"Äiti, mä otan susta avioeron kun sä olet niin tyhmä!"
Totesi mun kiukkuinen 6 v. tyttöni tänään aamulla ennen eskariin lähtöä.
Halusin jakaa tämän tiedon teidänkin kanssa
Kommentit (10)
Mun korviin särähtää aina todella pahasti jos lapsi haukkuu toista, etenkin vanhempaa, tyhmäksi. Meillä tyhmäksi sanomisesta on aina älähdetty ja olen korostanut että ketään ei sanota tyhmäksi. Omaa sisarusta saattavat silti haukkua kun oikein kiukuttaa, mutta vanhemmille (niin omille kuin isovanhemmille tai muille aikuisille) eivät ikinä sanoisi niin.
Kysynkin teiltä, joiden lapset viljelevät leikeissäänkin näitä "Tule, tyhmä kaveri nyt tänne":
Miten te reagoitte lapsen puheeseen, kun se on loukkaavaa?
Se on nykyaikaa. Lapsi on oppinut jo pienenä, että parisuhteeseen suhtaudutaan kuin televisioon. Jos ei toimi kunnolla, ei korjata vaan heitetään pois ja hankitaan uusi.
Minä olen myös herännyt hiljan siihen, että lapsen huonoa käytöstä ei tarvitse sietää. Meidän neljävuotias haukkuu minua välillä tyhmäksi, ja olen vasta nyt alkanut puuttua siihen, että en siedä kavereidenkaan haukkumista tyhmäksi, miksi hän saisi haukkua minua. Kunnioitus ei nähtävästi tule meidän perheessä ilman kasvattamista siihen.
Isommalle tyhmittelijälle kannattaa joskus vaan todeta, että totta, harmi, että se on periytyvää.
Jos lapsi haukkuu vanhempaa tyhmäksi niin on onnistuttu kasvatustehtävässä. Näin sanoo psykologi. Ihan tolle yhdelle mulkulle tiedokoksi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 13:58"]
Jos lapsi haukkuu vanhempaa tyhmäksi niin on onnistuttu kasvatustehtävässä. Näin sanoo psykologi. Ihan tolle yhdelle mulkulle tiedokoksi.
[/quote]
Ja oletko sinä sanonut lapsena toisia tyhmäksi? Onko sinun kasvatus mielestäsi onnistunut kun haukut tuntemattomia fiksuja ihmisiä mulkuksi?
En vain voi ymmärtää tällaista.
Nykyään vanhemmat sallivat lapsiltaan aivan uskomattoman törkeää käytöstä - kylässä riehutaan ja hajotetaan paikkoja, kiivetään lipastojen päälle jne. Kiitos, mutta en halua sellaisia ihmisiä omiksi ystävikseni.
-3-
Meidän 6v tyttö sanoi ettei sitä huvita enää asua meidän perheessä :)
ja kyllähän noi kaikki lapset tuota tyhmää hokee jossain vaiheessa, ja se pitää tottakai kitkeä pois. Että ketään ei tyhmäksi sanota. Menee eri lapsille erilailla perille.
Tyhmittely on totta kai huonoa käytöstä ja siihen pitää puuttua, mutta kyllä minä ainakin (noloa tunnustaa) olen haukkunut vanhempiani tyhmiksi leikki-ikäisenä 70-80-lukujen vaihteessa. En voi olla ainoa...
Mulle vastattiin juuri tuohon suuntaan kuin tuo yksi ehdottikin, että "Voi ressukkaa, se taitaa olla perinnöllistä."
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 13:58"]
[/quote]
Juu, ihan varmasti lapsi voi haukkua vanhempaa tyhmäksi. Ei sitä silti tarvitse hyväksyä.
En ole 3
Kiinnostaa niin vitusti.