Kannattaako (paluu)muuttaa Lappiin?
Olen kypsytellyt tätä ajatusta jo useamman vuoden ajan, kun nuoren aikuisen opiskelijaelämä kaupungissa on vaihtunut vakiintuneeseen perhe-elämään. Kaipaisin lisää tilaa olla ja hengittää, vähemmän ihmisiä ympärille, kiireettömämpää aikaa ilman tarvetta kuluttaa aikaa ja rahaa kahviloissa notkumiseen jne. Kaipaan Lapin luontoa: täällä ei ole kirkasvetisiä erämaalampia vaan vilkkaasti liikennöityjä rehevöityneitä vesistöjä, joissa moottoriveneet ja vesiskootterit ovat kuninkaita; ei tiettömiä taipaleita vaan roskattuja ja ruuhkaisia luontopolkuja...
Pohjoisessa voisi asuakin leveämmin kuin täällä etelässä samalla rahalla. Lapset ovat niin pieniä, etteivät kärsisi muutosta, ja sekä mies että minä todennäköisesti työllistytään minne vaan alojemme puolesta. Ja onhan siellä sukua ja vanhoja ystäviä, niitä, jotka eivät aikoinaan lähteneet tai ovat palanneet takaisin.
Silti arveluttaa lähteä - entä jos pikkupaikan juorupiirit alkavat ahdistaa, entä jos alan sittenkin kaivata teatterissa käymistä tai erikoiskahveja, entä jos lapset tylsistyvät kasvaessaan kuten minäkin, entä jos ikuinen talvi nujertaa, entä jos alkaa kaduttaa?
Kannattaako Lappiin muuttaa?
Kommentit (19)
Voi muuttaa takaisinkin tai pyyhältää etelässä ostamassa erikoiskahveja säästyneillä rahoilla jos tekee mieli.
Niin se on monitahoinen juttu. Täällä ei ole kiire mihinkään. On luontoa jota ihminen kaipaa. Ihmiset on aitoja., mutkattomia. Onhan täälläkin hienoja ravintoloita. Itse haikailen syötteelle. Ne maisemat. Sielu lepää.
Mites lasten opiskelu tulevaisuudessa? Varaudu siihen että voivat joutua muuttamaan kotoa jo peruskoulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Lappi on aika laaja käsite.
Onhan se, mutta toisaalta niin pieni, että tulee nopeasti tunnistetuksi jos kertoo paikkakunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, mutta toisaalta niin pieni, että tulee nopeasti tunnistetuksi jos kertoo paikkakunnan.
Kannaatko muuttaa 1-100 asukkaan kylään? Vai Rovaniemelle tai johonkin hiihtokeskuspaikkakunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemelle voisi muuttaakin.
Johki mettään?
Nääh.
Vierailija kirjoitti:
Mites lasten opiskelu tulevaisuudessa? Varaudu siihen että voivat joutua muuttamaan kotoa jo peruskoulun jälkeen.
Rovaniemellä on kaikki koulut ja varuskunnat ihan niin kuin "isoissakin" kaupungeissa.
Erikoiskahveja 😂?
Jos erikoiskahvin vuoksi muka ei muuttaisi Lappiin, niin johan saa vinksahtanut olla. Jotkut syövät vain lanttuja ja ohat omavaraisia. Lapissa pahin asia ovat itikat ja sääsket ja kylmät pimeät talvet.
Mitå tekisit työksesi? Mistä saisit elantosi? Ei lapissakaan leveästi ilman rahaa eletä, vaan kaikki maksaa. Vai meinasitko elää tuilla?
Vierailija kirjoitti:
Erikoiskahveja 😂?
Jos erikoiskahvin vuoksi muka ei muuttaisi Lappiin, niin johan saa vinksahtanut olla. Jotkut syövät vain lanttuja ja ohat omavaraisia. Lapissa pahin asia ovat itikat ja sääsket ja kylmät pimeät talvet.
Vihaiset pikkulinnut allekirjoitan, mutta oikea talvi on mahtava!
Toisin kuin viime talvi täällä stadissa...
Vierailija kirjoitti:
Mitå tekisit työksesi? Mistä saisit elantosi? Ei lapissakaan leveästi ilman rahaa eletä, vaan kaikki maksaa. Vai meinasitko elää tuilla?
Se nyt on sama nykyisessä työttömyystulvassa, tulevasta puhumattakaan, että missä sitä satunnaisia keikkatöitä tekee ja täysiä tukia alle 500 brutto/kk tuloilla nostelee.
Tai ei ole sama.
Jossain Rovaniemellä eläminen on hitusen halvempaa ku ruuhka-Suomessa.
Latten saa tehtyä itse mutteripannulla ja maidonvaahdottimella.
Muutan Lappiin kun mulla on eläkeputki tulossa. Mutta muutan Rovaniemelle.
Se on vähän isompi ja koulut lapsille ja yliopistonkin
Lentokenttä ja junat ja helposti pääsee minne vaan.
Jos on köyhä niin Lapissakaan ei oo kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Latten saa tehtyä itse mutteripannulla ja maidonvaahdottimella.
Muutan Lappiin kun mulla on eläkeputki tulossa. Mutta muutan Rovaniemelle.
Se on vähän isompi ja koulut lapsille ja yliopistonkin
Lentokenttä ja junat ja helposti pääsee minne vaan.
Lento stadiin 1h15min.
Julkisilla ei pääsee pk-seudulla joka nurkasta joka nurkkaan tossa ajassa.
Kokeilkaa! Jos ette edes yritä niin tuo ajatus kalvaa sinua ikuisesti. Voittehan muuttaa takaisin etelään, jos kahvilaelämä tuntuu sittenkin paremmalta (vähän kyllä epäilen).