Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö teillä ruokaa vuoropäivinä naapurien kanssa ja ruoka jaetaan?

Vierailija
10.05.2013 |

Tai jopa kutsutaan toiset vuoropäivinä syömään? Toimiiko? Miten kulut tasataan vai tarviiko tasata?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan! En edes tunne heitä, ja ne ketä olen nähnyt ovat eri kulttuurista. En yhtään pidä itämaisesta ruoasta enkä mausteista. Tuskin he meille tulisivat syömään ruokaani, koska se on jopa suomalaiseenkin makuun aika erikoinen ja köyhä ;)

Vierailija
2/5 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Meillä ruokitaan naapuria. Naapuri, yksin elävä mies, pyytää meiltä silloin tällöin aterian. Jouluna viedään pyytämättäkin. Minusta tämä on hauskaa, että naapurillekin maistuu minun keitokseni. Joskus vien hänelle maistiaisen jostain kokeilemastani virityksestä, ja hän osaa heti sanoa, jos siihen pitäisi jotain maustetta lisätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää, mutta aikoinaan tehtiin.

Nykyään toimii useammin niin, että kutsumme aikusia lapsiamme perheineen syömään ja aina väliin me ja sisaruksensa syömme heillä.

Vierailija
4/5 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, miten se aikoinaan toimi ja millaisessa miljöössä? ap

Vierailija
5/5 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 17:50"]

Minua kiinnostaisi tietää, miten se aikoinaan toimi ja millaisessa miljöössä? ap

[/quote]

Meillä se toimi 1980-luvulla pienehkössä kylässä (joka tosin sijaitsee aika lähellä isohkoa kaupunkia ja on joidenkin mielestä myös "kyläksi nimitetty nukkumalähiö".

Toteuttajat olivat pääosin hoitovapaalla tai itsenäisessä työssä olevia pienten lasten vanhempia. Jokainen viidestä kokkasi kerran viikossa aterian, jota joko kutsuttiin muut/osa muista kotin syömään tai vaihtoehtoisesti kotimatkallaan työstä muut hakivat annoksensa. 

Annos sisälsi usein kotonaleivottua leipää seuravaan aamun aamiaisellekin, jonkin helposti lämmitettävän perusruoan (laatikoita, keittoa, usein salaatin ja joskus jotain leivonniaisiakin.) 

Kuluja ei tasattu vaan jokainen valitsi itse, mitä ateriaksi tarjosi.

Oltiin niin hyviä ystäviä, ettei kukaan lusmuillut tai hyväksikäyttänyt muita vaan päinvastoin usein ponnisteli erityisen paljon "the päivän ruokien"  vuoksi.

Itsetekeminen, puhtaat raaka-aineet, "terveellisyys" (siinä oli eroja, mitä kukin piti terveellisimpänä, mutta erot eivät olleet niin suuria, että olisivat aiheuttaneet ongelmia) olivat arvossaan. 

Itselle isoimmat kicksit tulivat sellaisista uusista ruoista, joihin vasta tuon myötä tutustuin.