Mitä vastaat, kun työhaastattelussa kysytään "Oletko hakenut töihin muihinkin paikkoihin?"
Kommentit (32)
Vastaan, että olen, ja vielä voitte saada minut, jos toimitte nopeasti.
Zinc
"tietenkään en ole, enhän muuten voisi teillä aloittaa!!!"
😸
Minulta on kysytty, ja tähän jatkokysymyksenä on usein "mihin mennessä toinen paikka pitäisi ottaa vastaan". Eli luulen, että osa kysyy pitäen silmällä sitä, missä ajassa rekrypäätös pitää tehdä, jos on esim. tasavertaisia hakijoita. Tiedä sitten.
Jos on haastattelussa muun kuin oman alan työhön, niin pitääkö sanoa, että haluan tehdä juuri tätä vai olla rehellinen ja sanoa, että lähden heti oman alan töihin, kun mahdollisuus tulee? Saako työhaastattelussa valehdella?
Siis kysytäänkö tuollaistakin nykyään? Miten typerää. Mä olen ollut pian 20 vuotta samassa työpaikassa enkä varmaan osaisi enää edes hakea töitä.
Se saa kummasti pitämään kynsin hampain kiinni nykyisestä työpaikasta, vaikkei siinä hurraamista olekaan.
Saisin varmaan jonkun paniikkikohtauksen työhaastattelussa.
Viimeksi kysyttiin tuo kysymys, kun olin loppumetreillä ja hakijoita enää kaksi jäljellä. Kerroin rehellisesti, että toinen rekry on vielä auki, mutta valehtelin, tämä teidän paikka kiinnostaa enemmän. Satuin saamaan sen toisen oikeasti kiinnostavamman paikan. Mutta tokihan oli pakko valehdella, koska en ollut varma saanko kumpaakaan paikkaa. Typerä haastattelukysymys kertakaikkiaan. Ikinä aiemmin sellaista ei ole kysytty ja haastatteluissa on tullut rampattua.
Olen aina rehellisesti sanonut, että olen hakenut muitakin paikkoja. Sitten lisään, että tämä paikka, johon olen haastateltavana on kuitenkin itselleni ykkösprioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Siis kysytäänkö tuollaistakin nykyään? Miten typerää. Mä olen ollut pian 20 vuotta samassa työpaikassa enkä varmaan osaisi enää edes hakea töitä.
Se saa kummasti pitämään kynsin hampain kiinni nykyisestä työpaikasta, vaikkei siinä hurraamista olekaan.
Saisin varmaan jonkun paniikkikohtauksen työhaastattelussa.
Tuo on rehellistä puhetta. Totuus on se että ne tällä hetkellä turvatuissa työpaikoissaan olevat olisivat aivan kujalla jos joutuisivat nyt hakemaan omaa paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse tätä yleensä kysyn. Ja syy on se, että tietää vähän pitääkö rekrytointiprosessia yrittää nopeuttaa vai voiko edetä kuten on suunnitellut.
Jos tapaat oikean henkilön, palkkaa se siltä istumalta.
En rekrytoi itse työkseni, mutta käsittääkseni kunnalla, valtiolla tai ihan vaan isommassa firmassa on vaikea palkata ketään siltä istumalta.
-eri.
Juu, meillä isommassa ykstyisessä firmassa erityisesti johdon tehtäviin on melkoinen rekrytointiprosessi. Ensin käytetään ulkopuolista rekrytointiyritystä joka käsittelee hakemukset, seuloo ne ja pitää esihaastattelut, joiden perusteella valitaan varsinaisiin haastatteluihin, sitten valitaan kandidaatit jotka menee vielä kykyjenarviointipäivään ja kun nämä tulokset tulee, niin lopulta rekrytointikomissio esittää hallitukselle heidän mielestään parhaat ehdokkaat ja ehdottaa valintaa ja varavalintaa, joka päätetään hallituksen kokouksessa.
Vasta kun koko prosessi on käyty läpi, tarjotaan valitulle tehtävää, jos hän ei ota sitä niin sitten tehtävää tarjotaan varahenkilölle. Usein näillä on vielä kuukausien irtisanomisajat nykyisistä työpaikoistaan joten todellakaan rekry ei tapahdu niin että jossain pomon huoneessa lyödään nimet paperiin ja huomenna töihin.
Ei tuota tarvitse edes kysellä. Jos on hakenut, tulee kertoa. Rehellisyys maan perii.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin kerran, että ei kuulu sinulle. Sain paikan ja kiiteltiin vielä rehellisyydestä.
Kiva satu.
Sanon aina että olen hakenut myös muihin paikkoihin. Aina kyllä kun olen työpaikkaa vaihtanut niin olen hakenu useampaan paikkaan.
Se miksi kannattaa vastata että on hakenu useampaan paikkaan on se että pystyy osoittamaan olevansa aktiivinen ja muutenki tosissaan työnhaussa. Jos kyselevät minne on hakenu niin sillon vaan kohteliaasti väistää kysymyksen ja pitää sen omana tietonaan.