Miten 2 vuotiaalta tarkastetaan näkö?
Meidän 2,5 vuotiaan tytön toinen silmä on alkanut karsastaa (viimeisen viikon aikana pahentunut). Neuvolaan soitin ja ensi viikolla mennään neuvolalääkärille, mutta tuli vain mieleen että miten noin pieneltä tarkastetaan näkö? eihän tuo osaa vielä itse sanoa mitään..
Kommentit (9)
Ei se mikään sydän ole, vaan omena, jos vilkaisette vähän tarkempaan.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 12:23"]
Ei se mikään sydän ole, vaan omena, jos vilkaisette vähän tarkempaan.
[/quote]
Viittaan tähän, viesti 2:
Jos ei osaa vielä sanoa kuville nimiä (itsekeksitty kelpaa kunhan erehtymisen mahdollisuutta ei lääkärillä ole),
Joko kuvataululla kuten tässä on jo kerrottu, tai sitten jos ei osaa puhua, laajennetaan silmälääkärillä pupillit ja katsotaan suoraan sieltä silmistä.
Mun yhdelle lapselle tehtiin 2-vuotiaana tippatutkimus silmälääkärissä. Lääkäri itse halusi tutkia tytön silmät, koska kolmella vanhemmalla lapsella on vikaa näössä.
Kuvatauluilla. Samanlainen kuin E-taulu, mutta siinä on kukka, talo, sydän ja joku neljäs. Jos ei osaa vielä sanoa kuville nimiä (itsekeksitty kelpaa kunhan erehtymisen mahdollisuutta ei lääkärillä ole), niin sitten saa käteen mallikuvat joita voi osoittaa.
Karsastuksen tsekkauksesta en tarkemmin tiedä, mutta eiköhän siihenkin löydy vastaavat konstit.
Ai että mua jäi nyt vaivaamaan mikä se neljäs kuva onkaan. Lapseni näköä on testattu pienestä asti just noilla kuvilla ja nyt ärsyttää, kun ei muista....
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 22:02"]
Ai että mua jäi nyt vaivaamaan mikä se neljäs kuva onkaan. Lapseni näköä on testattu pienestä asti just noilla kuvilla ja nyt ärsyttää, kun ei muista....
[/quote]
Pallo?
talo, neliö, ympyrä, sydän...mistähän mä sen kukan revin
Muistaakseni lääkärillä oli kaikenlaisia käsinukkeja ja muuta eri rekvisiittaa. Suomalainen Lea Hyvärinen (?) kehitti ns. Lea-testin, jonka avulla pienenkin lapsen silmät voidaan tutkia. Tämä lääkäri tutki myös mun lapsen silmät 9 kk iässä. Jäi sit eläkkeelle pian. lapseni silmät on tutkittu vuosittain, ja käynyt peittohoidon, laist yms jsilmäjumpat. Ihan kohtuullisen hyvä näkö nyt 12-v, ei laseja vielä. Mutta saa varmaan pian lasit, likinäköisiä ollaan molemmat vanhemmta.