Vaikeaa lopettaa röökaamista kun aineenvaihdunta hidastuu ja alkaa lihoa!
Mikä avuksi. Röökipurkat turvottaa vielä enemmän. Hyvästi hyvä kroppa??
Kommentit (26)
No jatka röökaamista ja pysy laihana. Laihdut kyllä vielä lisää sitten myöhemmin. Emfyseemapotilaat happimaskeissaan on usein aivan luurangonlaihoja, myös keuhkosyöpäpotilaat laihtuu, etenkin siinä vaiheessa kun tauti leviää maksaan. Tosin laihuudesta ei ehdi kovin kauan nauttia, yleensä muutamasta kuukaudesta ehkä vuoteen. Eikä siinä kunnossa oikein jaksa pukeutua pyllybikineihin tai miettiä Balin matkaa tai biletystä muutenkaan. Yleensä ne ruskeat ja pinkit sairaalapyjamat, pissapussit, happimaskit, huivi kaljun pään suojana ei muutenkaan ole kovin edustavia että se laihuus on loppujen lopuksi ehkä vähän yliarvostettua? Tiedät varmaan, että tupakka lisää myös suu- ja kurkkusyövän, ruokatorvisyövän, mahasyövän, rintasyövän ja rakkosyövän riskiä.
T. keuhkopotilaita hoitava lääkäri
Röökinpoltto tai sen lopettaminen ei vaikuta lihomiseen, vaan se mitä syöt ja kulutat. Rööki ei vaikuta aineenvaihduntaan. Suoli voi kyllä reagoida äkilliseen muutokseen elämäntavoissa, mutta tilanne normalisoituu 2-3 viikossa. Kyllä me ei-tupakoijatkin paskotaan, ihan ongelmitta. ;)
Jos tulee aluksi ummetusta, niin lisää ruokavalioon kuitua ja nestettä. Tarvittaessa ota 1 rkl vedessä turvotettuja pellavansiemeniä ennen nukkumaanmenoa. Juo herättyäsi iso lasillinen vettä tai yrttiteetä. 5-10 min kävely vaikka talon ympäri on myös hyvä keino herättää suoli.
Se purkan aiheuttama turvotus ei ole läskiä vaan ilmaa mitä nielet jauhaessasi. Jos purkka ei sovi sulle niin testaa laastaria, nikotiinispraytä tai tupakatonta "nuuskaa".
Naposteltavaksi herneitä, marjoja, kirsikkatomaatteja ja porkkanatikkuja. Porkkanoita voi vaikka dipata rasvattomaan rahkajogurttiin tehtyyn dippiin. Omena on myös hyvä eväs kun tekee mieli jotain hyvää mutta ei varsinaista ruokaa.
Itse rupesin laihtumaan lopetettuani röökinpolton. Kävely, hölkkääminen ja muu liikunta rupesi maistumaan kun henki alkoi kulkea. Ennen lopettamista olin luullut vihaavani liikuntaa, koska hengitys oli mennyt vinkuvaksi huohotukseksi ja vatsaan alkanut pistää jo lyhyen suorituksen jälkeen.
Tsemppiä lopettamiseen! Alku ottaa koville, mutta voin luvata että et tule katumaan!!!
Oon ollu 2vk ilman, eilen oli kauhea tarve röökille, ostin askin, otin 3 henkäsyä ja maistu ihan sika pahalle, ja tajusin ettei oo enää mun juttu.
Oon laihduttanut 10vk ja tää 2vk paino on ollut jumissa. Ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Röökinpoltto tai sen lopettaminen ei vaikuta lihomiseen, vaan se mitä syöt ja kulutat. Rööki ei vaikuta aineenvaihduntaan. Suoli voi kyllä reagoida äkilliseen muutokseen elämäntavoissa, mutta tilanne normalisoituu 2-3 viikossa. Kyllä me ei-tupakoijatkin paskotaan, ihan ongelmitta. ;)
Jos tulee aluksi ummetusta, niin lisää ruokavalioon kuitua ja nestettä. Tarvittaessa ota 1 rkl vedessä turvotettuja pellavansiemeniä ennen nukkumaanmenoa. Juo herättyäsi iso lasillinen vettä tai yrttiteetä. 5-10 min kävely vaikka talon ympäri on myös hyvä keino herättää suoli.
Se purkan aiheuttama turvotus ei ole läskiä vaan ilmaa mitä nielet jauhaessasi. Jos purkka ei sovi sulle niin testaa laastaria, nikotiinispraytä tai tupakatonta "nuuskaa".
Naposteltavaksi herneitä, marjoja, kirsikkatomaatteja ja porkkanatikkuja. Porkkanoita voi vaikka dipata rasvattomaan rahkajogurttiin tehtyyn dippiin. Omena on myös hyvä eväs kun tekee mieli jotain hyvää mutta ei varsinaista ruokaa.
Itse rupesin laihtumaan lopetettuani röökinpolton. Kävely, hölkkääminen ja muu liikunta rupesi maistumaan kun henki alkoi kulkea. Ennen lopettamista olin luullut vihaavani liikuntaa, koska hengitys oli mennyt vinkuvaksi huohotukseksi ja vatsaan alkanut pistää jo lyhyen suorituksen jälkeen.
Tsemppiä lopettamiseen! Alku ottaa koville, mutta voin luvata että et tule katumaan!!!
Tiedä sitten tuon tutkimuksen paikkansapitävyyttä:
"Nicotine increases thermogenesis in adipose tissue, partly by increasing lipolysis and subsequent recycling of fatty acids into triglycerides.16,17 Smoking increases 24-h energy expenditure by ~10%18 and increases energy expenditure more during exercise and after eating than while at rest.19 A 10% increase in metabolic rate, corresponding to an expenditure of 200 kcal per 24 h, seems small; however, assuming that there is no change in caloric intake, this increase in energy expenditure caused by nicotine can result in the loss of 10 kg in body weight over 1 year."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195407/
Mutta jos moisen 200kcal muutoksen osaa ottaa huomioon, niin eiköhän sitä painonsa saa hallittua.
Maailman tyhmin valitus. Pari kiloa lisää ei ole verrattavissa kaikkeen siihen tautitaakkaan mitä kannat. Käsille tekemistä, lisää liikuntaa ja kattoo mitä suustansa alas pistää. Liikkuminenkin onnistuu paremmin, kun tervainen räkä ei tutki röörejä ja happi pääsee vereen.
Iham paskaa ja joka päiväistä tappelua painoa vastaan siitä päivästä asti kun röökin lopetin 🤬
Jos kroppa antais jatkasin röökaamista ja nauttisin ruuasta.