Talous kuralla...:( Miten tästä suosta noustaan?
Tilanne on siinä mielessä vielä hyvällä mallilla, ettei kuitenkaan ulosoton kanssa ole tarvinnut olla tekemisissä!
Mutta kun tuntuu että laskuja vain tulee ja tulee, eikä tili riitä koko kuukautta, viimeiset pari viikkoa on aina yhtä kituuttamista/miehen kukkarolla käyntiä!:/
Eroon pitäisi päästä myös osamaksuista, hitto miten helppoa se on tilata esim. ellokselta jotain ja sitten tilipäivänä kun laskuja maksaa ja kauhistelee miten paljon taas menee, niin kas kummaa, maksanpa tuota ellosta nyt vain parikymppiä!!:(
Kauppaanki tuntuu uppoavan aina vakiosti vähintään se 50€ (meitä on siis 2 aikuista ja yks pari vuotias), olen jäämässä kaikenlisäksi 3kk päästä äitiyslomalle, eli tulot putoavat... Olen pyrkinyt käymään 1krt viikossa ns.kunnolla kaupassa ja sitten haetaan tarvittaessa leipää, maitoa jne. mutta tässäkin tulee luistettua...joskus kiiressä sitä tulee ajateltua vain, että haen nyt vain jotain tälle päivää ja käyn sitten huomenna vasta paremmin kaupassa...
Nyt kaikki vinkit, neuvot yms. kehiin, miten tuosta valtavasta laskupinosta pääsisi eroon ja miten sitä saisi rahat riittämään? Paljonko muilla tämän kokoisilla perheillä menee viikossa/kuukaudessa kauppaan rahaa (sis. ruoat, pesuaineet yms)?
Olisiko viisainta aina nostaa tililtä tietty summa, jolla pärjätä tietty aika?
Vai mennä korttia vinguttaen?
Kommentit (14)
Mitkä on talouden tulot ja mitkä menot?
Teillä on liian pienet tulot menoihin nähden. Minulla särähti korvaan tuo "käydä miehen kukkarolla". Mitä sinä maksat ja mitä mies? Ilmeisesti vaatehankinnat ovat sinun vastuullasi.
Mihin raha menee? Mitä niillä osamaksuilla ostetaan? Ja ruoka, mitä syötte?
Miten teidän perheenne raha-asiat on jaettu? Onko teillä(kin) teidän perheen yhteiset rahat = sinun rahasi, joilla ostat ruuan ym. ja sitten miehen omat rahat?
Yksi ratkaisu voisi löytyä siitä, että parempituloinen maksaisi suuremman osan yhteisistä menoista.
Nyt jos jäät äippälomalle, et enää tarvi mitään, joten nyt vaan lopetat netistä ostamiset. tulokaskaan ei tarvi mitään, koska et ole taatusti vanhoja vaatteita hävittänyt.
Ylinuuka entinen opiskelijakaveri käytti lapsilleen vain ja ainoastaan lahjavaatteita, tosin viikonloppuisin oli varaa ostaa laatikollinen olutta. Hänen vanhempi lapsi on tyttö, sai paljon poikien vaatteita lahjaksi ja kun sai pojan, oli ekat vaatteet jo myynyt, mutta mielellään otti tyttöjen vaatteita vastaan. Hameen kohdalla mies sanoi ei.
Mä hoitovapaalla kärsin kovasti rahapulasta, en ollut tottunut niin pieniin tuloihin ja mieheltä en halunnut ottaa shoppailurahaa vastaan. Joten kävin paljon kirppareilla myymässä, joka viikko laitoin jotain huutikseen. Nämä rahat sain sitten käyttää ihan itse, mutta se fiilis kun on myynyt 10 vaatetta, ottanut kuvat, katsonut saldon, paketoinut paketit, ei kuule huvitanut rahaa käyttää yhteen huiviin.
Mulla tämä teki tosi hyvän stopin shoppailuun
Ihan ekaksi ala pitää kirjaa teidän tuloista ja menoista, mm. Marttojen nettisivuilta saa ladattua tosi hyvän excel-pohjan. Siinä sitten näet, mihin se teidän raha kuluu ja mistä voi nipistää tai luopua kokonaan. Hyvä tapa on avata uusi tili, jonne ei ole korttia ja siirtää sinne aina tilipäivänä rahaa pahanpäivän varaksi. Lopuilla sitten eletään se kuukausi.
Siis mitkä rahat sulla ei riitä? Sun omat vai perheen? Miksi sanot, että on pakko mennä miehen pussille, jos ostat koko perheen ruokaa?
laskekaa, paljonko päivittäiskulutukseen ja asumiseen menee ja sopikaa tulojenne mukaiset osuut, joilla siirrätte rahaa illiselle tilille näiden maksamiseen. Sitten maksatte ne sieltä.
Onneksi minulla on niin hyvä mies ettei ole ikinä ollut sun ja mun rahat vaan yhteiset perheen rahat.
Yhdessä hoidetaan kaikki raha-asiat ja vaikka joskus opiskeluaikana tai pikkulapsiaikana oli tiukkaa niin yhdessä on aina selvitty ja nyt onkin jo talous ok.
Kauppaan mentäessä kunnon kauppalista. Syöt puuroa ennen kauppaan menoa, nämä vakiot.
Kun jäin kotiin, oliminulla aikaa enemmän käyttää ruuan valmistamiseen. Heti ekaks kävin kaikki kaapit läpi ja päätin ekaksi käytetään nämä. Hernekeittoa olikin tosi pitkään kerran viikossa, seurana pannaria. Hilloja löytyi kaapista, samoin hernekeittopurkkeja, eli päivän ruoka oli tosi halpa.
Ihan hölmöjä määriä jotkut jemmaavat kaappeihin. Aloita sieltä. Sen jälkeen myyt kesällä kaikki ylimääräiset roinat pois kirppiksellä. Alat vaikka nyt jo käymään kaappeja läpi, olohuoneen nurkkaan kasaat tavaraa banaanilaatikoihin. Silmä tottuu hyvin nopeasti.
Huomaat kun kukaan ei huoli eurolla sitä Elloksen rytkyä, josta on osa vielä maksamatta, loppuu osamaksulla maksaminen hyvin nopeasti
Nyt tosiaan excel tai ruutuvihko käteen ja vuoden kaikki laskut kuukausittain ylös. Onko yhteisten menojen jako reilu, myös äitiyslomalla, eli mies mukaan keskusteluun.
Teet suunnitelman, miten maksat ne osamaksut pois ennenkuin tulot tippuu.
Kun tiedät paljonko menee keskimäärin kuukaudessa pakollisiin laskuihin ja siirrät sen aina syrjään, ei se kerralla tuleva vakuutus- tai sähkölasku olekaan mikään "yllätys".
Ja pari hyvää vinkkiä jo saitkin: siirrä laskuja varten yhteiselle tilille kuukausittain rahaa. Pistä ensin säästöön ja sitten loppukuu pärjätään sillä mitä on.
Menojen täytyy olla suhteessa tuloihin. Eli ei mitään osamaksuostoksia Ellokselta! Sen homman lopetat heti.
Kerää kaikki laskut ja tiliotteet (no siis ne verkkopankin tapahtumat) ja kauppakuitit yms. mitkä pystyt löytämään ja laske, paljonko teillä oikeasti menee rahaa ja mihin. Sitten mieti mistä asioista ei voi tinkiä yhtään (asuminen, vakuutukset, terveydenhuolto) ja mitkä ovat välttämättömiä, mutta tingittäviä (esim. ruoka). Sitten näihin välttämättömiin menoihin on löydyttävä rahaa. Jos teillä on erilliset rahat miehesi kanssa, niin avatkaa yhteinen taloustili joko omaan pankkiin tai vaikka S-Pankkiin (se on ihan ilmaista) ja sieltä maksatte kaikki laskut ja pidätte huolen, että siellä on aina riittävästi rahaa niihin. Sinne kannattaa säästää esim. sähkölaskua varten. Selvität vuoden sähkönkulutuksen, jaat sen 12:lla ja joka kuukausi sinne tilille pannaan jemmaan sen verran rahaa sähkölaskua varten, niin raha on koosa kun lasku tulee.
Kanavoi pesänrakennusviettisi siihen, että panet turhat tavarat myyntiin, jotta saat rahaa, millä maksaa ne osamaksut pois.
Osta ennakoiden, esim. Prisman -15 % päiviltä ostetaan pesuaineet yms. varmasti kuluvat tuotteet, mutta ehdottomasti ei mitään ylimääräistä vain siksi kun on alennuksessa.
Elloksen sijasta hommaat vauvanvaatteet ja tarvikkeet kirpparilta ja pistät niitä sinne myöskin myyntiin sitä mukaa kun jää tarpeettomaksi. Toki kannattaa säästää mahdollisuuksien mukaan toiselle lapselle, mutta esim. meiltä lähti täpötäysi äitiyspakkauslaatikollinen paitoja ja potkuhousuja ja silmää miellyttämättömiä vaatteita esikoisen vauvavuonna kun tiesin, että ne niitä tule toisellekaan lapselle käyttämään. Paketin osti toista odottava äiti, joka kehui, että jokainen vaate tule varmasti käyttöön. Niin ne mieltymykset eroavat.
Hyväksy se, että teillä ei juuri nyt ole rahaa, ja se voi tarkoittaa sitä, että ette osta vaatteita uusina ja käy huvipuistoissa ja kylpylöissä, vaan tilalle keksitään halvempaa tekemistä.
Suosittelen sinulle käteisen käyttöä. Siinä ihan konkreettisesti näkee kuinka paljon rahaa kuluu "kaikkeen turhaan".
Niiden tulojen ja menojen seuraamisen lisäksi pitäö olla budjetti. Lasket tulot vuodessa ja kaikki pakolliset menot. Siitä selviää paljonko voit laittaa rahaa mihinkin asiaan. Ja kun sitten seuraat toteumaa kuukausittain, näet oletko pysynyt suunnitelmassa. Ja koska olette perhe, olisi suotavaa että budjetti olisi ainakin pakollisten kulujen osalta yhteinen.
Mun mielestä juuri ruokamenot oli vaikeimmat budjetoitavat ja hallittavat, kun kaupassa tulee kuitenkin käytyä usein ja summat vaihtelee. Siksi meille avattiin pelkästään ruokaostoksia varten oma tili S-pankkiin (ja tietty kummallakin kortti tilin käyttöä varten). laitamme sinne 500 €/kk + lapsilisät menee sinne + S-bonukset. Siltä tililtä maksetaan vain ja ainoastaan ruokaostokset (+tietty ne vessapaperit ja peruaineet, eli normaalit kauppaostokset).
Ruokaan menee siis 800 €/kk, lounaat kaikki syö töissä/päiväkodissa/koulussa.
Loput rahat menee yhteiselle tilille josta maksetaan kaikki yhteiset laskut, lasten vaatteet ym:t. Sieltä tililtä otamme myös 200 €/kk omaa käyttörahaa (vaatteet, harrastukset jne)
Meillä on käytössä yhteinen taloustili ja sitten molemmilla omat tilit, josta maksetaan omat menot. Olen tehnyt kumpiinkiin tileihin laskelmat, millaisilla summilla pärjätään.
Taloustilille olen ottanut mukaan seuraavat:
asuminen (vastike+laina+vesi), sähkö, vakuutukset, netti. Näistä tulee tietty summa ja lisäksi ruoka/pesuaine yms. luluille olebn laskenut oman summansa. Näin taloustilille siirretään tietty summa. Mikäli ostetaan jotain isompaa, siirretään sinne lisää rahaa. Mutta samoilla siirtomäärillä menemme nyt toista vuotta, eli laskelmat ja kulutus on tehty oikein.
Sama omalla tililläni: olen laskenut kaikki kerran, kaksi jne kertaa vuodessa tulevat maksut ja tasannut ne koko vuodelle. Näin ollen siirrän joka kuukausi palkastani toiselle tilille, ja siellä on aina rahaa ko. laskuja varten.
Ja loput rahat ovat sitten ylimääräiseen käyttöön ja säästöön. Palkakpäivänä näkee heti, paljonko jää käteen ja mitä voi taas seuraavan kuuakuden aikana ostaa. Toisina kuukausina pitää ostaa vähemmän, jos seuraavalle kuukaudelle on enemmän menoja.
Tasaan myös laskelmaa kuukausittain. Eli jos on viime kuussa tullut enemmän menoja, ne otetaan seuraavassa kuussa huomioon.
Tämä on nykyään enää pieni vaiva kuukausittain, mutat todella tehokas tapa seurata omaa rahankulutusta.
Itse pääsin eroon osamaksuista, siten että päätin yhtenä kuukautena maksaa yhden osamaksun kokonaan pois ja muita vain vähän. Seuraavassa kuussa taas yks kokonaan pois ja muita vähän jne. kunnes kaikki oli maksettu! Uusia ei tietenkään saa tehdä sinä aikana, eikä sen jälkeen!
Helppoa se ei ollut, sen sanon! jos jotain tilaan jostain, niin POSTIENNAKOLLA TAI ETUKÄTEIS MAKSU!!
Itsekuri, sitä tässä tarvitaan!!