Sain AMK:n pääsykokeista 47 pistettä, enkä päässyt jatkoon, alin hyväksytty 28
Mikä mahdollisuus enää on päästä opiskelemaan? Mitä kautta?
Olen aiemmin ottanut paikan vastaan, jonka jouduin perumaan, eli en edes aloittanut opiskeluita, mutta pelkkä vastaanottaminen lasketaan. Ensikertalaisuutta ei siis ole, ja näköjään "toiskertalaisuudella" sisäänpääsy on hankalaakin hankalampaa.
Tuntuu kyllä niin epätasa-arvoiselta, että nuinkin huonolla koepistemäärällä joku pääsee opiskelemaan, kun taas minulla työttömyys jatkuu.
Avoimen kautta voisin suorittaa opintopisteitä, mutta olen soitellut paikasta toiseen ja kukaan ei osaa sanoa, mikä määrä opintopisteitä vie tuen. Toinen sanoo, että viisi pistettä kuussa, toisen mielestä viisi pistettä neljässä viikossa saa opiskella (koska tarkastelujakso on 4 vk), enempi vie tuen, kolmas sanoo, että asiaa tarkastellaan kokonaisuutena jälkikäteen ja mahdollisia turhaan maksettuja tukia peritään jälkikäteen.
Aiemmin työttömänä olleet ei ilmeisesti saa opiskella niin vapaasti kuin koronan vuoksi lomautetut?
Onko kohtalotovereita?
Kommentit (4)
Älä kerro, että opiskelet avoimessa. Tuolla opiskelee valtavat määrät porukkaa salaa.
"Lain mukaan aloituspaikkojen varaaminen ensikertalaisille ei saa kohtuuttomasti heikentää muiden kuin ensikertalaisten mahdollisuuksia päästä opiskelemaan."
Lähde: https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/korkeakoulujen-yht…
Kuulostaa kyllä siltä, että lakia rikotaan.
Meidän työkkärissä sanottiin, että avoimessa voi opiskella yli 5 op/kk, jos vain pystyy samalla ottamaan kokopäivätyön vastaan. Mutta ihan on sellainen mutu-tuntuma siellä, että riippuu siitä, keneltä kysyy. Toiset on ihan älyttömän tiukkoja, toiset taas ymmärtää, että opiskelu parantaa myös työnhakumahdollisuuksia.
Miksi et aloita niitä opiskeluita joihin sinut aikoinaan hyväksyttiin? Vai luovuitko ihan lopullisesti paikastasi? Jos vain jätit lukuvuosi-ilmoittautumisen tekemättä tms niin pystyt kyllä jatkamaan opintoja.