Minimisumma, joka kannattaa laittaa pitkäaikaissijoitukseen osakkeisiin?
Siis minkä verran vähintään pitäisi mielestäsi salkun arvon olla, jotta hommassa on mitään järkeä.
Itse sanoisin 50k. Tosta alkaa jo jotain hyötyäkin, kun osinkoa saa ehkä 3000-4000e/v. Itselläni on sijoitettuna tällä hetkellä 15k, eikä tuosta ole kuin haittaa. Osingot on alle tonnin vuodessa eli käytännössä yhtä tyhjän kanssa. Rahat on kiinni ja pysyy, mutta myydä ei kannata, koska verot on niin älyttömät.
Kommentit (3)
Ei ole mitään minimiä. Kunhan tuotot on yli kulujen ja pankkitilin koron. Miten 15te salkusta voi olla haittaa - siis ellei se ole ihan surkeasti valittu? Tuostakin tulee helposti 700e osinkoa jos on osinkopapereita ostanut ja tililtä saat n. 0 euroa.
Osakkeiden plussa on juuri se, että ne on helposti likvidoitavissa.
No, vastailkaas nyt. Kai täällä ole suursijoittajamammat parhaillaankin linjoilla, päätellen meneillään olevista typeristä luokkakeskusteluista...
No, mä en ole vielä laittanut suoraan osakkeisiin, kun säästelen pikkusummia asuntolainan ohella. Jostain luin, että pitäisi olla 2 miljoonaa, jotta osingoilla voisi rahoittaa keskimääräisen vuosikulutuksen (=elämisen).
Itse laitan 100-150€ kuussa, muutamaan rahastoon ja välillä ostan eeteeäffiä. Sijoittavat osingot takaisin joten ei tarvi miettiä veroja. Tarkoitus relisoida vasta sitten eläkepäivinä. Pikku harjoittelua siihen, että asuntolaina loppuu ja on rahaa, mitä sijoittaa.