Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle kuukautiset ovat yksityisasia

Vierailija
09.07.2020 |

En pidä siitä, että joku sanoo, että hänellä on nyt just kuukautiset. Enkä halua itse kommentoida, onko minulla ne vai ei. Enkä siedä ajatustakaan siitä YouTube-videosta, jossa maalataan kuukautisverellä.

Ymmärrän, ettei kuukautiset ole mikään tabu tai sinänsä inhottava asia. En vain tykkää keskustella asiasta muiden kuin ehkä mieheni tai aivan parhaiden kavereitteni kanssa.

Olen syntynyt 1980. Olenko siis vain vanhanaikainen?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta tulee puhetta lähinnä jos lapsi kysyy voitaisko lähteä uimahalliin tai tulenko saunaan ja paljuun. En nyt ihan heti keksi missä muussa yhteydessä tai muiden kuin lähiperheen jäsenten keksen pitäisi tiedottaa, todellakin oma yksityisasia. Toki keskustellaan yleisellä tasolla vaikka työpaikan kahvipöydässä.

Veljentytön äiti ilmoitti suunnilleen koko suvulle että tytöllä oli menkat alkaneet ja tosi nuorena vielä. Kyllä nolotti tytön puolesta.

Mutta ajattele, jos tyttöä itseään ei nolottanutkaan?

En nyt sano, että pitäisi ilmoittaa kaikille, mutta ei kaikkia tosiaan nolota.

Vierailija
22/24 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään halua puhua kenelle tahansa. Puolisolle asia toki kuuluu, mutta monesti arvaa ennen kuin ehdin asiasta mainita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa se ollakin sun yksityisasia, mutta jos se johtaa esim. lapselliseen kiukutteluun ja sitä käytetään tekosyynä huonoon käytökseen niin asiasta saa ja tulee todellakin huomauttaa.

Miesten pitäisi kerran elämässään kokea kuukautiskivut niin tietäisitte että ei se nainen turhasta kiukuttele.

Suurimmalla osalla ei ole kovia tai mitään kipuja. Ja se kiukuttelu ei suurimmalla osalla kivuista johdu, vaan hormoneista. Aivan samoin kuin esim vaihdevuosien aikaan monia kiukuttaa.

Vierailija
24/24 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin niin, että asiasta puhutaan. Oma isoäitini luuli aikoinaan kuolevansa, kun kuukautiset alkoivat, koska ei ollut ikinä kuullut koko ilmiöstä.

Kuukautiset ovat osa naisten arkea jatkuvasti, joten olisi outoa, jos niistä ei puhuttaisi. Nuorten ihmisten on paljon helpompi sopeutua asiaan, kun se on ennestään tuttu. Kun menkoista puhutaan, myös pojat ja miehet oppivat vähän tajuamaan, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Minusta on todella hyvä, ettei aihe ole enää sellainen tabu kuin ennen.

Olen opettaja ja minusta tuntui kyllä tosi hienolta, kun oppilas tuli reippaasti sanomaan ilman mitään turhia noloiluita, että hänen pitää nyt käväistä kotona, kun tuli menkat housuun. Itse en olisi aikoinaan pystynyt vaan olisin varmaan itkien pyykännyt koulun vessassa tmv. Mutta nykytytöt eivät onneksi ole enää häpeän vallassa. Se johtuu siitä, että kuukautisista puhutaan ja niitä on normalisoitu avoimella keskustelulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä