Moderni sisustus vanhaan taloon, onnistuuko vai onko tuhoon tuomittu idea
Harkitsen kesämökin täydellistä muodonmuutosta... talo on siis suht vanha, noin 20-30-l rakennettu ja rakennusosat siis tuota aikaa, osa varmaan hiukan uudempaa. Hirsirunko kuistia lukuunottamatta. Aika pieni, tupa ja 2 kamaria, pieni eteiskuisti. Ajatuksena tehdä aika täydellinen pintaremontti, ja samalla tietenkin korjata vastaan tulevat rakennevauriot.
Mietin kuitenkin että saako tällaisesta uuden/modernin ja vanhan yhdistelmästä mitenkään toimivan näköistä, onko joku onnistunut? Tarkoitan, että luokohan tuollainen vanha talo niin vahvat raamit että modernimpi vähäeleinen sisustus näyttää jotenkin irralliselta tai keskeneräiseltä. Millaisia seikkoja kannattaa ottaa huomioon? Haluaisin sellaisen vähäeleisen sisustuksen jossa käytetty paljon puuta. Olen koittanut googlettaa mutta vielä ei ole oikein osunut kohdalle sellaista kuvaa jossa olisi juuri se tunnelma jota ajattelen.
Kommentit (69)
Kuekatkaa niiden pinkopahvien alle. Siellä saattaa olla hirsiseinä alla. Jos on, jättäisin itse ainakin osittain näkymään. Näyttää hyvältä, vaikka muu sisustus olisi vähäeleistä ja.modernimpaa.
https://pin.it/39kchAb
https://pin.it/7oWTbIL
https://pin.it/7g9lQYV
Onko nämä sinnepäin?
Vierailija kirjoitti:
https://pin.it/39kchAb
https://pin.it/7oWTbIL
https://pin.it/7g9lQYVOnko nämä sinnepäin?
No joo, ehkä voisi olla. Paitsi niin päin että lattia on se puun sävyinen, ei seinät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuekatkaa niiden pinkopahvien alle. Siellä saattaa olla hirsiseinä alla. Jos on, jättäisin itse ainakin osittain näkymään. Näyttää hyvältä, vaikka muu sisustus olisi vähäeleistä ja.modernimpaa.
En halua repiä niitä pois, ellei rakenteista löydy jotain sellaista mikä pakottaa sen tekemään. Saavat jäädä levytyksen alle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin paha ole jos sen saa onnistumaan oikein. Minulla on sellainem ehdotus on että sekoitatte vanhaa ja uutta sekä suunittelette modernin sisustuksen taloon ja talon persoonallisuuteen sopivaksi.
Jonkinlainen ajatus minulla on, että se itse talo, ja sen rakennusosat olisivat se vanha siinä sisustuksessa. Eli ikkunat, ovet, lattia, listoitukset yms. Varmaan seinäpinnat ainakin osin levytettäisiin, nyt on pinkopahvia. Kaikki kalustus ja muu irtain olisi sitä modernimpaa. Mutta saako näitä juttuja kauniisti sopimaan niiden modernien vähäeleisten huonekalujen kanssa, kun mielessäni ja kaikissa kuvissakin ne on aina esiteltyinä korkeissa ilmavissa isoikkunaisissa huoneissa jotka ovat pinnoiltaan hyvin simppeleitä, ei niissä näy pikkuruutuikkunoita ja helmiponttikattopaneelia. Ap
Luulen että sisustukseen kannattaisi yhdistää modernia ja vanhaa. Siis niin että myös huonekaluissa olisi jotain vanhempaa. Ettei lopputulos näytä siltä että vanha mökki on vain väkisin sisustettu modernisti vaan olisi suunniteltu kokonaisuus
Jos levytätte seinät, muista hengittävät materiaalit, ettei mökkinne homehdu käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos levytätte seinät, muista hengittävät materiaalit, ettei mökkinne homehdu käsiin.
Kipsilevyä ajattelin. Uulan maaleja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvittäkää etukäteen, mitkä kipsilevyt ovat hengittäviä ja missä on käytetty muovia tai muuta vesihöyryä läpäisemätöntä materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvittäkää etukäteen, mitkä kipsilevyt ovat hengittäviä ja missä on käytetty muovia tai muuta vesihöyryä läpäisemätöntä materiaalia.
Käytetäänkö kipsilevyjen valmistuksessa muovia? En ole kuullutkaan, ja kaikki kipsilevyt joita olen käsitellyt ovat kyllä olleet mielestäni ihan sitä kipsiä ja päällä pahvi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetäänkö kipsilevyjen valmistuksessa muovia? En ole kuullutkaan, ja kaikki kipsilevyt joita olen käsitellyt ovat kyllä olleet mielestäni ihan sitä kipsiä ja päällä pahvi? Ap
Olen lukenut esim. rintamamiestalofoorumista, että osassa kipsilevyistä voi olla muovia tai muunlainen höyrysulku. Lähempää kokemusta ei ole, koska emme ole käyttäneet kipsilevyjä omassa talossamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin paha ole jos sen saa onnistumaan oikein. Minulla on sellainem ehdotus on että sekoitatte vanhaa ja uutta sekä suunittelette modernin sisustuksen taloon ja talon persoonallisuuteen sopivaksi.
Jonkinlainen ajatus minulla on, että se itse talo, ja sen rakennusosat olisivat se vanha siinä sisustuksessa. Eli ikkunat, ovet, lattia, listoitukset yms. Varmaan seinäpinnat ainakin osin levytettäisiin, nyt on pinkopahvia. Kaikki kalustus ja muu irtain olisi sitä modernimpaa. Mutta saako näitä juttuja kauniisti sopimaan niiden modernien vähäeleisten huonekalujen kanssa, kun mielessäni ja kaikissa kuvissakin ne on aina esiteltyinä korkeissa ilmavissa isoikkunaisissa huoneissa jotka ovat pinnoiltaan hyvin simppeleitä, ei niissä näy pikkuruutuikkunoita ja helmiponttikattopaneelia. Ap
Luulen että sisustukseen kannattaisi yhdistää modernia ja vanhaa. Siis niin että myös huonekaluissa olisi jotain vanhempaa. Ettei lopputulos näytä siltä että vanha mökki on vain väkisin sisustettu modernisti vaan olisi suunniteltu kokonaisuus
Meillä on kotona aika paljon vanhaa huonekalua, siksi haluaisin mökille jotain muuta tyyliä. Vaihtelu virkistää! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut esim. rintamamiestalofoorumista, että osassa kipsilevyistä voi olla muovia tai muunlainen höyrysulku. Lähempää kokemusta ei ole, koska emme ole käyttäneet kipsilevyjä omassa talossamme.
Liekö kyseessä sitten joku erikoistuote. Tuo perus kipsilevy on mielestäni toimiva myös hengittävässä rakenteessa. Ap
Kyllä uusi ja vanha toimii yhdessä, sen voi nähdä esim. Turun linnassa. Se juju on mielestäni siinä että se uusi tehdään samalla huolellisuudella kuin vanhat talot on tehty. Eli esim. teetetään täyspuiset vähäeleiset keittiönkaapistot puusepällä. Sen täytyy näyttää ja tuntua hyvältä. Silloin se sopii mihin vaan.
Mutta sinänsä mitään kauheaa ei tapahdu vaikka vetäisit sinne ne Ikean halvimmat kaapistot. Mikään mikä on myöhemmin helposti myös poistettavissa ei pilaa vanhaa taloa. Jos se miellyttää sinua ja saa sinut asumaan siinä talossa ja pitämään siitä huolta, se on hyväksi sille talolle pitkällä tähtäimellä.
Ehdottomasti toimii ja noissa pinterestkuvissa olikin ihania sisustuksia.
Itse jättäisin seinät hirrelle, maalaisin katon ja ikkunanpuitteet valkoisiksi ja lattian myös valkoiseksi tai harmaaksi. Lipeäkäsitelty lattia on myös tosi kaunis, mutta en ole varma, sopiiko maalatun valkoisen katon kanssa ja tähän tyyliin. Huonot seinäpinnat voisin pinkopahvittaa/levyttää ja maalata valkoisiksi.
Keittiö saa olla reilusti moderni. Sileät valkoiset (jopa kiiltävät) ovet, rosteria.
Kalusteita väljästi ja ne moderneja, joukossa voi olla vanhoja talonpoikaiskalusteita mausteeksi. Paperinarumatto ja olohuoneeseen itämainen. Modernit designvalaisimet. Yksinkertaiset, halutessaan värilliset, tekstiilit.
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin seinät hirrelle, maalaisin katon ja ikkunanpuitteet valkoisiksi ja lattian myös valkoiseksi tai harmaaksi. Lipeäkäsitelty lattia on myös tosi kaunis, mutta en ole varma, sopiiko maalatun valkoisen katon kanssa ja tähän tyyliin. Huonot seinäpinnat voisin pinkopahvittaa/levyttää ja maalata valkoisiksi.
Keittiö saa olla reilusti moderni. Sileät valkoiset (jopa kiiltävät) ovet, rosteria.
Kalusteita väljästi ja ne moderneja, joukossa voi olla vanhoja talonpoikaiskalusteita mausteeksi. Paperinarumatto ja olohuoneeseen itämainen. Modernit designvalaisimet. Yksinkertaiset, halutessaan värilliset, tekstiilit.
Katto on itseasiassa pientä eteistä lukuunottamatta tummanruskea. Siinä näyttäisi olevan ehkä petsaus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalkoinen ja kerman valkoinen toimii paremmin kuin kirkkaanvalkoinen. Ne antavat vielä modernin tunnun vaikka ovat lämpimämpiä värejä ja tuntuvat kodikkaammilta kuin se kylmä kirkkaanvalkoinen. Kannattaa käyttää myös harmaata ja mustaa, eli niitä kaikkia seiniä ja joka nurkkaa ei vanhassa talossa kannata maalata yhdellä värillä.
Huh. Olen etsimässä pientä vanhaa taloa ja kyseisellä tavalla pilattuja taloja tulee eteen jatkuvasti. Varsinkin moderni tai lähinnä postmoderni keittiö vanhassa talossa rosteritekniikalla höystettynä on toivoton yhdistelmä.
Ei siihen 20-luvun torppaan tarvitse mitään museota rakentaa ajan henkisine keittiöineen. Mutta että taloon saisi tehtyä säällisen nykytarpeita vastaavan keittiön hyvällä maulla, on todella vaikeaa. Tuolla joku aiemmin kirjoitti, että voisi teettää puusepällä jonkun pelkistetyn jutun, on ehkä lähimpänä sitä mitä näihin vanhoihin taloihin voi tyylikkäästi laittaa. Eikä se puusepän tekemäkään kannata olla mikään musta laatikko, vaan hyvin harkitun niukka puinen kalustus, mitä vähemmän, sitä parempi.
Toinen kirous näissä taloissa on ne kipsilevyseinät. Osa seinistä hirrellä, osa kipsilevyllä. Ne kipsilevyt ovat aivan liian tasaisia ja sileitä, täysin eri maailmasta kuin rosoinen ja rouhea hirsi siinä vierellä. Ei vaan toimi, olen nähnyt näitä aivan liian monta! Hirren kaveriksi mieluiten limilautaa vaakatasossa seinille. (limilauta ei ole mitään panelia, vaan siitä tulee sileä seinäpinta, mutta laudoitus erottuu saumoistaan). Limilaudoituksen kanssa välttää myös tapetoinnin, ja tilasta ja seinistä tulee rauhallinen, minimalistinen (moderni) ja yhtenäinen. Tällaiseen tilaan voi sitten tyrkätä millaiset kalusteet vaan, eikä puitteet ole ristiriidassa edes Le Corbousierin kanssa.
Plussanan tällaiselle rempalle on se, että jos joskus haluat luopua mökistäsi, on se tyylikäs ja ajaton. Sen voi kukin sitten sisustaa haluamillaan elementeillä.
Vierailija kirjoitti:
Huh. Olen etsimässä pientä vanhaa taloa ja kyseisellä tavalla pilattuja taloja tulee eteen jatkuvasti. Varsinkin moderni tai lähinnä postmoderni keittiö vanhassa talossa rosteritekniikalla höystettynä on toivoton yhdistelmä.
Ei siihen 20-luvun torppaan tarvitse mitään museota rakentaa ajan henkisine keittiöineen. Mutta että taloon saisi tehtyä säällisen nykytarpeita vastaavan keittiön hyvällä maulla, on todella vaikeaa. Tuolla joku aiemmin kirjoitti, että voisi teettää puusepällä jonkun pelkistetyn jutun, on ehkä lähimpänä sitä mitä näihin vanhoihin taloihin voi tyylikkäästi laittaa. Eikä se puusepän tekemäkään kannata olla mikään musta laatikko, vaan hyvin harkitun niukka puinen kalustus, mitä vähemmän, sitä parempi.
Toinen kirous näissä taloissa on ne kipsilevyseinät. Osa seinistä hirrellä, osa kipsilevyllä. Ne kipsilevyt ovat aivan liian tasaisia ja sileitä, täysin eri maailmasta kuin rosoinen ja rouhea hirsi siinä vierellä. Ei vaan toimi, olen nähnyt näitä aivan liian monta! Hirren kaveriksi mieluiten limilautaa vaakatasossa seinille. (limilauta ei ole mitään panelia, vaan siitä tulee sileä seinäpinta, mutta laudoitus erottuu saumoistaan). Limilaudoituksen kanssa välttää myös tapetoinnin, ja tilasta ja seinistä tulee rauhallinen, minimalistinen (moderni) ja yhtenäinen. Tällaiseen tilaan voi sitten tyrkätä millaiset kalusteet vaan, eikä puitteet ole ristiriidassa edes Le Corbousierin kanssa.
Plussanan tällaiselle rempalle on se, että jos joskus haluat luopua mökistäsi, on se tyylikäs ja ajaton. Sen voi kukin sitten sisustaa haluamillaan elementeillä.
Rosteri pilaa keittiön moderneissakin. Keittiön kuuluu olla kodin lämmin sydän jossa viihtyy viettää aikaa yhdessä eikä mikäön tuotantolaitoksen kylmä ja metallinen konehalli. Eräällä tutulla oli kaikki keittiön irtokalusteetkin hankittuna rosterina, siis esim keittiön pöytä ja ruokapöydän tuolit rosterisina. Samoin astiat ja järkytyin kun ruoka tarjottiin rosterilautasilta ja pöytään laitettiin vettä rosterikannussa jotta sen voi kaataa siitä rosteroituihin alumiinilaseihin.
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen ja ei-provokatiivinen kysymys:
Miksi haluat tuhota satavuotisen rakennuksen kulttuurihistorian?
Jos haluat kunnioittaa rakennuksen alkuperäishenkeä, hanki sisustukset esim. huutokaupoista, antiikkiliikkeistä jne.
Ihan siistin siitä saa ilman niitä Askon ja Vepsäläisen neliskanttisia valkoiseksi värjättyjä MDF-levyjä.
Ei-provokatiivinen kysymys: miksi haluat TUHOTA!!!
Oikeastaan eleetön ja pelkistetty sisustus sopii jopa paremmin tuon rakennusaikakauden henkeen, kuin tekovanha, monenlaisilla sisustusesineillä luotu. Nykyaikaisia ja
vanhoja huonekaluja voi hyvin yhdistää, eli esim. olohuoneeseen moderni sohva (ellei löydy vanhaa riittävän ergonomista), mutta sohvapöytä antiikkiliikkeestä. Talon rakennusaikana alettiin jo puhua käytännöllisistä ja terveellisistä rakennus- ja sisustusratkaisuista, ja käytännöllistä, mutta samalla esteettisesti miellyttävää muotoilua arvostettiin. Eli mitään pölynkerääjäesineitä ei kannata hankkia, vaan jokaisella esineellä on oltava käyttötarkoitus.