Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkisesti kuluttava ystävä

Vierailija
10.07.2020 |

Joku saattaa ajatella, että olen hiukan vainoharhainen tai vähintäänkin suurentelen asioita. Mutta jos tätä satut lukemaan niin kuvittele hetki, että olen ihan oikeassa.

Mulla on ystävä, sovitaan vaikka Tiina, joka haluaa välillä pitää yhteyttä ja toivoo että nähtäisiinkin.

Tiina on kuitenkin jollain tavalla kilpailuviettinen, tiedän, että kovasti vertailee elämäänsä ja tekemisiään suhteessa muihin. Taustalla myös hiukan mielenterveysongelmia, ei mitään kovin vakavaa, lievää ahdistusta ja levottomuutta.

Hän on kuitenkin mielestäni pohjimmiltaan kiva tyyppi.

Mutta ongelmaksi on muodostunut, että hän piikittelee mua jatkuvasti joistakin vanhoista mokistani, muistaa koko terveyshistoriani ja herkästi ottaa puheeksi aina sellaisia asioita joita en ehkä itse enää välittäisi muistella.

Hänellä on tapana näpäytellä, esimerkiksi jos vaikka kertoisin että en tule toimeen Matin kanssa niin hän hetken päästä kertoo että jutteli pitkään Matin kanssa ja onpas siinä kiva tyyppi.

Tai jos kerron että aion hetkeksi jättää sokerin niin sillä hetkellä kun satun sen yhden keksin syömään viikkoja myöhemmin niin sanoo että on ollut sokerittomalla jo pitkään ja että hyvä kun mulle kuitenkin taas maistuu.

Tai jos kerron että haaveilen että päästään perheen kanssa jonnekin reissuun niin soittaa myöhemmin ja kertoo omasta reissustaan.

Esimerkit ovat typeriä, mutta Tiina pääasiassa haluaa jutella itsestään tai mun aroista aiheista. Arkoja aiheita voisi olla että olemme tavallisia duunareita ja he hiukan "parempaa väkeä" ainakin ulkoisilta puitteiltaan. Tai että viihdyn paremmin oman perheen kesken ja muutamien ystävien kanssa, harrastuksia mulla on kyllä, mutta en viihdy missään illanistujaisissa.

Mulla on pyrkimyksenä olla oma itseni, siis pukeudun niin kuin tykkään enkä ole kovin tarkka siitä miten muut minut näkevät. Tiina taas on aika pidättyväinen, siis jokin ihan normaali juttu (innostun vaikka laulamaan karaokea) on hänelle yleensä "noloa" ja tekee sen mulle selväksi jollain piikillä. Esim. käyn laulamassa ja kommentoi mulle vasta seuraavaa laulajaa, että vitsi kun tää olikin hyvä.

Yritän pitää Tiinaan etäisyyttä, koska en oikein ymmärrä miksi haluaa edes olla mun kanssa koska varmasti löytää muitakin kavereita.

Hyvä ystävä kyselisi joskus jotain mun kuulumisia, vaikka harrastuksista. Joskus kerroin huvikseni sisaruksistani (toisella tosi mielenkiintoinen ja hieno työmahdollisuus, toisen taas vähän kurjempi tilanne avioliitossaan) ja hän myöhemmin kyseli ainoastaan toisen kurjuudesta. Positiivisia asioita harvemmin edes muistaa.

Mistä tällainen voisi johtua?

Onko sinulla koskaan ollut samanlaista kaveria?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinillä oli tuollainen ystävä. Jostain syystä ystävä ei pitänyt siitä, että teini kohteli häntä kokeeksi samoin 🙄

Vierailija
2/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut, ei ole enää. Yleisesti ottaen voi sanoa, että näistä arkojen asioiden urkkijoista ja näpäyttelijätyypeistä ei ole ystäväksi kenellekään. Heille ihmissuhteet ovat peliä ja kilpailua ja he arvottavat itsensä suhteessa muihin ihmisiin. Heidän piikikäs ja röyhkeä käytöksensä saattaa kokemattoman silmiin vaikuttaa hyvältä itsetunnolta mutta on oikeasti oman häpeän ja riittämättömyyden tunteen peittelyä. Tuo karaoke-esimerkki on niin tyypillinen: heitä ärsyttää se, kun jotkut uskaltavat tehdä sellaisia asioita mitä he eivät (vaikka ehkä haluaisivat) ja kostoksi heidän on äkkiä jotenkin tiputettava se toinen alas "jalustalta". Viis siitä, että mitään jalustaa ei edes ole, paitsi heidän vinoutuneessa mielessään.

Suosittelen, että otat Tiinan käytöksen puheeksi hänen kanssaan. Jos ei kuuntele sinua, alkaa nauraa tai vähätellä tms., niin katkaise välit heti, et ota itse yhteyttä etkä reagoi hänen yhteydenottoihinsa. Näihin Tiinoihin ei kannata soveltaa mitään three strikes -systeemiä, mikäli ei asiallisesti pysty keskustelemaan kanssasi ja miettimään käytöstään, niin kerrasta poikki vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja olipa kiva että uskoitte mua. Koska nää on sellaisia asioita jotka vaan itse vaistoaa.

