Eikö nyt kannattaisi ihmisten jo herätä ja ensi vuonna ehdottaa jatkossa lomatoiveeksi myös elokuuta?
Turhaan ihannoidaan heinäkuuta. Katsokaa nyt, kun ollut tässä kuussa monesti 15 astetta päivälämpötila.
Ite oon muutenkin sitä mieltä, että kivempi töissä lomailla elokuussa, koska siten syksy tuntuu lyhyemmältä, koska joulutauko lähempänä.
Kommentit (28)
Mun serkulla on hyvä asenne. Monesti lomaillut välillä elokuussa, heinäkuussa tai kesäkuussa eikä harmita yhtään. Sanonut, että säällä ei ole väliä, kunhan saa olla pois töistä.
Siitäs saitte ikuiset heinäkuun kannattajat! Opitteko jo ettei kannata liikaa luottaa vain yhteen kuukauteen? Tosin en usko koska ihmisellä tapana unohtaa tyystin vuoden takaiset jutut.
Jos perheessä ei ole kouluikäisiä, joiden kanssa vanhempi haluaa viettää lomaa, niin elokuu on ihan hyvä lomakuukausi. Koulujen alettua loma menee kotona kökkiessä.
Itselläni on lomaa omasta toiveesta heinäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin. Loma loppuu juuri kun koulut alkaa. Niin kauan kuin lapset asuvat kotona, omiin lomatoivomuksiin vaikuttaa koulujan loma-ajat. Kyllähän sitä mielellään haluaa niin paljon kuin mahdollisat kesälomaa samaan aikaan kuin lapsilla. muuten kyllä tykkään pitkittää kesäloman alkamisat. Eli mitä enemmän elokuun puolella sen parempi. Tykkään enemmän että tähän aikaan on se loma vielä edessä. Kuin että ensi viikolla palaisin jo lomilta takaisin.
Ei minulla ainakaan lomatoive ole säästä kiinni vaan siitä, milloin lapsilla on lomaa koulusta. Kun lapset olivat alle kouluikäisiä, minä pidinkin lomani toukokuussa ja elo-syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä ei ole kouluikäisiä, joiden kanssa vanhempi haluaa viettää lomaa, niin elokuu on ihan hyvä lomakuukausi. Koulujen alettua loma menee kotona kökkiessä.
Silti jotkut lapsettomat pariskunnatkin ajoittavat loman aina heinäkuuksi. Siskokin valitteli kuinka ei jaksanut tehdä lomalla mitään kaksi vuotta sitten, mutta siitä huolimatta otti loman avopuolisonsa kanssa viime ja tänäkin vuonna heinäkuussa. Heillä ei lapsia. Nytkin valitteli, kun ollut niin kylmä, ettei ole voinut uida. Mutta itsehän valitsi noin. Eikö ole hieman tylsääkin lomailla aina samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti jotkut lapsettomat pariskunnatkin ajoittavat loman aina heinäkuuksi. Siskokin valitteli kuinka ei jaksanut tehdä lomalla mitään kaksi vuotta sitten, mutta siitä huolimatta otti loman avopuolisonsa kanssa viime ja tänäkin vuonna heinäkuussa. Heillä ei lapsia. Nytkin valitteli, kun ollut niin kylmä, ettei ole voinut uida. Mutta itsehän valitsi noin. Eikö ole hieman tylsääkin lomailla aina samaan aikaan?
Ja kuumuuden vuoksi siis valitteli toissa vuonna.
Milloinkohan kääntyy niin että elokuu nousee suositummaksi?
Mulla on aina elokuussa loma. Hähhää!
Lämmin ajankohta vaihtelee vuosittain, ja vähän vaikeahan sitä etukäteen on tietää, onko parhaat ilmat heinäkuussa vai elokuun alkupuolella. Kukaan tuskin odottaisi hellekautta kesäkuulle, mutta niin vaan kävi tänä vuonna. Kouluikäisten lasten vanhemmille heinäkuu on paras ajankohta, koska silloin on koko loman ajan koululaisetkin lomalla. Elokuussahan yhteistä lomaa koululaisten kanssa on vain (vuodesta riippuen) joku reilu viikko tai puolitoista.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan kääntyy niin että elokuu nousee suositummaksi?
Sitten, kun koulujen kesäloma pitenee niin, että se jatkuu elokuun loppuun. Tuskin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimpina kesinä heinäkuu on kai paras säiden kannalta. Elokuussa alkaa jo vedet olla viileämpiä, jos ei heti alussa, niin viimeistään loppupuolella, ellei satu kohdalle lämmin elokuu.
Olin kesäkuun lomalla, oli ihan hyvät kelit, olis voinut olla vähän viileämpääkin.
Elokuussa on yleensä sateisempaa kuin kesäkuussa. Tänä vuonna ehdottomasti olisi kannattanut ajoittaa kesäloma kesäkuuhun.
Veljeni ja vaimonsa pitävät usein kesälomansa toukokuussa ja elokuussa. Tänä vuona halusivat ottaa viikon lomaa heinäkuussa, ja siitä syntyikin kova meteli töissä. Lapsettomat vievät heinäkuun lapsellisilta! Veli oli sitten ihmetellyt, että miksi isojen lasten vanhemmat (joita kaikki muut olivat) tarvitsisivat lomaa heinäkuussa joka hemmetin vuosi, voisivat välillä ottaa vaikka kesäkuun tai elokuun, jotta nämä kauheat lapsettomatkin saisivat kerran vuosikymmenessä lomaa silloin kuin muu perhe. Yksi viikko ei voi olla niin kamalaa!
No, oli se, kun pomo sanoi veljelleni, että tämän kerran näin mutta ei enää jatkossa. Tasa-arvoista? Onneksi veljeni on sellainen luupää, että tekee tästä varmaan hankalaa kaikille jatkossakin. Olisikohan kannattanut olla kerrankin huomaavainen lapsettomien uhrauksille eikä aina penätä vain omaa etuaan ylimmäksi? Tähän asti kun veljeni on aivan vapaaehtoisesti pitänyt lomansa muulloin kuin heinäkuussa, vaikka se onkin tarkoittanut, ettei voi sukulaisten kanssa viettää mökkilomaa samaan aikaan.
Asun Keski-Euroopassa ja täällähän elokuu on perinteinen lomakuukausi. Työpaikalla oletetaan että lähes kaikki ottavat lomansa silloin. Monet suomalaiset työkaverit taistelevat raivoisasti että saavat lomaksi perinteisen "viisi viikkoa juhannuksesta". Minä olen jo 15 vuotta iloisesti hyväksynyt elokuun lomakuukaudeksi, enkä todellakaan vaihtaisi! Tulen aina kesälomalle Suomeen ja siellä on elokuussa mahtavaa. Säät ovat todella usein olleet hyvät, erittäinkin lämpimät. Parasta on kun koulut alkavat puolessavälissä elokuuta, sen jälkeen on kaikissa turistipaikoissa ihana väljää (monet niistä ovat auki vielä ulkomaisia turisteja varten). Usein kun kävelee elokuun puolivälin jälkeen Helsingin keskustassa on kuin olisi ulkomailla kun ei ole oikeastaan muita kuin turisteja ja minä, muut suomalaiset ovat palanneet töihin ja kouluun. Lisäksi tykkään hoitaa Suomen lomillani kaikki lääkärikäynnit, hammaslääkärit, ja lisäksi käyn kampaajalla, erilaisissa kosmetologin hoidoissa, hieronnassa jne. Heinäkuussa kaikki nämä olisivat lomalla.
Töissä ollessani pidin usein elokuussa kolme viikkoa lomaa, koska silloin tärkeimmät kontaktimme Keski-Euroopassa olivat myös lomalla. Töiden hoitamisen kannalta ideaali tilanne. En ole koskaan ymmärtänyt tätä jihannuksesta eteenpäin neljä viikkoa lomaa, joku ihme jäänne ajalta, jolloin monet teollisuuslaitokset olivat heinäkuun kiinni.
N 66 v
No ei minun lomani ole säistä riippuvainen. Viimeiset pari viikkoa on ollut omalla kohdalla kesän parhaita. Ja kun lapset ovat koulusta lomalla kesä-heinäkuun niin silloin sitä haluaa omankin loman sille akselille.
Mun työpaikalla loma-aika on toukokuu-syyskuu välillä. Lomalla ei saada olla samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei siskosi avopuolison työpaikalla heinäkuu ole kaikilla lomaa? Ei siinä ole ihmettelemistä, jos joku haluaa olla puolison kanssa samaan aikaan lomalla.
Kesäkuussa on valoisaa, heinäkuussa alkaa pikku hiljaa mennä pimeämmäksi ja elokuussa illat pimenevät aikaisin. Moni haluaa loman silloin, kun on valoisinta.
Up