Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on saada vauva jouluaikaan?

Vierailija
06.05.2013 |

Itellä la joskus jouluaaton alla, mietin miltä tuntuu viettää synttäreitä noihin aikoihin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kyllä niiden synttäreiden vuoksi kannata murehtia :)

Itselläni synttärit viikko ennen joulua ja sain usein synttäri-joululahjan yhdistettynä, mutta ei se niin vakavaa ole. Tuttavani lapsen synttärit ovat taas jouluaattona, mutta hänelle ostetaan erilliset lahjat, johtuen vanhempien odotuksista...

Joulunajan vauvassa on mielestäni jotain liikuttavan tunnelmallista - joulun lapsi.

Vierailija
2/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen syntyi heti joulun pyhien jälkeen, 27.12. Kurjaa tuossa ajoituksessa oli omalta kannaltani se, että pikkuvauva-aika ja siihen liittynyt runsas valvominen (itkuinen ja huonouninen tapaus) tapahtui keskellä pimeintä talvea. Ensin valvoit yön pimeinä tunteina, sitten työntelit lasta vaunuissa pimeinä, loskaisina päivinä. Oli vähän angstista aikaa, mutta siitäkin selvittiin.

Nyt myöhemmin, kun lapsi on isompi, vaikuttaa syntymäaika lähinnä siten, että synttäreitä vietetään joko reilusti etukäteen marras-joulukuun vaihteessa tai reilusti jälkikäteen tammikuun loppupuolella. Juhlapyhinä ja juuri joulun alla kun ei vierailla oikein ole aikaa saapua synttäreitä juhlimaan. Ja toisaalta on ihan mukavaa sekin, ettei lapsi saa koko vuoden lahjoja yhden viikon sisällä, tulee edes pieni väli joulun lahjasesonkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 11:47"]

Ei sitä kyllä niiden synttäreiden vuoksi kannata murehtia :)

Itselläni synttärit viikko ennen joulua ja sain usein synttäri-joululahjan yhdistettynä, mutta ei se niin vakavaa ole. Tuttavani lapsen synttärit ovat taas jouluaattona, mutta hänelle ostetaan erilliset lahjat, johtuen vanhempien odotuksista...

[/quote]

Itsellä taas synttärit pari päivää jouluaaton jälkeen ja koin kyllä yhdistetyt lahjat jotenkin ikävinä silloin lapsena. Mutta kyse oli kuitenkin vain lahjoista, muuta negatiivista en muista synttäreihin liittyen. Lähinnä ikävää oli aina olla se joukon nuorin ja pienin.

Ja nyt sitten itselläkin la siellä joulun tienoilla...

Vierailija
4/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saada vauva vai viettää synttäreitä? Vähän eri asiat kyseessä mun mielestä. 

Synttäreitä ollut vasta yhdet, niistä ei pahemmin kokemusta. Vauvan  saaminen melkein jouluna oli oikeastaan aika ihanaa! Osastolla oli erilainen tunnelma, ihan kivalla tavalla. Tultiin jouluaattona kotiin alkuiltapäivästä ja illalla meillä oli sitten jouluhommelit (about 15 ihmistä) täällä meillä. Olin aika kipeä leikkaushaavasta ja se joulu ei minua suuresti kiinnostanut, vaan se vauva. Muut laittoi mukana tuomansa ja minun aiemmin valmistelemat ruuat tarjolle ja siivosivat ennen lähtöä suurimmat sotkut (olin aiemmin jakanut tuotavat ja tehtävät ja valmistellut kaiken tarvittavan). Otin iltapäivällä päiväunet, koska olin tosi väsynyt siirtymisestä sairaalasta kaupan kautta kotiin. Herkille en suosittele ekaksi koti-illaksi sukulaislaumaa kommentoimaan kaikesta (vauva menee pilalle,jos pitää sylissä ym. asiallista ja järkevää), mutta muuten oli ihanaa. Siis saada se vauva. Ennen en ole ollut YHTÄÄN jouluihminen, mutta nyt olen enemmän, kun liitän sen tuohon rakkaaseen muruseen. 

Vierailija
5/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo anteeksi että ilmaisin itseni epäselvästi, ehkä tarkoitin kysyä että minkälaista on saada vauva jouluaikaan ja minkälaista se sitten on viettää syntymäpäiviä samaiseen jouluaikaan, niin vanhemman kuin lapsen näkökulmasta. 

ap, jolla ei siis ole ensimmäinen lapsi kyseessä

Vierailija
6/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa se oli! Meidän joululahja on jo 10 v, syntyi viikon ennen joulua. Esikoinen sai koristella osastolla joulukuusen, oli tunnelmalliset jouluvalot, seimi, tonttulakit ja meidän vauva pääsi paikallislehden jouluvauvaksikin. Ja minusta on kiva kutsua synttäreille sukulaisia juuri joulun alla, tulee siinä sitten jo siivoiltuakin. Ainoa surku on joskus ollut se, että loppuvuodesta syntyneellä on tavallaan lapsuus vuoden lyhyempi. Tammikuun puolella syntynyt menee vuoden myöhemmin eskariin, kouluun jne., vaikka ikäeroa olisi käytännössä muutama viikko.

Vierailija
7/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on la kans joulukuussa, 30.12. On kieltämätää aika jännää nähdä tuleeko tästä ikäluokkansa nuorin lapsi vai se vanhin. Pari päivää sinne tai tänne ratkaisee... Itse toivoisin tammikuun vauvaa, mutta luulen saavani joulukuun vauvan todennäköisen käynnistysriskin takia.

Varmana saan nyt loskaa niskaan, mutta kahden aikaisemman kanssa raskaudet ovat suunniteltuja ja olen tullut raskaaksi aikalailla heti, joten meillä onkin kaksi kesälasta, mun mielestä aivan paras aika syntyä, samoin olisi kevät. Vähän mietityttää itseäkin keskellä pimeintä talvea vauvan saaminen, tämä kun tosiaan oli (iloinen) ylläri ja itse vähän melankoliaan ja syysmasikseen taipuvainen luonne.

Vierailija
8/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni syntyi 16.12., ja ei kai siinä kummempaa. Ihana joululahja :) Synttärit on aina vietetty, joskus ne on venyneet niin että juhlittu vasta tammikuussa. Joskus vietetty ajallaan ja joskus etukäteen. Ei muistaakseni ole juurikaan saanut yhdistettyjä lahjoja näiden 14 vuoden aikana.

Vierailija
9/14 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 12:15"] Ainoa surku on joskus ollut se, että loppuvuodesta syntyneellä on tavallaan lapsuus vuoden lyhyempi. Tammikuun puolella syntynyt menee vuoden myöhemmin eskariin, kouluun jne., vaikka ikäeroa olisi käytännössä muutama viikko.[/quote]

Eikö nykyään saa lasten vanhemmat asiaa päättää? Kun minä olin lapsi, alkuvuodesta syntynyt ja osasin lukea jo ennen esikoulua, miettivät vanhempani, jos laittaisivat ekaluokalle vuotta ikäluokkaani aiemmin. Joulukuussa syntyneen pikkusiskoni kohdalla puolestaan oli harkinnassa lykätä koulunaloitusta. Molempien kohdalla päädyttiin lopulta kuitenkin menemään oman ikäluokan mukaan, mutta luulin että nykyäänkin vanhemmat voivat asiaan vaikuttaa, jos lapsi vaikuttaa liian nuorelta aloittamaan koulun muiden kanssa.

Omakohtaista kokemusta asiasta ei ole. Sisko harmitteli pienenä lahjojen sumaa joulukuussa, kun olisi keväällä tai kesällä jotain halunnut, mutta myöhemmin perheessämme on toiminut "No ostetaan tämä (jokin kallis) sinulle nyt niin sitten et saa synttärilahjoja" -periaate muutenkin, eli ei vaikutusta. Suurin vaikutus tuntui olevan siinä vaiheessa, kun odotti täysi-ikäisyyttä ja baariin pääsyä, kun kaverit laukkasivat jo. ;)

Vierailija
10/14 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntyi joulukuun 22. 3 v sitten ja jouluaattona päästiin kotiin. Olin ensisynnyttäjä ja muutenkin herkkistilassa, mutta oli se ihana kun (kättäri) siellä oli koristeltu joulutunnelmaa, kuusi, kynntilöitä.

Meilläkin oli kotona kylässä sukulaisia ja oli jouluruoat tehty jne. mutta jälkikäteen ajateltuna, mukavempi olisi ollut viettää se joulu kolmestaan... Toki sain nukkua silloin :)

Synttäreistä sen verran että olemme sanoneet mummoille ja papoille + kummeille että lahjat pitää antaa erikseen ja synttärit tulee olemaan eri juhla kuin joulu.  Nyt kun päiväkodissa on juhlittu paljon keväällä syntyneitä kavereita, niin oma lapseni jo kovasti odottaa jo synttäreitään  että hänelle päästää laulamaan päiväkodissa :( , mutta pitääpi sinne ilmoittaa sitten että ennen kuin pk menee joululomalle niin juhlivat synttärit

Vierailija
11/14 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä on sekä synttärit että nimpparit jouluviikolla. Ihan normaali ihminen siitä silti on tullut. Äiti kyllä panostaa siihen, että on pienet lahjat miehelleen kaikkina kolmena päivänä (vaikka ne sitten olis lahjat, mitkä muuten annettaisiin jouluna). Äidin omatkin synttärit on aika pian joulun jälkeen.

Vierailija
12/14 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoiseni on syntynyt jouluna (päivä eroa aattoon). Esikoinen pitää syntymäajankohtaansa ainakin itse huippujuttuna, tämä johtuu varmasti osittain siitä, että olemme aina olleet todella tarkkoja siitä, että esikoinen saa kunnon synttärikemut ja että hän saa sekä synttärinä että jouluna normaalit lahjat.

Moni aikuinen tuntuu olevan katkera jos omat synttärit seikoittuivat jouluun, siksi teimme kummeille ja muille läheisille selväksi, että esikoisella on aina erilliset kunnolliset synttärit ja että mitään yhdistelmälahjoja ei tule antaa.

Toimii muuten erittäin hyvin :)

Kaverisynttärit on vietetty viimeisellä kouluviikolla ennen joululomaa.

Meillä keväällä syntynyt kuopus on jopa kateellinen esikoisen synttäriajankohdasta :)

Vierailija
13/14 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös la 24.12, mutta saimme 16.12 ihan poikavauvan kohta 10 vuotta sitten.Osastolla oli jouluinen tunnelma ja pääsimme kotiin 22.12.Vietimme joulua ihan oman perheen kesken,sillä mulla nousi aattona kuume. Mies juoksenteli pitkin apteekkeja ja kauppoja aattona ja yritin hoitaa vauvaa....Oli vähän kaaottista....Mutta selviydyttiin. Olemme viettäneet syntymäpäivät aina erikseen ja samalla ns.pikkujoulua sukulaisten kesken.Loppuvuoden lapsi on kyllä aina jäljessä useimmissa asioissa.Ekoilla luokilla sen ainakin huomaa....Voi olla jopa 11,5kk ikäero luokkakavereihin,mutta pärjäävät silti.Hyvää odotusaikaa!!!

Vierailija
14/14 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on synttärit 25.12. Onhan se sinänsä tylsää, kun vieraat eivät tule koskaan paikalle synttäripäivänä. Leivonnaisia ei ole koskaan tarjolla yhtä paljon kuin muilla, koska jääkaappi on jo täynnä jouluruokia ja äitikin hieman väsynyt, kun on laitettu joulu kuntoon. Ennen synnytystä mä makasin koko jouluaaton ja "pidättelin" ettei tarvitse aattona juhlia synttäreitä ja olin tosi tyytyväinen, kun lapsi syntyi vasta joulupäivänä. Sairaalassa olin vasta yöllä ja lähdin sieltä mahdollisimman nopeasti pois, etten mistään joulutunnelmista kerinnyt sairaalassa nautiskelemaan.

Mun kaverin lapsi syntyi tammikuun puolella ja hän ei saanut koskaan edes lahjoja, kun oli syntynyt niin lähellä joulua. Mun mielestä se oli aivan kamalaa. Aivan kuin lasta olisi rangaistu syntymäajastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi