Toivottavasti AP sun vanhempasi ovat elossa ja elämässänne mukana, lasten olisi hyvä saada olla tekemisissä monen sukupolven ja monen ikäisten ihmisten kanssa. Miehesi puolelta kannattaa olla tekemisissä isomummon kanssa, hänen kun kerroit olevan rakastava ja emotionaalisesti lämmin.

Mitä yhdellä huonokäytöksisellä, epäsosiaalisella mummolla edes tekee?  Lapsethan saavat hänestä vain huonoja vaikutteita! Parempi oikeastaan teille ettette ole hänen kanssaan missään tekemisissä. Turha yrittää yksipuolisesti ylläpitää suhteita verisiteiden vuoksi! Jotkut ihmiset eivät vaan ole sen arvoisia!

Vierailija
50/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi niin yksinkertainen ratkaisu. Anopin pitäisi ottaa ne ap:n kakarat hoitoon, laittaa ne alasti juoksentelemaan moottoritielle, syöttää niille voita suoraan paketista ja näyttää niille kauhuelokuvia. Sen jälkeen ap ei enää kyselisi anoppinsa perään.

Minullakin on yksi tälläinen ap:n kaltainen takiainen sukulaisena. Mankuja, kinuaja, jankkaaja joka ei millään usko kun kieltäydyn. Onnistuin lopulta pääsemään eroon mutta nyt minä olen se tarinan "pahis" joka on hyljännyt sukulaisensa. Jos olisin käyttäytynyt vittumaisesti ja tehnyt kaikki ilkeät temput, sukulainen olisi itse juossut karkuun ja minä olisin päässyt syyttämään häntä hylkäämisestä. 

Vierailija
51/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koko ketjua jaksanut lukea, mutta äärimmäisen itsekästä toisaalta sekin, että asettaa muille ihmisille vaateita siitä, millaisia näiden pitäisi olla ja kuinka missäkin tilanteessa käyttäytyä.

Vierailija
52/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:40"]

Surullinen keskustelu.

Täytyy myös näin pikkulasten äitinä ihmetellä, mitä ihmettä tällaiset mummoikäiset, selvästi elämäänsä turhautuneet ja henkisistä ongelmista kärsivät edes tekevät täällä vauva-palstalla? Tragikoomista suorastaan: täällä nämä egoistiset naisihmiset nyt kyttäävät ja rustaavat vauva-palstalla vaikka haluavat kirjoitustensa perusteella elää itsenäistä, täysin lapsetonta elämää omista lapsista ja lastenlapsista välittämättä? Tämä käyttäytyminen jos mikä on Freudilainen lipsahdus parhaimmillaan!!

Ehkä tosiaan on parempi, että tietyt itsekkäät mummot jättävät jälkikasvunsa rauhaan ja keskittyvät täysin siihen ikiomaan elämäänsä. Mitä positiivista annettavaa heillä lapsille ja lapsenlapsille edes olisikaan?! Parempi ettei tällaisesta ihmisestä jää mitään muistoja jos vaihtoehtona olisi vain huonoja muistoja!

[/quote]

Puuttumatta yllä olevaan vuodatukseen mitenkään muuten, niin eikös ap:n tapauksessa ollut nimen omaan niin päin, että MINIÄ yritti hartiavoimin saada anoppia osaksi heidän elämäänsä ja toteuttamaan MINIÄN käsitystä siitä, miten kuuluu elää,  ja otti sitten itteensä, kun anoppi ei halunnut samaa.

Vierailija
53/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:09"]

Naiset uhraavat elämänsä lapsille, uransa jne...voi luoja mitä sontaa! Lapsia ei ole pakko tehdä, jos kokee siitä uhriutuvansa, herranen aika sentään hyvät naiset! Omaa uraa ei tarvitse unohtaa eikä omaa elämää, onhan se mieskin ollut mukana lasten teossa. Jumankeuta mitä uhriutumista, miksi te uhriudutte? Jos haluatte lapsia, niitä ei ole pakko hoitaa saman kaavan mukaan, mitä naapurin vanhempainyhdistyksen Pirkko tekee. Jos vihaa lapsia eikä halua elämäänsä pilata, siihenkin on yksinkertainen ratkaisu. Tämä keskustelu on loistava esimerkki tästä päivästä ja tämän päivän arvoista. Perhe on kauhistus, jokainen huolehtii vain itsestään ja jokainen ajattelee vain itseään. Minä, minä, minä ja minä. Jostain syystä olen syvästi järkyttynyt tästä itsekeskeisyyden määrästä ja tämä hämmästyttää minua aina vain uudelleen.

Pidän erittäin tunnevammaisena ihmistä, joka juuri ja juuri jaksaa hoitaa omat jälkikasvunsa, lapsenlapset saa jo painua hiiteen. Minkälainen ihminen ei ole kiinnostunut jälkipolviensa elämästä? Nykyaikainen, moderni ja tunnekylmä av- mamma joka haluaa maksimoida oman nautintonsa joka hetki. En enää ihmettele nykymaailman ongelmia. Kertoo hyvin paljon ihmisestä, jota ei kiinnosta lastenlasten elämä pätkääkään. Oksettavia ihmisiä. Minulle mummoni on yksi rakkaimmista ihmisistä ja olen niin onnellinen, ettei hän ole ollut kaltaisenne moderni, itsenäinen ja itserakas av-mamma.

[/quote]

Ja mummoni on aikoinaan matkustellut paljon, seurustellut, ollut mökillään ja puuhannut sitä mitä eläkkeellä haluaakin. Silti hänellä oli paikka meille lastenlapsille, oli kiinnostunut, rakastaa, välittää ja huolehtii, olimme lapsina paljon mummon kanssa ja käyn edelleen niin usein kuin vain suinkin voin. Tämän ketjun perusteella ei ole yhtään liioiteltua väittää, että hän on äiti isolla Ä:llä mummo isolla M:llä. Vienkin hänelle heti ensi viikolla ison ruusupuskan ihan vain ilahduttaakseni ja kerron samalla, miten äärimmäisen rakas ja tärkeä hän on minulle. Häviävä kansallisaarre oikein.

Vierailija
54/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:14"]

En koko ketjua jaksanut lukea, mutta äärimmäisen itsekästä toisaalta sekin, että asettaa muille ihmisille vaateita siitä, millaisia näiden pitäisi olla ja kuinka missäkin tilanteessa käyttäytyä.

[/quote]

No tätä minäkin olen yrittänyt täällä tuoda esiin, mutta se tuppaa hautautua kaiken tämän intohimoisen tunnevammaisuusanalyysin alle, joka on kuin suoraan Suurlähettiläiden "Mitä miehen tulee olla"-laulusta. Nykyäideillä ei näytä olevan pientäkään ymmärryksen kykyä. Ihmiset toimivat välillä eri tavalla kuin toivoisi ja odottaisi, mutta siltikin olisi kohteliasta hyväksyä se ja siitä huolimatta kohdella näitäkin ihmisiä hyvin.

Vierailija
55/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta mitä se kertoo ihmisestä, jota ei kiinnosta lapsenlapset pätkääkään? Joka ajattelee uhriutuvansa, jos edes yrittää tutustua? Jota kiinnostaa vain ja ainoastaan oma elämä, omat lapset on jo potkittu pihalle, niin ei enää tarvitse kiinnostua lapsenlapsista? Kyllä minä ymmärrän, että tunnevammaisuutta ja äärimmäistä itsekkyyttä esiintyy enenevissä määrin, mutta älkää herranen aika yrittäkö selittää, että se on ihan normaalia ja oikein. Apinaa koijataan.

Vierailija
56/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:22"]

[/quote]

Mutta mitä se kertoo ihmisestä, jota ei kiinnosta lapsenlapset pätkääkään? Joka ajattelee uhriutuvansa, jos edes yrittää tutustua? Jota kiinnostaa vain ja ainoastaan oma elämä, omat lapset on jo potkittu pihalle, niin ei enää tarvitse kiinnostua lapsenlapsista? Kyllä minä ymmärrän, että tunnevammaisuutta ja äärimmäistä itsekkyyttä esiintyy enenevissä määrin, mutta älkää herranen aika yrittäkö selittää, että se on ihan normaalia ja oikein. Apinaa koijataan.

[/quote]

Äläkä sinä syyllistä ihmisiä tunnevammaisuudesta. Vaikutat sellaiselta minänimä-tyypiltä, joka on omasta mielestään aina oikeassa. Miten voit sanoa, että joku tuntee väärin?

Vierailija
57/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:09"]

[/quote]

Mutta olisiko mummosi halunnut tehdä joskus jotain muuta kuin hoitaa lapsenlapsiaan. Ajattelepa jos mummosi salaa olisi halunnut matkustaa ja elää omaa elämää ja etsiä omaa sisäistä lastaan, eikä koko ajan elää toisten kautta. Mutta ei uskaltanut juuri sinunkaltaisten tuomitsevien naisten takia. 

Lapsiaan voi rakastaa, vaikka ei haluakaan siihen kuristavaan villasukantuoksuiseen mummomuottiin.

Vierailija
58/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mitä sitten. Miksi ette vouhkaa siitä, että isoisät eivät välitä lapsenlapsistaan. Kyse onkin nyt siitä, että teillä on tiukat rajat naisille, miten heidän pitää käyttäytyä. Olette varmaan lynkkaamassa ensimäisenä sitä naapurin äitiä, joka ei jääkään hoitovapaalle, vaan menee töihin ja isää jää kotiin hoitamaan.

HIRVEÄ TUNNEVAMMAINEN ÄITI, EI HOIDA LASTAAN KYMMENVUOTIAAKSI TISSI SUUSSA. MIKSI TUO PIRU TEKI LAPSIA, KUN EI NIITÄ RAKASTA.

Vierailija
59/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:21"]

[/quote]

No tätä minäkin olen yrittänyt täällä tuoda esiin, mutta se tuppaa hautautua kaiken tämän intohimoisen tunnevammaisuusanalyysin alle, joka on kuin suoraan Suurlähettiläiden "Mitä miehen tulee olla"-laulusta. Nykyäideillä ei näytä olevan pientäkään ymmärryksen kykyä. Ihmiset toimivat välillä eri tavalla kuin toivoisi ja odottaisi, mutta siltikin olisi kohteliasta hyväksyä se ja siitä huolimatta kohdella näitäkin ihmisiä hyvin.

[/quote]

Nykypäivän trendinä tuntuu olevan myöskin tämä: minulla on oikeus olla sellainen ihmisperse mitä minä itse haluan, muiden pitää vain oppia sietämään ja hyväksymään. Ja kaikki persoonallisuushäiriöt, epätavallisen suuri itsekkyys ja itserakkaus on nykyään "normaalia" ja täysin hyväksyttävää. Koska minulla on oikeus...en tiedä, itkisinkö vai nauraisinko. Ja näille minulla on oikeus- ihmisille ei tietenkään saa koskaan huomauttaa mistään huonosta tai epäkohteliaasta käytöksestä, koska minulla on oikeus olla tämmöinen. Puhutaanko tässä ihan oikeasti aikuisista ihmisistä, vai lapsista?

Vierailija
60/282 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:25"]

[/quote]

[/quote]

Äläkä sinä syyllistä ihmisiä tunnevammaisuudesta. Vaikutat sellaiselta minänimä-tyypiltä, joka on omasta mielestään aina oikeassa. Miten voit sanoa, että joku tuntee väärin?

[/quote]

Jep jep, minähän se olen minä minä tyyppi, aivan todella :D. Eihän sitä nyt kenellekään saa nykyään sanoa, että teet tai tunnet väärin. Ei saa sanoa narsistille, että teet väärin, psykopaatille, pedofiilille ei saa sanoa, että tunnet väärin. Me kaikki hyviä ihmisiä, ketään ei saa arvostella, muuten tulee tunnevammaiselle paha mieli. Kaikkia pitää ymmärtää ja kaikki on ihan ok :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan