Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rytmihäiriöistä

Vierailija
09.05.2013 |

Löytyykö kohtalontovereita, jotka kärsivät sydämen lisälyönneistä?

tuleeko teille niitä rasituksessa esim. lenkillä? Itselläni tulee satunnaisesti, ja olen niistä huolissani. Sain lääkäriajan vasta kuukauden päähän. Vuosi sitten sydämeni on ultrattu ja holteroitu ja havaittu vaarattomia lisälyöntejä(holteriin ei saatu rasituksessa lisäreitä). Ja sydämen rakenne oli kardiologin mukaan perfect.

silti olen huolissani kun netissä joka paikassa lukee että rasituksessa tulevat on vaarallisia.

mitä teille on sanottu?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan kans, että rasituksessa tuli paljon lisälyöntejä. Kuvaavaa on, että esim. työmatkaa pyöräillessäni lisälyönnit alkoivat aina samassa kohdassa, eli tietyn rasituskynnyksen ylittyessä. Lisälyöntejä oli todella paljon, jopa trigeminiana tai bigeminiana. Kävin lääkärissä, katsottiin kilpirauhasarvot, nestetasapainoarvot, perusverenkuva ja lepo-EKG, jotka kaikki normaaleja, sydänfilmiin ei jäänyt kiinni yhtään ekstraa.

Lopulta lisälyönnit olivat niin "pelottavia" (vaikka siis lääkäri rauhoitteli, että täysin vaarattomia), olin siis itsekin lukenut juuri tuosta, että rasituksessa ilmenevät ovat vaarallisempia kuin levossa ilmenevät, että lähestulkoon lopetin kaiken liikunnan. Tuohon aikaan mulla oli elämässä todella stressaava vaihe, vaikka olenkin ymmärtänyt sen vasta jälkikäteen. Nukuin huonosti, söin liian vähän, laihduin, liikuin kuin riivattu. Kun stressi väheni ja yöunet normaalistuivat, lisälyöntisyys väheni ehkä 90%. Pistän koko jutun ihan puhtaasti stressin piikkiin.

Vierailija
2/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen jatkaa: mulla kans sydämen ultrassa kaikki ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottiko sun lääkäri mitenkään kantaa siihen, että niitä tuli rasituksessa?

itsellänikin alitajunnassa kova myllerrys ja stressi, siellä voi olla myös syy tuohon. Lisäksi lapset valvottavat.

ap

Vierailija
4/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein ottanut! Olin silloin tosi huolissani mutta lääkäri ei ollenkaan. Jälkikäteen ajattelen, että lääkäri oli oikeassa ja ekstrat johtuivat vain stressistä ja valvomisesta. Oli vissiin liikaa samaan syssyyn kun laihdutin, valvoin (minäkin lasten vuoksi) ja liikuin tosi paljon, samoin töissä oli siihen aikaan vähän (tai siis aika isosti) käymistilanne, joka myös pahensi mulla niitä uniongelmia.

2

Vierailija
5/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun tilanne on nykyään? Tuleeko vielä rasituksessa?

ap

Vierailija
6/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joskus joku yksittäinen, kuten levossakin, eivät häiritse eivätkä vaivaa mua mitenkään. Asiasta on aikaa ehkä 6 tai 7 vuotta nyt. Tosiaan kun nukkuminen asettui kohdilleen ja lopetin sen laihduttamisen, ekstrat väheni noin puolessa vuodessa kestettävälle tasolle.

Vierailija
7/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sydänvika ja ongelmana että sydämeni saattaa alkaa hakkaamaan liian lujaa.. Tosiaankin kardiologi on kertonut että joillakin on semmosia "normaaleja" lisälyöntejä, jotka eivät todellakaan ole vaarallisia ja silloin ei tehdä asialle mitään (voivat johtua stressistä, väsymys (todella isoja syitä), raskaudesta, flunssasta ja välillä tulla urheilussa ja välillä nukkuessa, silloin kannattaa laittaa pääpuoli vähän ylemmäksi..), mutta sitten taas joillakin, niin kuin minulla on vaaralisia, koska jos syke nousee liian korkealle, niin saattaa helposti sitten kiihtyä liikaa ja mennä yli 300 kertaa/min, jolloin siitä kammiotärinään...

Mutta mulla on lääkitys joka pitää sykettä matalana ja myös rytmihäiriötahdistin joka sitten estää sen kammiotärinän jos on tarve..

Kyllähän nuo kardiologit osaa ja tietävät asian.. ja kun tutkivat niin kyllä luottaisin heihin..
 kyllä se alussa pelottaa, mutta kun on joutunut henkensä muutaman kerran luottamaan heidän käsiin, niin oon oppinut että kyllä he tietävät asian.

Vierailija
8/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom... vielä sen verran että yleensä ihmisillä on toi hyvän laatuinen/normaaleja lisälyöntejä.

Vierailija
9/9 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tarinoistanne!

mä luotan kyllä kardiologin sanaan noissa lisälyönneissä, jotka on todettu levossa vaarattomiksi. Se jäi vaan mietityttään kun niitä ei ole saatu nauhalle rasituksessa, ja joka puolella lukee et silloin ne voivat olla merkki jostain vakavasta. Ehkä mä luotan kuitenkin siihen kun kerran ultrassa rakenne oli normaali (kuuluisia viimeisiä sanoja :) ) .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi