inflaatio ja asuntolaina
Kertokaas myt mulle tyhmälle blondille, että kuinka se inflaatio nyt sitä asuntolainaa syö. Jos vaikka on 100 000€ asuntolainaa ja palkka on 3000€/kk niin kuinka se inflaatio sitä syö. Kyllä minä joudun joka kuukausi ihan saman osuuden maksamaan aivan itse. Ei sitä mikään inflaatio yhtäkkiä puraise pienemmäksi. Minun palkastaa lähtee jokainen euro. Mitä olen ymmärtänyt väärin??
Kommentit (17)
No sen 3 vuotta mitä olen asuntolainaa maksanut, ei mun palkka ole mihinkään noussut. Ja voi olla että laskee, jos joudun vaihtamaan duunia. Että se siitä inflaation lainan syömisestä vai.. ?!?
ap
Miten se palkan nousu sitä lainaa syö, jos laitan palkankorotuksen sijoitusrahastoihin???
Kaiva lompakostasi vaikka 1 euro ja mieti mitä saisit sillä nyt ostettua sitten seuraavaksi mieti mitä sillä rahalla sai vaikka 5 vuotta sitten.
Inflaatio söi asuntolainan 1970-luvulla. Nykyisin asuntolainat on sidottu vaihtuviin korkoihin (euribor tai prime), jolloin korot seuraavat inflaatiota paremmin kuin 70-luvulla. Silloin myös markkaa devalvoitiin, jolloin lainat pienenivät suhteessa. Ja lisäksi 70-luvulla oli paljon suurempia inflaatiolukuja, ei mitään parin-kolmen prosentin luokkaa, vaan nolla perään.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:16"]
No sen 3 vuotta mitä olen asuntolainaa maksanut, ei mun palkka ole mihinkään noussut. Ja voi olla että laskee, jos joudun vaihtamaan duunia. Että se siitä inflaation lainan syömisestä vai.. ?!?
ap
[/quote]
No jos et ymmärrä niin et ymmärrä. Inflaatio ei olekaan nyt kova, mutta pitkällä aikavälillä palkkasi nousee. Lainasumma suhteessa palkkaan ja asunnon arvoon pienenee.
Inflaatio tarkoittaa sitä, että rahan todellinen arvo laskee. Esim. jos inflaatio olisi 2%, tänään 100 euron tuotteen ostamiseksi tarvitsisitkin vuoden päästä 102 euroa.
Oletetaan, että et olisi tehnyt vuoden aikan lyhennyksiä lainaan. Tällöin 100000 euron lainasta olisi edelleen jäljellä 100000 euroa, mutta asunnon arvo olisikin noussut inflaation verran eli se olisi 102000 euroa. Jos olet maksanut korkoa alle 2%, olet periaatteessa saanut ilmaista rahaa. Jos korko olisi esim. 1%, olisit maksanut tässä vaiheessa 102000 euron arvoisesta asunnosta 101000 euroa, eli olisit voittanut 1000 euroa.
Toki asuntojen hinnat voivat nousta ja usein nousevatkin enemmän kuin inflaatio.
Hämmästelin kirjoitusta Tukiaisista.! Eikö ihmiset tajua minkälaisen viestin he antavat itsestään julkisuuteen. Mielestäni siinä oli tehty niin monta laittomuutta ja eräänlaista hyväveli järjestelmää käytetty hyväksi. Lisäksi vielä leuhkittiin kuinka oli/on omaisuutta millä mällätä. Kannattasi olla ihan hiljaa eikä tulla julkisuuteen. Näin ei todellakaan ollut suurimmalla osalle ihmisistä tuohon aikaan. Ja monella moraali on niin korkea ettei tuollaiseen alentunut eikä alennu.
Ei siitä tavalliselle talliaiselle lopultakaan mitään iloa ollut, kun inflaatio todellakin joskus muinoin "söi" asuntolainaa. Palkat nousivat nimellisesti vauhdilla, mutta laina ei tietenkään kasvanut, joten hienoa hienoa. Tai sitten ei. Palkkojen kanssa samaa tahtia nousivat kaikki hinnat, joten elintason nousu jäi vaatimattomaksi. Inflaatiota ei todellakaan kannata kaivata takaisin, ainakaan nopeaa sellaista. Nythän meillä ollaan viivan toisella puolella, kun inflaatio on kääntynyt deflaatioksi eli hintataso hienoisesti laskee.
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio söi asuntolainan 1970-luvulla. Nykyisin asuntolainat on sidottu vaihtuviin korkoihin (euribor tai prime), jolloin korot seuraavat inflaatiota paremmin kuin 70-luvulla. Silloin myös markkaa devalvoitiin, jolloin lainat pienenivät suhteessa. Ja lisäksi 70-luvulla oli paljon suurempia inflaatiolukuja, ei mitään parin-kolmen prosentin luokkaa, vaan nolla perään.
Markan devalvointi ei vaikuttanut lainoihin mitenkään. Sama summa oli maksettava takaisin siitä riippumatta, mikä markan arvo oli muihin valuuttoihin nähden.
Ihmettelevä kirjoitti:
Hämmästelin kirjoitusta Tukiaisista.! Eikö ihmiset tajua minkälaisen viestin he antavat itsestään julkisuuteen. Mielestäni siinä oli tehty niin monta laittomuutta ja eräänlaista hyväveli järjestelmää käytetty hyväksi. Lisäksi vielä leuhkittiin kuinka oli/on omaisuutta millä mällätä. Kannattasi olla ihan hiljaa eikä tulla julkisuuteen. Näin ei todellakaan ollut suurimmalla osalle ihmisistä tuohon aikaan. Ja monella moraali on niin korkea ettei tuollaiseen alentunut eikä alennu.
Missä siinä Hesarin jutussa oli laittomuuksia?
Se jutussa unohdettiin kertoa, että asuntolainan korko saattoi 70-luvulla olla vaikkapa 14% eikä suinkaan nykyinen alle 3% ja että lainalle sai hyvin harvoin maksuaikaa yli 10 vuotta.
Nyt on päinvastainen tilanne kun on deflaatio menossa. Palkat laskee, asuntojen hinnat laskee. Kalliilla ei kannata ostaa, vasta kun ovat halpoja. Ostajakunta häviää kun harva enää saa sitä lainaa, kuten uutisista nähtiin, pankit peruvat jo myönnettyjä lainapäätöks. iä
Ei siinä kirjoituksessa toki ollut mitään laittomuuksia. Toimittaja kirjoittaa sitä mitä hänelle kerrotaan. Mutta korko ei toki ollut 1970-luvulla 14%. Reaalikorko oli miinus merkkinen. Mitä sanoi laki jo tuolloin arava-asunnon vuokarauksesta? Kuinka pitkän ajan olivat aravarajoitukset voimassa?
Inflaatio syö asuntolainaa, koska velkasumma ei seuraa inflaatiota. Hinnat ja palkat taas seuraavat, jolloin mitä suurempi inflaatio per vuosi, sen pienempi on velan arvo. Eli kyllä inflaatio syö velkaa.
Palkka ja asunnon hinta nousevat. Lainasumma ei kasva mukana.
Ymmärrätkö?