Ehkä tosiaan otan asian puheeksi. Täytyy vaan kerätä rohkeutta.

Ap

Vierailija
4/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, on ollut. Ikävä tosiasia taitaa olla, että me tavikset ei olla Tiinoille ystäviä. Paitsi ehkä silloin kun otetaan someen kuvia tai esiinnytään jollekulle muulle tuttavalle "Tässä on Petra, mun erittäin hyvä ja läheinen ystäväni". Muutoin me saamme kyllä tuta olevamme huonompaa väkeä kun maailman Tiinat.

Se nälviminen on tosiaan huonoa itsetuntoa, pidättyväisyys on sitä että Tiina pelkää, että ihmiset näkevät hänet sellaisena kuin hän oikeasti on (eli ihan tavallisena). Tiinalla saattaa olla vaativat vanhemmat, tai sitten hän häpeä syvästi kotiolojaan ja pyrkii kohti jotain itse keksimäänsä elämäntapaa, jota yrittää esittää. Tämän huomaa joskus, kun Tiina mainitsee että käyttää esim. vain tietyn merkin hajuvettä ja muistat lukeneesi naisten lehdestä että joku tietty julkkis on mainostanut käyttävänsä vain sitä.

Tiinat aiheuttavat paljon pahaa mieltä ja ahdistusta, mutta heistä pääsee onneksi eroon, kun tajuaa että Tiina on jo laittanut sinut kategoriaan, josta ei arvostetuksi nousta, joten on parempi että annat Tiinan pyrkiä niihin parempiin piireihin. Joihin hän ei tule koskaan pääsemään, koska hän on loppujen lopuksi ihan tavallinen vaan.

Vierailija
5/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä Tiinalla on isompiakin ongelmia kuin arvelet. Jos hän ei saa hoitoa, tuo käytös vaan pahenee iän myötä ja hänestä tulee sellainen ilkeä akka, joka ei enää hienovaraisesti vihjaile mitään vaan suoraan sabotoi toisten elämää. Eli kuten joku jo sanoikin, tuollainen ei ole mikään oikea ystävä.

Vierailija
6/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD vielä lisäksi tuohon pakettiin, niin kuulostaa tutulta.

Vierailija
7/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissakin tuli ennätys päivän uusissa tartunnoissa tänään. Tokiossa jäljitettiin tartunnat yökerhoihin ja klubeihin. Nyt määrätään, että asiakkaille pitää olla tarpeeksi tilaa, tilat pitää tuulettaa hyvin ja kovaa ei saa puhua. Muitakin rajoituksia mietitään.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-japan/japan-urges…

Eli selkeästi alkaa hahmottua kyllä nämä yökerhot aika vaaralliseksi paikaksi maailmalla...

Voisikohan Suomi ottaa oppia toisten kokemuksista ennen kuin täälläkin tulee ryppäitä baareissa (muuallakin kuin siis laivojen yökerhoissa)? Voisi etupainotteisesti jo alkaa paremmin huolehtia tuuletuksesta jne. Tai sitten vaan hemmetti soikoon sulkea ne kaikki baarit...

Oho, sorry, tulin lukemaan tätä ketjua ja laitoin kommentin vahingossa tänne! Ignooratkaa.

Vierailija
8/8 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut, ei ole enää. Yleisesti ottaen voi sanoa, että näistä arkojen asioiden urkkijoista ja näpäyttelijätyypeistä ei ole ystäväksi kenellekään. Heille ihmissuhteet ovat peliä ja kilpailua ja he arvottavat itsensä suhteessa muihin ihmisiin. Heidän piikikäs ja röyhkeä käytöksensä saattaa kokemattoman silmiin vaikuttaa hyvältä itsetunnolta mutta on oikeasti oman häpeän ja riittämättömyyden tunteen peittelyä. Tuo karaoke-esimerkki on niin tyypillinen: heitä ärsyttää se, kun jotkut uskaltavat tehdä sellaisia asioita mitä he eivät (vaikka ehkä haluaisivat) ja kostoksi heidän on äkkiä jotenkin tiputettava se toinen alas "jalustalta". Viis siitä, että mitään jalustaa ei edes ole, paitsi heidän vinoutuneessa mielessään.

Suosittelen, että otat Tiinan käytöksen puheeksi hänen kanssaan. Jos ei kuuntele sinua, alkaa nauraa tai vähätellä tms., niin katkaise välit heti, et ota itse yhteyttä etkä reagoi hänen yhteydenottoihinsa. Näihin Tiinoihin ei kannata soveltaa mitään three strikes -systeemiä, mikäli ei asiallisesti pysty keskustelemaan kanssasi ja miettimään käytöstään, niin kerrasta poikki vaan.

Hyvin kuvailit narsistisia piirteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi