Meneekö oikein? Parisuhteessa olevat vastaan sinkut.
Tuli mieleen tässä parin vuoden takainen asia. Minut oli kutsuttu häihin jonne oli tulossa myös eräs tuttavapariskunta. Tämä tuttavapariskunta (avoliitossa) ehdotti minulle, että ostaisimme yhteisen häälahjan ja heillä oli jo sopiva lahja katsottuna. Olisiko lahja maksanut vaikkapa 100 euroa. He ehdottivat, että maksaisivat yhdessä pariskuntana siitä puolet eli 50 euroa ja minä sinkkuna yksin asuvana toisen puolikkaan, eli myös sen 50 euroa.
Miten on. Menikö tämä mielestäsi oikein?
Kieltäydyin osallistumasta lahjaan.
Lisättäköön tähän vielä se, että pariskunnasta nainen omisti ja omistaa edelleen hyvin menestyvän yrityksen ja miehen työstä en tarkalleen tiedä, mutta on keskituloinen. Minä olin tuolloin opintotuella ja viikonlopputöillä sinnittelevä opiskelija.
Kommentit (8)
no noin se tapaa menna valitettavasti. siina on se hyva puoli etta siita voi kietaytya kuten teitkin.
Ei tuo nyt ihan kohtuulliselta tunnu itsekin olisin sinkkuna kieltäytynyt. Mun mielestä tuollaisessa tilanteessa sopiva jako voisi olla vaikka 35-65.
Mun mielestä ihan oikein. Sen 50euroa se pariskunta maksaisi lahjastaan ilman sinuakin, ei kahta kolmasosaa 100eurosta. Eli tällaisissa asioissa raha jakautuu talouksien määrän kesken, ei henkilömäärällisesti. Vähän sama kun lahjan saajana olettaisi, että lahja on oltava tuplasti kalliimpi kun antajia on kaksi: ajatus "ok" jos antajat ovat vaikka kavereita keskenään jotka vaan sattuu hankkimaan kimppalahjan, mutta pariskunnan kohdalla kukaan ei ajattele näin.
Ja siis seiska jatkaa, taloudellinen tilanne on eri asia mielestäni. On ihan normaalia ajattelukykyä pystyä pohtimaan sitä, että kannattaako arvokasta lahjaa pyytää rahoittamaan pienituloista ihmistä. Ehkä pariskunta arvioi, että se 50 euroa olisi summa, jolla olisit valmis panostamaan lahjaan, ostit sen sitten kimpassa tai yksin. Tai sitten olivat tavanomaisia köyhän opiskeluajan unohtaneita jaloilleen päässeitä, jotka eivät enää voi millään käsittää että joillekin pienikin summa rahaa saattaa vaatia suuria ponnisteluita ja järjestelyjä.
Musta tuo on kyllä tosi epäreilua, mun mielestä useimmissa tapauksissa lahjoista maksetaan pääluvun mukaan eli tuossa tapauksessa jokainen olisi maksanut 33 euroa. Mun mielestä ainoastaan sellaisissa tapauksissa, että pariskunnan toinen osapuoli on tulossa juhliin selkeästi "vain" avecin ominaisuudessa (eli hän ei esim. tunne sankaria ollenkaan eikä ole heidän ystävänsä), voi hän olla osallistumatta lahjaan/maksaa selkeästi vähemmän. Eli tuollaisessa tilanteessa maksu voisi olla pariskunta 60 (eli 40&20) - sinkku 40.
no noin se tapaa menna valitettavasti. siina on se hyva puoli etta siita voi kietaytya kuten teitkin.