Paikallisten miesten käytös lomamatkalla, kun olit teini?
Moni meistä on varmaan matkustellut esim. Etelä-Euroopassa teininä. Jälkikäteen olen miettinyt, kuinka pelottavaa se oli ja miten erilaisesta kulttuurista oli kyse.
Esim. Turkissa aikuiset miehet tarrasivat käsivarresta, käänsivät kasvot leuasta kiinni pitäen omiaan vasten ja tuijottivat sinisiä silmiä, kiskoivat väkisin pienen puotinsa takahuoneeseen omenateelle. Respan mies työnteli oven alta siskolle ruusuja ja rakkauskirjeitä. Iholle tulemisesta varoiteltiin matkaoppaissakin, mutta se oli monin verroin aggressiivisempaa kuin olin kuvitellut.
Vasta aikuisena ymmärsin, kuinka ahdistava kokemus oli. Suomalainen pidättyväisyys tuntuu turvallisemmalta. Huolettaa kyllä, kulkeutuuko em. kulttuuri ihmisten mukana tännekin.
Kommentit (16)
Tapahtui sitä mökkipaikkakunnillakin. Kaupassa miehiltä kuola valui ja naiset tuijottivat helvetin lieskat silmissään.
Kreikassa käytiin useasti. Siellä yritettiin iskeä monta kertaa päivässä, mutta iholle ei tultu. Sanallisesti ja nätisti.
En liikkunut juuri yksin noissa maissa muuta kuin päivällä julkisilla paikoilla. Egyptissä istuin kerran taksin etupenkillä ja aupair äitini lasten kanssa takapenkillä. Kuski kehtasi pistää käden haarojeni väliin vaikka aupair äiti oli siinä ihan vieressä mukana. Sitten vaan otin käden nätisti pois. Oli niin yllättävää enkä ollut tottunut tuollaiseen. En tiedä huomasiko aupair äiti. Luulen et ois sanonut jotain jos huomasi.
Ihan Suomessa laivalla suomalainen mies tarttui pitkiin hiuksiini kiinni ohi kävellessäni. Olin silloin jotain 12v :( Se oli pelottavaa. Suomessa yhellä leirintäalueella joku mopopoika seurasi mopolla perässä joka paikkaan ja kyttäsi rannallakin. Se oli pelottavaa :/ En uskaltanut lähteä yksin minnekään, koska tuo mopopoika aina ilmestyi jostain paikalle hymyilemään ja katsomaan silmiin. Olin silloin jotain 10v :( Ja se mopopoika varmasti yli 15v.
Johan se on tänne uussuomalisten mukana rantautunut. Siksihän punavihreät naiset niihin niin kovin suopeasti suhtautuvat.
Saattaa olla osasyy miksi vihaan helteitä ja rantalomia aikuisena. Kyllä, aina sai erittäin epäsopivaa huomiota ihan liian vanhoilta miehiltä ihan liian nuorena.
Minulle ei sattunut tuollaista (olin kai liian ruma teini), mutten ole niitä, jotka väittävät, että jos ei tapahtunut minulle, niin ei tapahtunut muillekaan.
On ihan kantasuomalaisten toimesta Suomessa teininä huudeltu, käyty käsiksi, seurattu. Ei mitään uutta auringon alla.
Onneksi nyt ei tarvitse matkustaa kun saadaan ihania miehiä tänne kotimaahan!
Vierailija kirjoitti:
On ihan kantasuomalaisten toimesta Suomessa teininä huudeltu, käyty käsiksi, seurattu. Ei mitään uutta auringon alla.
Jep tämä ja ihan 80 ja 90-luvun alussa, jolloin ulkomaalaisia ei ollut suomen maakunnissa vielä ainuttakaan.
Lapinlomalla hotellin uima-altaalla joku ukko komensi tulemaan pois altaasta että näkisi vartaloni paremmin. Olin jotain 12 ja uin aivan kylmissäni toista tuntia kunnes ukko lähti pois ja uskalsin tulla pois vedestä. Tosin tämä ukko ei tainnut olla paikallinen vaan eteläsuomalainen turisti.
On niitä muitakin ollut leirintäalueilla ja hotelleissa. Tuo vain jäi mieleen erityisen inhottavana kun huulet sinisinä yritin piilotella vedessä.
Harrastettiin ainoastaan kotimaanmatkailua joten muiden maiden ukoista en tiedä. En epäile etteivätkö olisi ihan samanlaisia kuin kotimaankin ukot.
Ei tapahtunut minulle koskaan mitään tuollaista. Olimme vain perheenä matkoilla, tavallisesti jossain päin Etelä-Eurooppaa. Ehkä sitten isäni oli niin tuimakatseinen, ettei minua kukaan uskaltanut lähestyä. Tai ehkä paikalliset olivat normaaleja ihmisiä ja osasivat käyttäytyä.
Ensimmäisen kerran matkustin ilman vanhempiani Espanjaan ja Turkkiin 18-vuotiaana siskoni kanssa. Niissäkään maissa ei meihin kaksistaan matkassa oleviin tyttöihin osoitettu minkäänlaista ikävää seksuaalista huomiota, vain peruskohteliaisuutta, vaikka missä mattomyynti-nahkatakkibasaareissa kuljimme.
Vain kerran yksi kamelinratsastusyrittäjä meinasi kusettaa meitä, kuljetti vain yhden lyhyen tienpätkän ja sitten sen olisi pitänyt riittää hänen saamastaan maksusta. Aloimme kiihkeän väittelyn ja hän antoi lopulta rahat takaisin.
Etelä-euroopassa matkatessa yhden reissun aikana kolme eri miestä lähenteli fyysisesti. Niin ja olin tuolloin teini poika
Italiassa näin jonkun runkkkarin vemputtamassa vehjettään jalkakäytävällä, yritti kai saada jonkun koskettelemaan itseään. Mentiin ryhmänä ohi, oltiin teini-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Turkki ei kuulu eurooppaan..
Bosporinsalmen länsipuolinen osa kylläkin kuuluu.
Kaikki muutko on jätetty rauhaan? Oliko teillä isät ja veljet mukana?
Ap